fredag 3. april 2009

Alternativ til påskekrim

Er hjemme med sykt barn i dag som i skrivende stund ligger febervarm og sover. Dette betyr at jeg har tid til å rote gjennom bokstablene mine ( Nei de er ikke kommet i hyller ennå...ting tar tid når man flytter!) på jakt etter god påskelktyre.

Nå skal det sies at jeg sjelden leser krim.(Jeg takket nei til gratis krimbøker i Bokklubben, noe selgeren ikke klarte å forstå...- men de er jo gratis!).Faktisk så kan det gå lange stunder mellom hver gang jeg leser i det hele tatt. Dette er jo småbarnsforeldres tilbakevendende problem. Lite søvn gir lite konsentrasjon som igjen gir lite lesing. Heldigvis har vårluften eller pollenet som svever rundt i lufta gjort meg mer våken, så nå føler jeg meg klar til noen litterære dypdykk igjen.

Sist gang jeg fikk en slik oppvåkning leste jeg Murakami "Kafka på stranden" og "Norwegian Wood" - herlig støyfrie, japanske godbiter. Deretter leste jeg Boyne "Gutten i den stripete pysjamasen" - en veldig sterk, uhyggelig, -få tårene til å sprute bok.

Etter slike leseopplevelser er det litt vanskelig å vite hva man skal velge. Jeg har begynt på Adigas "The white tiger" - og den virker herlig vulgær og lovende. Ellers ligger jo den mer arty fartye "Ask the dust" av Fante og venter på meg øverst i bokstabelen, så kanskje den også må til pers?

Er det noen som har noen umiddelbare favoritter å anbefale meg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar