lørdag 16. mai 2009

Dagen før dagen...16.mai - down Memory lane.














Det er dagen før dagen, og jeg blir satt år tilbake, til for eksempel 1992. Jeg var 18 og klar for fest hele natta på Mjøsstranda. Som jeg gledet meg! Jeg skulle "forse" med jentene og så vake rundt på stranda sammen med en hel haug med pubertetssprengte 18-åringer på jakt etter en forsommerflørt og billig beruselse. For meg besto beruselsen rett og slett i alle inntrykkene og flørtingen, jeg var nybegynner mht til sprudlevann, så noen glass vermut gikk rett i fletta.

Hvordan det gikk? Jeg husker ærlig talt ikke. Antagelig var det en av disse festene som var forferdelig oppskrytt. En orgie i ungdomsfyll. Antagelig var det denne kvelden veninnene mine og jeg stakk av fra festen og inn til by'n (sentrum av småbyen vår) der vi snek oss inn på det hotteste utestedet, Parte'n på folkemunne ,med hjertet i halsen. Vel inne sirkla vi inn dansegolvet,supernervøse, våryre, på kjærestejakt. Vi sto der så søte og henslengte vi bare kunne fulle av forventning. Ville vi bli bedt opp til dans?

Antagelig var det den kvelden jeg følte meg som "Dancing queen" - der jeg svingte meg dans etter dans. Jeg vendte ryggen til "Reka fra Hov", men andre var heldigere. Og antagelig var det den kvelden jeg traff min første virkelige kjæreste, en "sjarmør" fra Fluberg, 22 år, eier av en Datsun sportsbil med wunderbaum i frontruta og rottweiler i bagasjerommet.

Det var 16.mai da, 16.mai nå framstår noe annerledes. Nå er 16.mai forberedelsesdag og forballdag. Skjortestryking og tippeligaen. Lokalderby. Greit nok. Og jeg kan ikke si at jeg savner all usikkerheten og blottleggelsens av følelseslivet. Men naiviteten og forventningen, den søte kriblingen som vårsleppet i tenåra førte med seg, det er den vi kunne tenkt oss å gjennoppleve, ikke sant?

Bilde lånt fra http://www.markblomster.com/Bilder/Blomster%202002/Hvitveis.JPG

17.mai i vg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar