tirsdag 21. april 2009

Utvalgt oppskrift fra meny uke 17

Etter jeg la ut ukesmeny 17 i går har jeg fått henvendelser angående oppskrifter. Siden Aksel har bursdag i dag ( 5 år, hurra!), og det varsles i nyhetene om at det er markant økning av søkere til læreryrket, føler jeg meg ekstra gavmild kan jeg friste med denne oppskriften:


Sennepskylling m
ed olivenpoteter og tomatsalat

(Nok til 2 store og 2 små)
600g kyllingfilet
1 kilo poteter
4 store tomater
basilikum
oregano
olivenolje
salt
pepper
balsamicoeddik
4 teskjeer dijonsennep
1 kvart teskje cayennepepper (malt eller støtt)
1/2 dl eplejuice

Slik gjør du.
  • Skrell eller vask potetene skikkelig, del dem i båter og legg dem i ildfast form. Dryss over salt og pepper og litt olivenolje. Gni inn. Sett i ovnen på 225 grader og stek til de er gyldne (20 min.)
  • Del kyllingen på langs i passe strimler. Stek med lite krydder først til barna (urter og hvitløkspepper er en hit hos mine barn). Til de voksne tilsetter man 3-4 teskjeer med sterk dijonsennep og ca 1/4 teskje cayennepepper. Stek til kyllingen er gylden, og tilsett eplejuice. Trekk på svak varme til kyllingen er gjennomstekt og har fått en glasert overflate.
  • Mens kyllingen steker - del opp tomater og legg dem utover på et fat. Bland i en neve revet basilikum. Hell over en spiseskje olivenolje og litt balsamicoeddik. Salt og pepre. Bland godt.
  • Server gjerne med brød til.

Velbekomme!


Bilder lånt fra http://middagstips.coop.no

Gi Kudos til denne saken!

1 kommentar: