tirsdag 31. mars 2009

På bloggebølgen

Vi har skriveverksted på skolen for tiden og har kastet oss ut i bloggens verden. Meningen er å lære elevene om hva en blogg er, hva man bør skrive - og ikke skrive - på en blogg. Det hadde vært moro om vi også kunne fått inn et lynkurs om hvordan man får folk til å lese/evt. ikke lese bloggen sin. Det siste er vel det elevene er minst flinke på. Det kommer vel ikke som en bombe det at de fleste elevene våre allerede er drevne bloggere, og kan mer enn oss lærere. Likevel ynder jeg å tro at vi ennå er mer erfarne lesere, og at vi er mindre naive mht å legge stoff ut på internett. Vi har også blitt kalt skeptiske. Med rette kanskje? Noen elever skulle i alle fall hatt passordlås på nettdagboka si i stedet for å legge den til allmenn skue på nettet.

Uansett, bloggebølgen er over oss, og i den forhåpning om at jeg i alle fall skal kunne matche noen av elevene mine hva bloggekunnskap angår, har jeg rota litt rundt i bloggeverdenen i det siste. Der er det utrolig mye skit, men mye bra og morsomt også!

Jeg kom over et "Revolusjonært roteloft" samt "Brød og Sirkus" i dag for eksempel. Utrolig bra blogger med innhold, og ikke bare tanketomme moteblogger eller kjendisleflere. Dette kan jeg like.

Så nå har jeg fått blod på tann. Jeg kan jo oppgradere bloggen min litt fra hverdagslalling. Miljø, mat, musikk, skole, politikk og barn er temaer som opptar meg. Det kan hende det blir mer av dette etterhvert. Nå har jeg jo fått bloggen min på Bloggurat, så da kan jeg følge med på hvor få det faktisk er som leser det jeg skriver...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar