torsdag 30. april 2009

Media skaper frykt - Svineinfluensaen - Still going strong!












Jeg er ikke en person som går rundt og er engstelig for alt det grusomme som kan skje i verden. Jeg lever ganske ubekymret sånn i hverdagen, og lar meg ikke skremme så lett heller. Derfor har jeg til nå tatt det ganske så med ro i forhold til alt styret rundt den varslede pandemien: "svineinfluensaen" - eller "svinepesten", og seneste "nyinfluensaen". Det er heldigvis aktører der ute i nettjungelen som kommer med beroligende motvektsinnlegg, som Vox Populi og Oddbjørn Evenshaug.

Men alle er ikke som dem, og meg. Faktisk så blir ganske mange av oss skremt av all skremselpropaganda som blir pøst ut i media. Michael Moore fikk dette ganske så godt fram i filmen "Bowling for Columbine. Der argumenterte han med at hele den amerikanske befolkningen ble oppdratt av media til å frykte alt i fra naboen, via sykdommer til sprøytemidla grønnsaker. Og i dag er det visst unntakstilstand i California. Hadde Moore rett?

Her i Norge går til og med leger til hamstring av medisinen Tamiflu til eget bruk, for å være beredt når "the shit hits the fan". "Pandemi, skrikes det, 13000 kommer til å dø, ring fastlegen om du føler deg kvalm, Alt om pandemien finner du her"! Dette kan jo skremme de fleste til å stille seg i kø på apoteket!

Men hvor farlig er egentlig dette? Kommer vi alle til å dø? Skal vi til slutt oppleve armageddon som i filmen"Twelve Monkeys". (Et virus utrydder store deler av jordas befolkning.)

Ingen kan spå hvor store utslag en influensaepedimi kan få. Influensaepedimier herjer verden hele tiden. Ser vi på statistikken over hvor mange som dør av Pneumoni, influensa og bronkitt i det store og det hele, så ligger gjennomsnittet for Norge i perioden 1931-2004 på rundt 1000 i året for menn og 1200 i året for kvinner.

Pr. 30.april er pandemitrusselen oppjustert til nivå 5. Dette sier ingenting om hvor alvorlig pandemien kommer til å bli, bare at det blir en pandemi, og at det ikke er mulig å slå den tilbake (bare begrense den). Mexico har stengt landet i fem dager for å begrense smitten, men ennå er dødstallene begrenset. Mistenklige dødsfall er nedjustert fra 159 til 84. Likevel...mediene pøser på med skrekkoverskrifter. Seneste er Dagbladets "Nordmenn kommer til å dø!". 2.mai meldes det at USA stenger flere skoler.

Javel, tenker jeg. Dette er jo ikke utenkelig, det dør folk hver dag verden over av influensa. Så når ser vi sykehusene fylles opp her i Norge? Jeg, jobber jo selv ved landets største sykehus og overhørte følgende samtale mellom tre leger i heisen i dag:

- Så hvordan går det?
- Merker ikke noe til det.
- Så det er ikke noe pågang?
- (humrer), ...kan ikke si at jeg har sett noen tilfeller av svineinfluensa enda
- (humrer mer)...Nei, men det skulle man ikke tro hvis man følger med i media..

Og hva sier leger og eksperter på smittevern om pandemien? Jo, det enkle er oftest det beste: Vask deg på henda og ikke host på andre! Munnbind? Nope- det kan faktisk føre til mer smitte!


Poenget mitt er. Media roper ulv og vi blir redde. Har ikke også media ansvar for å ikke skape panikk i befolkningen? Jeg bare spør...

Bilde lånt fra db.no

Gi Kudos til denne saken!

17 kommentarer:

  1. Kjempeflott innlegg, Rachel! Slik svineinfluensaen har blitt fremstilt i media skulle man kanskje tro at det nærmest var å sammenligne med svartedauden. Selvsagt en pandemi er alvorlig og det er flott med informasjon, men den kunne gjerne vært formidlet på en annen måte. Artikler nærmest skrevet for å skape panikk i befolkningen syntes jeg ikke noe om.

    SvarSlett
  2. Takk for det, Ladybug. Jeg synes at denne mediedekningen går over stokk og stein, og det var på sin plass og roe ned litt.

    SvarSlett
  3. "13000 kommer til å dø". Hvor har du fått dette fra? Det er direkte feil. 13 000 er worst case scenario.

    SvarSlett
  4. Nettopp! Hvis du leser grundig det jeg skriver, ser du at jeg har sakset ut setninger fra ulike artikler i avisene som bidrar til å skape panikkstemning.

    SvarSlett
  5. Jeg har lest en del nyheter, men har ikke sett noen som sier at 13 000 kommer til å dø. Har du noen eksempler?

    SvarSlett
  6. Her er en relativt fet overskrift med tallet 13 000: http://www.dagbladet.no/2009/04/28/nyheter/svineinfluensa/innenriks/folkehelseinstituttet/epidemi/5966163/

    SvarSlett
  7. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=542579

    Det står skrekkscenario da. Må uansett være bedre å få litt kritikk enn å bli halshugd i etterkant?

    SvarSlett
  8. Enig, jeg skrev et innlegg i forumet på ROOT.no her:

    http://bit.ly/KqVCd

    It's the latest hype. Glemt om 2 uker..? hvem vet.

    SvarSlett
  9. Det tror jeg også bjornbjorn...

    SvarSlett
  10. Bra innlegg. Vi kan ikke slutte å leve våre liv på grunn av dette. Mange er hysteriske, helt uten grunn. Skummelt. Min 9-åring kom hjem fra skolen i går, og der hadde lærerne fortalt om dette farlige viruset, og at ungene måtte holde avstand til hverandre, og vaske hendene ofte, og at mange ville dø! Sjokkert! Min sønn er heldigvis litt av en gluping, som selv leser nyheter og vet utrolig mye om samfunnet. Han ble ikke skremt, men andre ble.
    Blæh, hysteri er like farlig som virus, altså!

    SvarSlett
  11. Bare tull?

    Vi vet at at forskjellige influensaer herjer verden. Det er en del som stryker med av disse. Det er ikke noe nytt og er ikke den største faren.

    Denne sykdommen er anderledes enn vanlige influensaer. Forholdsvis unge og friske mennesker dør av den i tillegg til at den kan spre seg veldig over hele verden og bli ganske stor.

    Media skal berette hva som skjer og hva som kan skje. Det er ganske mange som har peiling på disse sykdommene som sier at det er muligheter for en pandemi. Muligheter for. Ingen har sagt at det er garantert. Ingen. Ikke aviser eller noen andre media.

    Hvis sannheten får folk til å få panikk så er det noe feil med folk.

    Jeg vil gjerne vite om eventuelle pandemier, terrorfarer, verdenskriger i gjæring, finanskriser og slike ting.
    Så får du lese Se og Hør.

    SvarSlett
  12. Sakset fra DB (selvsagt) "159 mennesker kan så langt ha omkommet av smitten. Bare én person, en nesten 2 år gammel gutt i Texas, har omkommet utenfor Mexico.Totalt er 114 bekreftet sjuke på verdensbasis"

    Altså: 114 mennesker er sjuke av en befolkning på over 6 milliarder!! Jeg tar dette med like knusende ro som med fugleinfluensaen. Media har ALTFOR mye makt!

    SvarSlett
  13. Jeg sier bare: Bruk Opera eller en eller annen plugin for å blokkere reklame på nettsider og for hver gang en nettavis kommer med en ny, helt unødvendig artikkel om svineinfluensa, blokker en reklamekilde. Eneste grunnen til at media hausser dette opp er fordi det gir dem reklamevisninger!

    Jeg har gjort dette med alle nettavisene ved hjelp av Opera. Der er det veldig enkelt. Man høyreklikker bare et tomt felt på siden og velger "blokker innhold", så klikker man på reklamene man ikke vil ha og avslutter med knappen "fullført" øverst til venstre.

    Så kan de ha det så godt.

    SvarSlett
  14. Men det er jo nesten som man kunne ønske noen ganger at dette faktisk blir en pandemi, når man leser at de skal bytte navn på den for at de stakkars grise morderne igjen skal få tjent penger på kjøttet sitt. Vi er kanskje den mest egoistiske rasen som noen gang har levd og uttalelser som dette får hvertfall meg til å se rødt. ja for all del la oss gjøre alt for å redde den forbanna kjøttindustrien som faktisk ikke er godt til en jævla dritt, nummer 1 kilde til global oppvarming. Når det er sagt så er 12 monkeys en jævlig bra film

    SvarSlett
  15. Nå skal jo 2 millioner norske griser utstyres med ansiktsmaske også:

    http://hessel.no/blogg/?p=391

    SvarSlett
  16. vell de fleste på skulen eg går på håper vel på at lærerne og helseministeren skal flippe og stenge skulen. :D

    SvarSlett
  17. Desverre ser det ut til at mediahysteriet har blitt større enn selve infuensa-''pandemien''. Jeg vurderer en politianmeldese mot nettavisene og myndighetene for terrorisme. Ser man på definisjonen av terrorisme, så er det nettopp det dette hysteriet er. Målet er å få befolkningen til å svelge mest mulig Tamiflu,la seg injisere med tvilsomme''medisiner'', og hengi seg til selvoppnevnte globale ''myndigheter'' som WHO og FN generellt.

    SvarSlett