tirsdag 5. mai 2009

Barn trenger å bli elsket! - Om N.K.Monsen og synet på homofile foreldre.

Jeg jobber med barn. Jeg er lærer. Jeg ser syke barn hver dag. Barn i ekstremsituasjoner. Barn med noen helt essensielle behov. Syke barn i en slik situasjon trenger medisiner, ja vel. Men det de trenger først og fremst er trygghet og omsorg. De trenger foresatte som er der for dem, som elsker dem, og som gjør alt for at barna skal ha det bra.

Redaksjon 1 den 27.april fikk Nina Karin Monsen lang taletid for å forsvare sine synspunkter i den pågående debatten med Kim Friele. Jeg har hittil valgt å ikke melde meg inn i denne debatten, men etter denne seansen klarer jeg ikke å la være.

Her presterer Monsen å si at lesbiske og homofile ikke kan bli en familie og at de ikke har samme forutsetninger for å elske barn som heterofile. Hun presterer til og med å si at heterofile barn er blitt til fordi foreldrene har skapt dem i kjærlighet.

Dette er jo vrøvl fra ende til annen. Hvor mange barn er ikke blitt til i fylla? Hvor mange barn har ikke blitt til ved et uhell? Hvor mange barn har ikke blitt til hos foreldre som slett ikke elsker hverandre eller er gode mot hverandre?

Hvis man skal argumentere mot at lesbiske og homofile ikke skal ha rett til assistert befruktning, så er det jo vanvidd å bruke kjærlighetskortet som trumfkort!. Dette er det vel det kortet de lesbiske og -homofile parene burde bruke? Disse parene går jo nettopp til det skritt at de ønsker via omveier (som koster mye både følelsesmessig og økonomisk) å få barn som de vil oppdra sammen. Er det ikke nettopp av kjærlighet til hverandre, og fordi de ønsker å skape en familie sammen at de utsetter seg selv for en slik påkjenning?

Det at foreningen morfarbarn sammen med Nina K. Monsen på Redaksjon 1 i fullt alvor mener at lesbiske og homofile ikke kan elske det barnet de oppdrar like høyt som biologiske foreldre, er jo ren hån mot denne gruppen og mot alle som oppdrar barn som ikke er sitt biologiske barn - adoptivforeldre for eksempel.

Hva vet de om det? Har de monopol på kjærlighet?

Man kan mene hva man vil om homofile bør ha rett til assistert befruktning eller ikke. Men det å gå så langt som å si at homofile ikke er i stand til å elske og oppdra barna sine, det er ikke annet enn ondsinnet vås.

Homofile elsker/elsker ikke sine barn på samme vis som heterofile. De kan være gode eller dårlige oppdragere akkurat som heterofile. De kan være helgener eller drittsekker - som heterofile.

Skal man tale denne saken fra barnas side, så ser jeg i mitt daglige virke at det barn virkelig trenger er oppmerksomme foreldre. Sterke foreldre. Foreldre som elsker dem og som står last og brast med dem. De trenger solide voksenpersoner som tør å ta ansvar og som er der selv når livet er vanskelig, eller barna har gjort ting de ikke burde. Det er det barn trenger. Så får det komme i annen rekke hvilken seksualitet foreldrene har.

Tro meg, foreldrenes seksualitet er vel det som opptar barn minst!

Gi Kudos til denne saken!

5 kommentarer:

  1. Godt sagt!
    Det verste med denne saka er at dama får 400000 kroner og ein pris for at ho står fram med desse meiningane sine.

    SvarSlett
  2. Du har så rett, så rett. Personlig synes jeg dama virker direkte ondskapsfull til tider. Og budskapet hennes er det reneste sprøyt.

    SvarSlett
  3. Nina Karin Monsens argument om kjærlighet framstår jo også som det føleriet som hun har en tendens til å stemple debattmotstandere med. For henne er det å dra inn følelser i et argument noe av det verste man kan gjøre.
    Hvis jeg ikke har misforstått dama helt, da.

    SvarSlett
  4. Jeg er skeptisk til det meste!
    En hver er seg selv nærmest.
    Vi prøver å bruke objektive argumenter for fremme subjektive ønsker. Skinnobjektivitet er en pest og en plage. Dessuten farlig!

    SvarSlett