onsdag 22. april 2009

Skranglefiaten, Røkke og je...

Jeg burde ha ant uråd da det var vekkerklokka som vekket meg i morges. "Dette blir ikke en vanlig dag" burde jeg tenkt. "Dette blir ikke en dag der jeg står på hodet opp i barnesenga klokka kvart på seks (Det burde jeg jo tenkt etter som jeg våkna av klokka 6.00 og snooza helt til 06.18!) for så å hekte med meg en søvntung og grettensulten ettåring til badet for å skifte ei dyvåt bleie."

Dagen ble ikke slik, fordi den ble starta 33 minutter på etterskudd. Den grettensultne ettåringen våknet 06.19 og krevde sin vante oppmerksomhet. Men siden jeg hadde snooza i 18 minutter så ble morgenen noe mer hektisk, noe som endte med at jeg hev meg ut av døra med en stinkende bleiesøppelpose i den ene hånda og bilnøklene i den andre 07.31. Jepp, skranglefiaten måtte til pers i dag igjen. T-banen min var reist for lengst, så mitt eneste håp var å kaste meg i skranglefiaten slik at jeg kunne klare å komme meg til jobb før 8.00.

Vel inne i Gina ( jepp, det er det mannen min liker å kalle dette fyrrige italienske ludderet...) fant jeg ut at jeg satt inne i en tåkesky, og kjørte i gang dama for å få vekk overskuddsvannet med de remediene jeg hadde tilgjengelig. ( Dvs. vindusviskere og varmluft). Men akk. Dette her må skyldes at denne dagen nå var kommet dit hen at det aldeles ikke var en vanlig dag. Vindusviskerene og varmluften fungerte ikke! Jeg slengte ut alle kortene i ermet, men nei, vifta og viskerne reagerte ikke.

På dette tidspunktet var jeg allerede for sent ute, og nå måtte jeg ut av skranglefiaten for å hente fram et gammelt fleecepledd som lå i bagasjerommet. Jeg tørket av overskuddsvannet, åpnet vinduene på gjennomtrekk, og satte av gårde. Heldigvis regnet det ikke på denne uvanlige dagen, så uvanlig var den! Likevel...det var rimelig kaldt i vårjakke i gjennomtrekken.

Jeg kom meg på jobb sånn ikke alt for sent, og arbeidsdagen gikk på sånn rimlig normalt vis. Da jeg skulle tilbake til bilvraket mitt igjen varmet solen, og duene hadde spredd skitt utover hele frontruta! Oh yeah! Her kunne man ikke bruke fleecepledd...Så jeg dro av sted i solskinnet med ei rute full av dritt og favorittradioprogrammet mitt på radioen.

Og her var det dagen tok en enda merkeligere vending. For på radioen snakket Kjell Inge Røkke, og han snakket og han snakket. Det var ikke måte på hvor lenge han fikk lov til å snakke. 1 time og 20 minutter varte pressekonferansen, eller forsvarstalen, om man kan kalle det det.

Heldigvis serverte "Her og nå" bare bruddstykker. Men hvilke bruddstykker! Her fikk forretningsmannen, industrimagmagnaten, aksjetraderen og fiskeren, Røkke, lov å stå å gjøre narr av næringsministeren, hennes raseri og hennes dialekt.(Greit at den er spesiell og at Brustad også har lett for å stikke seg ut, men...) Sjelden har jeg hørt lignende i norsk media. I tillegg skulle vi synes synd på fyren! Det er på grensen av det jeg tåler fysisk og mentalt! Nei vet du hva. Kjell Inge Røkke, ta deg en bolle!

Jeg kom meg da hjem til slutt, og denne uvanlige dagen endte med at mine sønner prøvesmakte en helt ny rett (for dem) og utbrøt unisont NAM! Så for å markere enden på denne annerledesdagen vil jeg dele oppskriften med de som har brydd seg om å lese ned hele dette innlegget:

Risotto med asparges og skinke (2 store og 2 små)












500 g grønn asparges
1 pakke røkt skinke/hamburgerrygg
2 fedd hvitløk
3 ss smør
3 dl italiensk risottoris
2 dl hvitvin
1 l hønsekraft
1/2 sitron
basilikum



Slik gjør du:

  • Vask, kutt og skjær vekk den tråe delen på aspargesen. Kutt hvitløken i fine biter. Legg til side aspargestoppene, de trenger kortere koketid. Kok opp en liter buljong.
  • Gjør klar revet sitronskall av en halv sitron. Ikke ta med den hvite delen. Del skinken i små terninger.
  • Smelt halvparten av smøret og fres hvitløken og aspargesen. Pass på at smøret ikke blir brunt. Ha i risen og rør til risen er blank
  • Hell i vinen, og la den fordampe på høy varme. Husk å røre! Risen må ikke bli brent!
  • Når væsken er fordampet tilsett 1 øse buljong og sett ned varmen. Rør ofte og etterfyll når buljongen er trukket inn i risen.
  • Etter 10 minutter tilsetter du aspargestoppene
  • Når den siste øsa buljong er trukket inn, tilsett sitronskall, skinke, parmesan og basilikum. Salte og ta noen omdreiniger med pepperkverna .-) ( Trenger av erfaring ikke salt).
Ble en hit hjemme hos oss. Velbekomme!

Bilder lånt fra
http://www.nrk.no og N24

Gi Kudos til denne saken!

1 kommentar:

  1. Ja, en møring som tydelig prøver å snakke mer østlandsk skal gjøre narr av noen som klarer å holde på dialekten sin. Rette ræven som feis der gitt... Men dakar lille milliardæren, må jo synes synd på mannen som bare prøvde å utnytte småaksjonærene på sedvanlig måte...

    SvarSlett