torsdag 12. februar 2009

Og nå noe helt annet...

...jeg må jo ikke glemme at det finnes en verden utenfor Bøler. Nå som vi har kommet i hus og etterhvert kommer oss litt på plass kan jeg puste litt ut og fortsette livet i litt roligere tempo. I dag skal jeg for eksempel på øvelse i koret mitt for første gang på over et år. Det blir utrolig hyggelig. Jeg har virkelig savnet sangen og jentene. Vi starter et nytt kapittel med ny dirigent og blanke ark i disse dager. Det blir utrolig spennende.

Selv om jeg har holdt på med oppussing til den store gullmedalje så har jeg jo selvsagt vært på jobb. Det er ikke så ofte jeg får brukt fagkunnskapen min i historie som lærer på Sykehusskolen, men i det siste har jeg vært så heldig å kunne undervise ei jente i vg2 i historie om "Norge i middelalderen", og har da stupt inn i stoffet igjen. Det er skikkelig moro! Jenta jeg underviser bruker læreverket "Portal" av Samlaget. Et grundig og inspirerende læreverk med spennende nettressurser. Anbefales!

Ellers har jeg funnet masse spennende om Norsk middelalder på nettet. Blant annet har NRK lagt ut Karsten Alnæs sin "Historien om Norge", og historiker Sverre Steen sine radioforedrag "Langsomt ble landet vårt"fra 1967, supert å bruke i historieundervisningen.

Og så må vi ta en skål for Darwin i dag. Det er altså 200 år siden han ble født og 150 år siden "On the origin of Species by Means of Natural Selection or the Perservation of Favoured Races in the Struggle for Life" kom ut. Gratulerer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar