fredag 15. mai 2009

Ingen 17.mai uten russen!



















Da jeg parkerte bilen i dag så jeg opp akkurat tidsnok til å se to sprudlende russejenter sykle forbi meg på tandemsykkel. Et øyeblikk ble jeg hensatt til verdenen som sangen "Norge i rødt hvitt og blått"(1941) beskriver så godt i andre vers:
"En vårdag i en solskinnsstund
på benken i Studenterlund
der sitter han og hun,
to unge, nyutsprungne russ,
to ganske nylig tente bluss,
i 20 grader pluss.
Hun er som en gryende forsommerdag
som farves av gjenskinnet av det norske flagg.
Ja, så hvit som det hvite er kjolen,
og så rødt som det rø’ hennes kinn,
hennes øyne er blå som fiolen,
hun er flagget som vaier i vind.
Han har freidig og hvitlugget panne,
og en lue i rødt har han fått.
Med en lyseblå tiltro til landet
står vår ungdom i rødt, hvitt og blått
."

Håret deres flagret i vinden og latteren hang igjen i luften lenge etter de hadde passert. Så fantastisk tenkte jeg. Russesykkel! Skulle ønske jeg hadde hatt en slik da jeg var russ. I det hele tatt er det mang en russ som burde skjele til disse to jentene.

Like sikkert som at trekkfuglene kommer tilbake om våren, kommer de kritiske artiklene i avisen om russetiden. Russetiden er en gigantisk fyllefest! Russen blir verre og verre!

Men gjør de egentlig det?

Jeg var russ i en småby i 1993, og vi fikk også høre det samme som russen får høre nå. Russetida var full av fyll og bråk og ugagn. Vi var ikke hakke bedre enn russen i år, i det minste skal jeg ikke påberope meg det. Men det ble gagnlige mennesker av oss også. Uansett, hvert år kommer det samme kravet fra noen. Russetiden må avvikles! Hvorfor det? Unner vi ikke avgangselevene å feire slik som vi selv gjorde?

Professor Stephen Dobson har skjønt det. Han fremhever også de positive følgende av russetida. Gjensidig omsorg, egenmestring og et viktig overgangsrite.

Jeg mener selvsagt ikke at man skal tillate russen å gjøre hva som helst, men jeg mener at det er viktig å ta vare på den norske russetradisjonen. Den er en viktig motivasjonsfaktor for avgangselevene, og et viktig bidrag i overgangen til voksentilværelsen. Og, det er jo faktisk ikke slik at ungdommen har blitt verre og verre siden Sokrates tid. De har vært like ille hele tiden (i alle fall i følge den voksne generasjonen):

"Barna nå for tiden er tyranner. De trosser sine foreldre, hiver maten i seg og tyranniserer sine lærere!" (Sokrates - 2500 år siden).

Så er det sagt. Og hva er 17.mai uten russetog, russekort og sjikkelakke? Sørgelige greier.

En flott 17.maihelg til alle!

Bildet er lånt fra "http://4.bp.blogspot.com

tv2 - vet ikke hvorfor vi ferier 17.mai


Gi Kudos til denne saken!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar