onsdag 8. april 2009

Mens jeg venter på påskekrimen

Jada, er av de mange som nyter en god påskekrim. (På TV!) Ikke fordi de alltid er så utrolig gode, men fordi de hører påsken til, og den stemningen man får når man siger ned i sofaen en sen onsdag før skjærtorsdag. I kveld må jeg vente ekstra lenge siden mannen digger Liverpool og er lenka foran Viasat til kampen er over. Nå har vi jo dvd-brenner/harddisk så da er jo det å ta opp såre enkelt. Så jeg venter jeg, til kampen er over.

Har vært ekstra flink i kveld. Satt på plass flere kilo med bøker i bokhyllene i kjelleren. Det blir liksom aldri tomt. Trodde at vi ville få mengder med plass nå som vi har flyttet inn i stort hus, men den gang ei. Så lenge vi kjøper bøker og dvd'er engros så er det vel aldri snakk om "god plass".

Det er ganske så moro å sette på plass bøker faktisk. Moro, fordi jeg faktisk har lest brorparten av bøkene mine, og har gode minner knyttet til mange av dem. Ikke alle er minner knyttet til bøkenes kvalitet.(Slike bøker kan jeg kommentere senere...) Men det er selvfølgelig bøker som er satt på plass som jeg har et spesielt forhold til på grunn av kvaliteten:( I ikke prioritert rekkefølge).

  • Ragnar Hovland "Sveve over vatna" - Ubetalelig lakonisk om studenttilværelsen i Bergen (med et avbrekk i Paris). Introduksjon av romanfigureren "Munk" - En mann som fortjener sin egen film.Go Hovland!
  • Salman Rushdie " The ground beneath her feet" - Fortryllende fortelling om India og Vina Aspara. Magisk.
  • Karel Kapek "Salamanderkrigen" - Allegorisk uhyggelig visjon om facismen/kommunismens framvekst i Europa, der salamandre har hovedrollen.Fascinerende.
  • Knut Hamsun "Sult" - "Det var i de dager jeg...". Kommer alltid tilbake til denne. Har lest den flere ganger både i studiene og ellers. Fantastisk innblikk i menneskesinnet.
  • Dag Solstad "Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige" - En av mine solstadfavoritter - handler om AG Larsen, en noe så sjeldent som en idealistisk arkitekt, som flytter inn i sitt drømmeprosjekt;Romsås og opplever ensomheten. Her treffer Solstad spikeren på hodet.
  • A.S Byatt - "Besettelse" - boka er alt det den lover i tittelen. Jeg sier ikke mer.

Jeg kunne nevnt en bråta til, men nå skulle jeg jo bare nevne favoritter av bøkene jeg faktisk har satt på plass, og nå ser det ut til at Liverpool taper (sic!), så da kan jeg vel benke meg foran TVen snart.

Gi Kudos til denne saken!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar