onsdag 13. mai 2009

Hijab eller ikke hijab, det er spørsmålet.







Så er den i gang igjen, hvis noen skulle trodd at den var lagt død, hijabdebatten, altså.

Oslo Frp har sendt forslag til landsmøtet om at bruk av hijab og religiøse symboler burde forbys i skole og offentlige barnehager og SFO. Diskrete smykker med kors eller halvmåne skal være tillatt. Hva som er diskret og hvordan man skal håndheve dette sies det ingenting om.

Jeg tenker. Hvis de førstes er igang med dette, hvorfor ikke gå til angrep på paragraf 2 i grunnloven med det samme?:

" Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.

Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme."

Og hva med det norske flagget? Kan man flagge med dette korset?

Dette er ingen enkel debatt. Ytringsfriheten står sterkt i Norge, og i motsetning til Frankrike der religiøse symboler er forbudt i skolen, så har vi altså statsreligion og religionsfrihet. Per Aage Pleym Christensen diskuterer dette grundig i avisen Liberaleren.

Personlig synes jeg ikke det er lett å ta stilling til om hijab burde forbys eller ikke. På ett vis er jeg klart i mot, fordi jeg mener folk må ha rett til å kle seg slik de vil og rett til å utøve sin religion.

På den annen side så vet jeg at det er mange kvinner som blir tvunget til å gå med hijab og at hijaben blir brukt til å holde dem nede. Men dette gjelder ikke alle. Skal man forby et plagg slik at det kan komme noen til gode? Jeg vet ikke.

En tredje dimensjon kommer inn i bildet når vi snakker om retten til å bære religiøse plagg som hijab, kalott, eller turban i offentlig tjeneste. Hijabdebatten tidligere i år strandet nettopp her. Offentlige tjenestemenn skal være verdinøytrale, og retten til å utøve religionen sin blir derfor mindre viktig enn at den offentlige tjenestemannen blir sett på som nøytral og ikke påvirket av politisk eller religiøst ståsted.

Vi har nok ikke sett enden på denne debatten. Jeg mener at paragraf 2 i grunnloven først bør endres, slik at kirke og stat blir atskilt. Da har man kommet et stykke på vei.

Gi Kudos til denne saken!


14 kommentarer:

  1. Dette er valgkampmat og helt klart et angrep på det fremmedkulturelle. Så får vel folk si seg enige eller ei, da.

    SvarSlett
  2. JEg er hijabbruker, valgt selv, deter synd når man sitter med en følelse av å ta andre valg enn det som er innfor den vanlige boksen så blir det ikke akseptert.
    Ja det finnes jenter/kvinner som blir presset til hijaben: Men er det egentlig så mange som man trur?
    Opplysning og kunnskap hadde ikke vært å forakte, som feminist så trudde jeg at det å kunne ha mitt valg som kvinne var en del av den feministiske ånd.
    Desverre er det mange med meg som er "sliten" av å gå i bresjen hele tiden. vi vil være oss.

    SvarSlett
  3. disse forslagene Frp kommer med skaper ikke så mye mer frihet i dette landet, men mere hat.noen ganger krysser de grenser. jeg synes alle skal kle seg som de vil og følge den retningen de synes er riktig for dem.hvis det blir debatt om hva som skal være lov og ikke lov å ha på skolen, så kanskje bedre de innfører egne skole uniformer?

    SvarSlett
  4. åh.. jeg blir sliten av å høre på sånt.. jeg er selv en hijab bruker og har valgt dette selv. jeg har bodd i norge i nesten hele mitt liv og elsker norge for at det gir folket sitt den frihet de vil.. det har alltid vært deilig å gå som man vil uten at det er så mange som legger merke til det. Det var en tid jeg gikk i rockeklær og med hijab.. så deilig å kunne gå som jeg ville. hvorfor ødlegge friheten til folket sitt når man kan gjøre at folket elsker landet sitt. bare tenk deg hvis norge forbyr hijab på sånne steder..det blir akkurat som i iran.. bare at der blir de tvunget til å ta på hijab... er ikke stor forskjell. i begge situasjoner blir folk nødt til å gjøre det de ikke vil.

    SvarSlett
  5. Det er på tide at det kommer et forbud mot bruk av hijab i barne/ungdoms skolen, dette plagget har ingeting der å gjøre. Hijab er et plagg som kom for ca 50 år siden og er fremmet av ekstreme muslimer, det er forbudt å bruke på skoler og lignende i enkelte muslimske land.
    Mvh Gunnar

    SvarSlett
  6. Det er ca 6 måneder til valget, og like sikkert som at våren får trærne til å blomstre, russen til å oppføre seg som idioter i 17 dager og jeg blir truffet av årets influensa'angrep, kommer FRP med en god ladning innvandrer'fientlig skyts. Om noen uker opphører dette.
    Det geniale med dette, sett fra FRPs ståsted, er at det mobiliserer rasister og mennesker som har fordommer mot innvandrere, men "folk flest" glemmer dise uttalelsene fram mot valget.

    SvarSlett
  7. Retten til å utøve sin religion innebærer retten til å gå med hijab - her er FNs menneskerettigheter (og den europeiske menneskerettighetsdomstol) krystallklare. Norge er underlagt disse lovene, og vi vil aldri få gjennomslag for et slikt tilbud i de internasjonale domstolene, nettopp fordi vi har statskirke og -religion, kors i flagget, og vi tar heller ikke i mot innvandrere - bare asylsøkere, og ganske få av de også, sammenliknet med f.eks. Sverige eller Frankrike.
    FrP prøver nok en gang å fri til den hjernedøde hop, til de som ikke klarer å tenke mer enn én tanke i hodet av gangen.

    SvarSlett
  8. Jeg tillater anonyme kommentarer og modererer svært lite fordi jeg er opptatt av ytringsfrihet. Likevel vil kommentarer som inneholder rasistiske ytringer, sjikane, eller hets bli fjernet fra bloggen.

    SvarSlett
  9. Dette skrev Walid al-Kubaisi den 11.02.2009 Han er muslim.

    Hijaben er en islamismens kvinnedrakt, men islamisme er ikke islam. Islamisme er en politisk ideologi derivert fra islam, og en helt bestemt form for tolkning av islam. Det fins muslimske lærde som betrakter islamistene som frafalne muslimer og advarer mot dem som farlig tendens i moderne tid.

    Hijaben er en politisk uniform som ble oppfunnet av de islamistiske Muslimbrødrene for drøyt 60 år siden. Beviset er rett og slett alle bilder i oppslagsverk og leksika, som viser at denne drakten ikke fantes før 1950-årene. Muslimske kvinner i de meste fundamentalistiske miljøene har alltid hatt en anstendig klesdrakt som har dekket hår og bryst. Men den har vært noe annet i mote og form enn den islamistiske hijaben. Min mor brukte aldri den islamistiske hijaben. Hennes mor brukte den heller ikke. Det samme gjelder mødrene til de fleste kvinner i Norge som i dag bruker hijab. Sitat slutt

    Når den er forbudt i Frankrike og enkelte muslimske land som Tyrkia osv så skulle det bare mangle at ikke dette plagget også forbys i Norge.

    Mvh
    Gunnar

    SvarSlett
  10. Enig med Frp. Hijab er ekstremt. Og kvinneundertrykkende.

    SvarSlett
  11. Hva slags frihet representerer egentlig en 10-åring i hijab? Fri fra menns lystne seksuelle blikk?

    Jeg er enig i at kvinner kan få bestemme selv. Men småjenter trenger rettigheter de også, slik at de på et senere tidspunkt har mulighet til å gjøre selvstendige valg.

    Kanskje vi da kan la skolen være et fristed hvor jentene av muslimske foreldre får være som alle andre barn, fri i lek og undervisning, uten den segregering et slikt klesplagg innebærer.

    SvarSlett
  12. syns det er helt riktig og forby hijab, husker utallige mange ganger jeg fikk kjeft for og gå med caps, lue o.l...

    SvarSlett
  13. De kan velg om de vil bruke hijab når de er voksne, og da får de også ta følgene for det med at det er visse arbeidsplasser de ikke kan jobbe med hijab.

    SvarSlett
  14. I voksen kontekst har sløret en tildekkende "avseksualiserende" funksjon som overført til et barn blir groteskt.
    Den voksne konteksten er en del av de patriarkalske og misogyne sidene av islam.(av mann, til menn, om kvinner)

    Så når voksne ikke klarer å la være og fronte sitt eget livssyn gjennom sine barn bør et forbud på (barne)skoler vurderes.

    SvarSlett