tirsdag 10. mars 2009

Om maur, elefanter og kapittelbøker

Jeg har hatt ufrivillig fri et par dager da dagmammaen har vært syk. Det som er bra med dette er at jeg har fått kost meg masse med guttene. Det er veldig deilig å slippe å tenke over om minsten har det bra de inntill 8 timene om dagen han tilbringer hos dagmammaen. Jeg betviler ikke at hun er flink, men han er så liten, Eirik, og aller helst skulle jeg nok ha vært hjemme noen måneder til. Men det går ikke, så det er ikke verdt å tenke på.

Det til side. I dag fikk vi tatt oss en tur til Tveitasenteret, Eirik og jeg. Jeg oppretta egne sparekontoer til barna og satte inn pengene fra sparebøssene. Riktig flinke til å spare har vi vært!

Etterpå tok vi oss en tur innom både bokhandlen og klesbutikken. Aksel har blitt så interessert i gode bøker så nå leser vi "kapittelbøker" hver kveld. Jeg var på utkikk etter en god bok til en nesten femåring, men damen i butikken virket ikke mer kompetent enn meg. Derfor kjøpte jeg en fotballmysteriebok og bestemte meg for å ta med Aksel på biblioteket i stedet.

Før jeg kom så langt stoppet vi en tur innom Lindex. Der så jeg til min frydefulle forbauselse at de solgte plagg med tegninger fra den svenske barnetvklassikeren "Fem myror er fler en fyra elefanter". Jeg er vokst opp tett ved svenskegrensa der vi fikk inn SVT på antenne, og så derfor på denne perlen av barneunderholdning da jeg var liten. Midt i blinken for en bokorm som jeg. Enden på visa var at jeg kjøpte med et par stripete gensere med elefantmotivet til Owe gustafson fra serien. Herlig!

Etter å ha plukket opp Aksel i barnehagen før 15.00 (sic!) tok vi turen innom biblioteket for å låne passende kapittelbøker.

Vi endte opp med:

Lindgren; Barna i Bråkmakergata
Loe; Kurt blir grusom
Belsvik; Dustefjerten og den store vårdagen
Rørvik; Reven og grisungen

Så gjenstår det å se om dette faller i smak. Aksel lo i allefall hjertelig da vi leste 4 kapitler av Barna i Bråkmakergata på senga i kveld. Jeg gleder meg til å lese mer allerede!

1 kommentar:

  1. Lest hittil: Lindgren; Barna fra Bråkmakergata: morsom og søt; Suksess!
    Dahl: Bittesmåene; skremmende og kjempespennende - gedigen suksess!
    Loe; Kurt blir grusom: absurd og morsom - likte godt. Flere kommentarer kommer senere.

    SvarSlett