mandag 20. april 2009

Meny uke 17 - vår i anmarsj.

Jeg må medgi at jeg har syndet på matfronten den siste tiden. Alle mine planer om å handle inn stort, lage ukesmenyer med varierte retter fra kjøtt, fisk og -grønnsaksavdelingen har forsvunnet i flyttemas, oppussing og innflytting. Men nå kan jeg ikke skylde på dette lenger. Og jeg må medgi at med våren i anmarsj, så kommer lysten på lettere vårfriske matretter. Fyldige sauser, varme supper og tunge kjøttretter kan med andre ord vente til kalde høstnetter setter inn igjen.

Nå kan man jo tro at det blir kjedelige ukesmenyer når man har små barn i huset, som man også skal lage middag til. Det er jeg ikke enig i. For oss voksne er middagen viktigst. For barn i alderen 1-5 mener jeg det viktigste er at de blir vant med å smake på, samt prøve ut nye ting. Jeg lager altså ikke bare pannekaker til middag. Ikke serverer jeg á la carte heller. Liker ikke barna maten kan de heller få grøt eller brødskiver før de legger seg. Det går så bra så.

Dette synes jeg fungerer bra. Aksel på 5 år liker variert mat, og selv om han er glad i de tre p-ene, pannekaker, pizza og pølser som barn flest, spiser han både kyllingcurry, penne amatricana, laks med pesto og ris, bacalao, svin i teryakisaus(favoritt), falafel osv med stor entusiasme. Ganske mye mer avansert enn det jeg var som 5-åring kan man si. Eirik ser ut til å være glad i all mat som blir lagt foran ham, så langt.

Jeg har nå bestemt at ukesmenyene skal på plass igjen, og poster dem heretter på bloggen slik at flere kan bli inspirerte. Målet mitt er å spise variert, sunt og bruke mindre tid og penger på mat.

MENY UKE 17

mandag - sennepskylling m/salat og olivenstekte poteter
tirsdag - burdagspannekaker til 5-åringen + "fersk" tomatsuppe
onsdag - risotto med asparges, parmesan og skinke
torsdag - pasta med laks og spinat
fredag - hjemmelaget pizza
lørdag - BARNEBURSDAG (variasjon over pølser)
søndag - chilitorsk m/tomat, hvitløk og rosmarinpoteter


Sånn, da gjenstår det bare å handle inn maten...velbekomme



Bildene er lånt fra www.goinglocal-info.com/.../01/risotto_1_2.jpg
http://middagstips.coop.no/images/recipes/8715/small.jpg

Gi Kudos til denne saken!

1 kommentar:

  1. Oi den var litt mer spenstig enn fiskegrateng (Findus), pasta med kjøttsaus, pannekaker (med egg fra egne frittgående høner) lapskaus, taco, hjemmelaget pizza, og variasjon over laksefillet. som nærmestsummerer opp den fast ukemenyen her i huset.

    Tror jeg skal hente inspirasjon her...
    Oppskrifter?

    SvarSlett