onsdag 22. april 2009

Hva skal vi med skolen?












Jeg sitter og leser CingTs innlegg, PC i skolen og tenker, hva er det egentlig vi holder på med? Hva skal vi egentlig med skolen? Hvis 2 av 30 elever sitter med nesa i Facebook mens de egentlig skulle hørt på læreren eller gjort arbeidsoppgaver, så er jo skolen helt bortkastet, eller?

Jeg jobber ikke i vanlig skole i dag, men var lærer på en videregående skole i Oslo fra 2003-2005. Dette var under storsatsingen InnsIKT, da pc-ene skulle inn i vanlige klasserom. Jeg underviste via læringsplatform på storskjerm og lot elevene gjøre oppgaver på pc. Dette var så kalt "tynne klienter" - maskiner som var knyttet til en server. Elevene satt langs veggen med skjermen vendt ut i klasserommet. Dette fungerte tålig bra for da kunne jeg se hva de holdt på med. Når jeg gikk gjennom nytt stoff lot jeg elevene slå av pc-en slik at de kunne følge med ordentlig. Jeg skjønte fort at dette var eneste måten å få elevene til å konsentrere seg ordentlig om det vi skulle holde på med.

"Den beste læreren jeg har hatt på hele videregående skole, var vikaren som fortalte oss at vi skulle legge ned PC-lokkene. Ingen bønn. Helt ned. Enda lenger. Sånn ja. Da begynte han å snakke. Da begynte vi å følge med. Da begynte vi å lære."(Cing T)

Lærere har ikke mange sanksjonsmuligheter i norsk skole i dag. Vi kan så og si ikke utvise elever, sende elever ut eller nekte elever undervisning. Men vi kan be elevene legge vekk pc-en. Og vi kan faktisk be elevene notere for hånd. Greit, det er ubehagelig å skrive for hånd lenge av gangen når man er utrent, men det går fort over.

Hvorfor skal elevene ha pc da?

Elevene kan bruke pc til andre typer oppgaver. Det må gå an for en lærer å bestemme når vi trenger pc i undervisningen og ikke. Faktisk så er det slik at det går helt utmerket å gå på skolen en hel dag uten å ta i bruk en pc og endatil lære noe. Vi som gikk på skolen før reform 94 fikk nødig ta i en datamaskin (som vi kalte disse digitale vidunderene den gangen) men klarte oss bra likevel.

Jeg sier ikke at pc-en bør ut av skolen. Digital kompetanse er påkrevd i dagens samfunn. Desverre er det slik i dag at mange elever nok er mer digitalt kompetente enn sine lærere, i alle fall når de har nådd videregående skole. Lærere trenger sårt oppgradering, og det trengs også et mer nyansert syn på hvordan pc-en skal integreres i skolehverdagen.

PC-en er uunnværlig når man skal løse en regnearkoppgave i matematikk, og nyttig når man skal arbeide med sammensatte tekster i norsk, da bør den frem av sekken. Men når historielæreren prøver å trekke opp ei tidslinje, samfunnsfagslæreren drar i gang en debatt, eller norsklæreren bøyer norrøne verb, så kan pc-en godt ta seg en hvil.














Lærere må tore å vise lederskap. Selv om elevene har betalt pc-ene sine selv betyr ikke dette at de må bruke den hvert minutt av dagen. PC-en er et hjelpemiddel som en blyant eller en lærebok er det. Læreren bestemmer når blyanten og læreboka skal tas i bruk, så hva er forskjellen?

Jeg berømmer CingT for sitt innlegg, og for å sette denne problematikken på dagsorden. Det er lett både for lærere og elever å gi blaffen. Bare slik kan jeg forstå hvordan det er mulig å la elevene sitte å surfe på Facebook når man foreleser. Det er på tide å våkne opp. Skolen er, og skal være en læringsarena. Da må pc-en settes på sidelinjen og elevenes læring i fokus.

Takk CingT for en ordentlig vekker.


Bilder er lånt fra http://www.avis2.no/pix/pic/150607/580_pc.jpg

Gi Kudos til denne saken!

4 kommentarer:

  1. Takktakk!
    Det er merkelig med det, men jeg har fått en del støtte fra lærere de siste dagene. Elevene, derimot, er ikke alltid så positive.

    Det eneste jeg reagerer på her, er at du tar opp at vi kan notere for hånd.
    Problemet her, er at vi har blitt alt for vant til Ctrl+F, søkefunksjoner og systematiserte mapper. Notatbøker og permer blir liggende i skapet til slutten av året, før vi kaster dem rett i søpla.
    Som du sier, det er fullt mulig å gå tilbake til notering for hånd - dere gjorde det før, det kan gjøres igjen. Men det er absolutt ikke ønskelig. Jeg tror ikke elevene kommer til å gå med på å notere for hånd, uansett hvor mye du nekter dem å bruke PC. Da vil de heller la være å notere.

    Ideelt sett tror jeg vi vil få best mulig utbytte av en forelesning hvis lærerne legger ut notatene sine på forhånd eller etter timen, og elevene ikke trenger å notere. Da kan de heller ikke argumentere for å ha datamaskinen oppe, og alle vil måtte legge skjermen ned. På den måten distraheres ingen av PCen, og alle kan følge med i timen uten å måtte tenke på å notere. Jeg tror det vil bli mer deltakelse slik, men det er jo opp til hver og en om de vil delta eller stirre rett ut i lufta. Det er i alle fall vanskeligere å bli distrahert hvis du ikke kan bruke PC.

    Men for all del, et er veldig viktig at vi tar opp temaet, og at ulike synspunkter kommer frem! Dess flere som engasjerer seg, dess bedre (:

    SvarSlett
  2. Heisan CingT,
    jeg er fullstendig klar over at man fort blir avhengig av laptopen som notatblokk og arkiv. Jeg bruker jo laptopen slik selv. Samtidig har jeg andre metoder når det gjelder notatteknikker.

    Det går for eksempel an å lage tankekart på 1 A4 -side for deretter å scanne det inn i det digitale mappesystemet. Veldig mange har scanner hjemme eller tilgjengelig på skolen. Ellers er det mulig å oppbevare disse tankekartene trygt i én enkelt ringperm på gutte/jenterommet.

    Men lærergjennomgang/forelsening er ikke ensbetydende med monolog + notater. Personlig liker jeg å gå gjennom nytt stoff på en slik måte at man får en dialog. Lærer stiller spørsmål, får svar, utdyper, får spørsmål, utdyper ytterligere og diskuterer med elevene.

    Noen ganger kan det være hensiktsmessig å lage en "powerpoint". Denne vil jeg da sende ut digitalt dagen i forveien slik at elevene har muligheten til å stille forberedt.

    Jeg har skissert noen innfallsvinkler her, og det er en haug med ulike læringstrategier man kan ta i bruk. Alle innebærer ikke notater.

    Muntlig oppsummering før og etter timen i plenum er også veldig effektivt. Man kan jo også be elevene ta opp pc-ene på slutten av arbeidsøkten for så å be dem skrive ned det de mener er det man bør huske fra gjennomgangen. En veldig verdifull øvelse, både for lærere og elever.

    Ulike læringsstrategier er det uansett nyttig å ha med seg. Det er viktig å lære seg å lære, og at det er flere innfallsvinkler. Det aller viktigste er at man blir aktivisert i prosessen. Slik lærer man nok best.

    Lykke til i eksamensperioden!

    SvarSlett
  3. For å begynne med slutten: Takk for det, og regner med du også få mye å gjøre fremover? Lykke til med det (:

    Du har veldig rett i at det er viktig å lære seg å lære, og så vidt jeg ser i dag er det mange, veldig mange, i klassen min som ikke har lært det. Veldig mange ser ikke relevansen i det de arbeider med, og vil derfor ikke notere enten de kan bruke PC eller blyant og papir. Jeg tror personlig at enda færre vil notere dersom de må bruke blyant og papir.

    Å legge ut Powerpoints er et veldig bra tiltak, men det kan bli litt lite info hvis du f.eks. bare bruker korte bullets med stikkord. Under hver Powerpoint-side er det mulig å legge inn egne, mer utfyllende notater, og selv synes jeg det fungerer veldig bra å notere der.

    Man lærer, som du sier, nok best ved å bli aktivisert i prosessen. Jeg tror man lærer bedre ved å kun konsentrere seg om det læreren sier, OG det medelever sier, enn hvis man må sitte og notere samtidig. Det er lettere å delta i timen hvis man slipper å tenke på å skrive ned alt som blir sagt. Likevel vil noen elever (blant annet jeg) bli skikkelig stresset hvis vi vet at vi ikke kan notere, og dermed ikke har noe å gå tilbake på etterpå. Dermed vil vi begynne å notere for hånd, men det vi skriver ned vil bare enda i søpla på slutten av året uansett. Det du skriver på PC har du for alltid, fordi Word-dokumenter ikke tar stor plass.
    Uansett har du dette med søkbarhet som er så positivt med PC. Jeg kan love deg at de aller fleste som skal skrive om, la oss si Ibsen, heller vil google navnet hans enn å begynne å lete gjennom en perm. Hva er da poenget med håndskrevne notater? Hvis vi har notatene på PCen er det enkelt å bare søke dem opp der.

    Og forresten, scannede tankekart er heller ikke søkbart. Dessuten tror jeg ganske få elever vil bry seg med å scanne inn tankekartet. Det vil havne i permen, og på slutten av året i søpla.

    Det er vel ikke der du vil notatene fra forelesningen din skal havne?

    Nei, nå må jeg snart gjøre lekser. Jeg vil heller blogge om hvor lite medelevene mine bryr seg om skolen, enn å gjøre mine egne lekser. Blir snart skikkelig hykler, jeg.

    SvarSlett
  4. Med ditt engasjement og interesse for læring, tror jeg neppe du vil ta skade av å glemme leksene en kveld:-) Takk for en fin meningsutveksling.

    SvarSlett