søndag 10. mai 2009

Høyres misforståtte skolepolitikk...















Har du barn som skal opp i femte trinn til høsten? Pris deg lykkelig for at Høyre aldri kommer til å vinne valget, og at deres misforståtte skolepolitikk aldri vil få se dagens lys!

Skulle Høyre og deres konservative meningsfeller mot formodning komme i posisjon etter høstens stortingsvalg, vil dette være en katastrofe for skolen. Høyre ønsker mer disiplin og høyere krav til elevene fra småskolen av, javel, dette er noe jeg som lærer også etterlyser. Det er måten de ønsker å få det til på som jeg stiller meg totalt uforstående til:

Scenario:
Det er skolestart. Poden skal opp i femte trinn, og stiller opp forventningsfull første skoledag. Der blir han ønsket velkommen av den nye læreren, og får utdelt en sang han og elevgruppen skal synge:

Se vår skole
Den er for de flinke

Duger du ikke
kan du ikke gå i den
Det er fordi her skal alle testes
Gjør du det dårlig
bør du gå om igjen
...
(og igjen, og igjen)






Høyre har altså vedtatt på sitt landsmøte at det skal innføres karakterer fra femte trinn. Dette begrunnes med at karakterer gir økt motivasjon og økt læring? Hvor har de dette fra? Hvilket materiale baserer de disse antagelsene på?

Elevene sier selv:

"Konkurranse er en svært negativ læringsfaktor. Det lønner seg svært lite for mange elever. Dette er kun en ordning som gagner de beste elevene. De som sliter vil slite enda mer" sier leder i Elevorganisasjonen.Håvard Vederhus til VG Nett.

Som lærer erfarer jeg det følgende i fht læring.
  • Motivasjon for faget skaper læring - "Dette er spennende - kjør på!"
  • Å bli regnet med/ få konkrete mål og oppgaver, som er tilpasset ens faglige nivå, skaper læring og økt motivasjon - "Dette mestrer jeg jo, og læreren tror på meg!"
  • Å få grundig vurdering/tilbakemelding skaper læring - Læreren tar meg på alvor og veileder meg!
  • Egenvurdering/å tenke gjennom hva man har lært og hvordan man selv lærer skaper læring - "Dette fikk jeg til fordi jeg gjorde det slik!"
Dette er ikke pedagogiske nyvinninger jeg tar æren for, men godt funderte, erfarte og gjennomarbeidede pedagogiske tilnærminger lærere kjenner til - og benytter!
(Motivasjonteori - Vurdering for læring - Tilpasset opplæring.)

Karakterer derimot vet vi at skaper en konkurransesituasjon som, for mange er svært uheldig, spesielt i så ung alder. I tillegg kan de bidra til å gjøre at de som sliter får enda dårligere selvtilitt og dermed sliter mer. Og det er faktisk heller ikke slik at en god karakter er ensbetydende med at man har lært stoffet. Vi kjenner vel selv til at vi pugget til prøver for å oppnå god karakter, men etterpå satt igjen med svært lite kunnskap om stoffet. Karakter er ikke det samme som vurdering. Karakter uten grundig tilbakemelding er meningsløst.

Høyre ønsker i tillegg til karakterer på femte trinn, obligatorisk annet fremmedspråk, samt økt tid på skolen. Mer inn altså? Og mer tid? Men hvem har sagt at kvantitet på undervisningen gir læring?

Kvalitet derimot vet vi har en virkning, men hva sier Høyre om det. Jo kvalitet vil Høyre ha, de vil gi økt lønn til de flinke lærerene. Så da går jeg ut i fra at de vet nøyaktig hva som skiller en flink lærer fra en ikke fullt så flink, og hvordan de har tenkt å måle dette?

Og når de håpefulle har fullført ungdomsskolen, ja da er det best at karakterene er blitt gode etter så mange år, for stryker de, ja da kommer de ikke inn i videregående skole.

Det er så mye galt med Høyres skolepolitikk at jeg kan være glad for at det ikke ble verre denne gangen. Unge Høyre ønsket også:
  • elevtest med nivådeling fra første klasse
  • opptakskrav til ungdomskolen
  • elever som ikke klarer opptaksprøven må gå opp igjen
Det er forstemmende at de unge, selv blant de konservative, ønsker dette. Det er flott det kommer til syne, så vet man hva Høyre kommer til å ønske for skolen på sikt.

Ja det er godt at folk ikke tenker som Høyre. Høyre, og Erna, har slitt på meningsmålingene i hele år, og vil forhåpentigvis slite til valget er over. Og siden partiet også sliter i egne rekker går ønsket mitt antagelig i oppfyllelse...

Gi Kudos til denne saken!

13 kommentarer:

  1. Jeg har stemt Høyre før. Det skjer ikke igjen. Jeg skjønner ikke hva de tenker på i denne saken!

    SvarSlett
  2. jaja, jeg er ikke enig med deg. Barn i andre land enn Norge har levd med karakterer siden 3. klasse uten å få psykiske problemer av den grunn. Derimot ser vi som bor i utlandet med barna våre at de jobber LITT mer med leksene og ikke er fullt så travle med å feie gjennom dem på rekordtid.
    Vår datters norske kusine på samme alder, hadde med datteren vår på skolen i Norge. Barnet vårt ble veldig overrasket over hvor lite de kunne, selv om hun ble kjempe positivt overrasket over hvor stille og disiplinert det var i klassen.
    Ikke var hun imponert over matten, ei heller over fremmedspråkene. Stilskrivingen synes kusinen var veldig vanskelig, vårt barn skjønte ikke det, oppgavene de kunne velge mellom var jo lette. Etc. Etc.
    Det er klart det er endel ting som sikkert er bra i den norske skolen, men let`s face it, den faller mer og mer gjennom internasjonalt og det er ikke bra for neste generasjon.
    Jeg vet du ikke er enig, men det får så være.

    SvarSlett
  3. Til anonym,
    hvilket "utland" sikter du til? Interessant å sammenligne. Uansett, jeg sier ikke at alt er bra i norsk skole idag, jeg sier at Høyres vei ikke er rett vei å gå. Elever trenger å bli satt krav til, de trenger å bli vurdert. Men karakterer er ikke det samme som vurdering. Vurdering er mye mer enn karakterer. Det er en ordentlig tilbakemelding som igjen kan føre til refleksjon og læring. Det trenger vår skole mer av.

    SvarSlett
  4. Hei,

    Vurdering er bra det, men sammen med karakterer. Det er mulig å gi karakterer som A, B og C i stedenfor tallkarakterer i barneskolen.
    Utlandet jeg snakket om er i Europa, faktisk i 3 forskjellige land. Alle disse har bokstav eller tall karakterer fra enten 3. eller 4. klasse.
    Vurdering à la Steinerskolen er veldig bra, men karakterer er også viktig.

    SvarSlett
  5. Jeg er helt enig med Rachel her. Høyre skisserer en skole for vinnere. Problemet er bare at selv om man kommer fra et ressurssterkt, velmøblert hjem, er det ingen garantier mot at man kan få barn med lærevansker, motivasjonsproblemer eller sosiale problemer, som gjør at man får problemer med å henge med i Høyres "eliteskole".

    Og så snakkes det masse om "utlandet", og hvordan den norske skolen "faller igjennom". Mulig det, men en vesentlig foskjell på "utlandet" og Norge vil antakelig være ANDELEN personer som faktisk har fått utdannelse på et visst nivå. Hvor mange er det i "utlandet" som faller helt ut, slutter på skolen i ung alder osv? Poenget med den norske skolen er at alle skal kunne få et tilbud, helt opp til universitets- og høyskolenivå. Alternativet vil jo være å begynne å skrelle bort de dårligste allerede i barneskolen, "for å holde nivået oppe".

    Jeg er enig i at nivået i norsk skole gjerne kunne blitt høyere, og at det kunne blitt høyere faglig fokus, men Høyre sin oppskrift vil bare fungere for de få.

    Flaksen for oss som synes dette klinger dårlig, er at det er for få typiske Høyre-folk i Norge. "De vellykkede" er i grunnen i midretall. Vi andre ønsker oss et sikkerhetsnett som Høyre ikke vil gi.

    SvarSlett
  6. Ja, Høyre skisserer en skole for vinnere! En skole hvor ALLE kan bli vinnere! En av de viktigste årsakene til å kartlegge nivå på hver enkelt elev i hvert enkelt fag, er jo å finne ut hva og hvordan de trenger hjelp - for å få utnyttet sitt potensiale mest mulig. Hvordan kan det være så farlig å gi elevene individuelt tilpasset opplæring??? Hadde vært noe annet om elevene hadde mistet retten til skolegang om de kom under et visst nivå...det er jo ikke slik!! Jeg mener skolen kan gå enda lenger enn det Høyre sier her- nivådeling er den beste undervisningsformen!! Det var det på skolen hvor jeg gikk. Både jeg og mine venner ( på ulike nivå) fikk hjelp i de fagene vi slet, og utfordringer i de fagene vi tok lett. Hele trinnet på skolen fikk bedre karakterer i alle fag. ALtså - ikke bare for de beste. De faglig svakeste hadde større utbytte av dette enn de som i utgangspunktet var skoleflink. Helt utrolig at dere ikke ser dette. Ingen ville vel kritisert en fotballtrener som ga en spiller ekstra trening i grunnleggende teknikk, for at han skulle klare en mer avansert finte???
    Ja til Høyre og deres skolepolitikk!!
    Ja, til at alle barn skal få hjelp på sitt nivå, hjelp til å strekke seg videre.

    Jeg er nå overbevist om at det blir Høyre som får min stemme til høsten :o)

    SvarSlett
  7. Til Lillian,
    jeg er da ikke i mot at elever skal få opplæring tilpasset sitt nivå? Tvert i mot.

    Jeg er i mot Høyres metoder med å fysisk dele inn etter nivåer. Det er flere måter å tilpasse undervisning på uten å måtte lage "dux'e" og "luring"-grupper. Dessuten var det vel karakterer i barneskolen jeg strengt talt tok opp her...

    SvarSlett
  8. OK. Fint at du synes det er greit å gi opplæring etter nivå. Men skjønner ikke helt at det blir et problem når det er Høyre som foreslår det...Høyre har aldri sagt at nivåene skal kalles "smarting, Gjennomsnittslig", "taper" eller andre ord.
    Ingen blir jo sittende evig i den nivå-gruppen de er i. Om man får hjelp, jobber og står på øker nivået, den som slakker vil kanskje synke i nivå. Noen kan være gode i et fag, men ha problem med en liten del av faget, da er det jo flott at kartleggingsprøver og karakterer/nivåsimulator avdekker utviklingen på skolen, slik at tiltak kan settes inn så snart som mulig.

    Og, jeg er ikke redd for karakterer i barneskolen. Min datter i 5. klasse er missunnelig på sin storebror som får karakterer. Hun synes det hadde vært morsomt å vite hvor hun står. For ordens skyld; hun er en helt normal elev med noen sterke fag og noen svake. Men har såpass ambisjoner for seg selv at hun vil se om jobbing både på skolen og hjemme gir uttelling. Kartlegging/karakterer hjelper hver enkelt å se hvor "trøkket" må settes inn :o)

    En klasse uavhengig av nivå, men undervisningsgrupper på tvers av klassene men etter nivå i de enkelte fag. Da spesielt lesing, skriving, matte og engelsk. enda flere fag på ungdomsskolen. Det er min ideelle skole.

    Jeg tror egentlig ikke vi er så veldig uenig om undervisning og mål for skolen, men det er desverre noen som bestemmer seg for hva de mener om uttalelser før de har satt seg inn i dem, avhengig av hvor de kommer fra. Personlig synes jeg også AP har noen gode visjoner. Jeg leser innholdet og tar stilling til det, uavhengig av hvor det kommer fra. Har til og med likt noen FrP- og SV-utspill...selv om det er langt imellom...

    SvarSlett
  9. Jeg satte selvfølgelig uttalelsene på spissen her. Jeg tror eller ikke at Høyre har tenkt å kalle nivåene for "dux'e" og "taper" -nivå. Sterk nivådeling kan, hvis det blir brukt uvettig, lage slike stempler.

    Jeg gjør meg heller ikke opp meninger før jeg har satt meg inn i det saken gjelder. Og jeg er slettes ikke enig i alt det det partiet jeg bruker å stemme på står for. Høyre har selv ytret at de ønsker:

    - karakterer fra 5.klasse
    - 2.fremmedspråk fra 5.klasse
    - Fjerne retten til vidergående utdanning slik den er i dag

    I tillegg fremmet Unge Høyre forslag om:
    - nivådeling fra 1.trinn
    - Opptaksprøver til ungdomsskolen

    Det var dette jeg drøftet, og ikke nivådeling.

    SvarSlett
  10. Jeg er FOR karakterer fra 5. klasse ( bokstaver eller tall), nivådelig fra 1.trinn og 2 fremmedspråk så tidlig som mulig (det betyr ikke stor vansklighetsgrad).

    Jeg er IMOT opptaksprøver til ungdomsskolen og fjerning av retten til videregående utdanning, men mener også at dersom man ikke har bra nok karakterer bør man gå 10.klasse omigjen!

    Heldigvis er det sundt å være uenige, det er da man kan komme frem til den beste løsningen.

    (Det er bl.a. derfor jeg ALLTID vil foretrekke en mindretallsregjering i Norge, da kan ikke regjeringen bare gjøre som de vil, men stemme hver gang. Best for Norge synes jeg!)

    Håper jeg blir tilgitt mitt sidespor på slutten :))

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  11. Heisan! Bare et lite hjertesukk fra en far til 2gutter på 10 og 15 år.Yngstemann er en "normal" elev som trives på skolen og som gjør det bra i stort sett alle fag.Han er en person som liker å være best og jeg kan tenke meg at for hans del kunne karaktersetting allerede fra barneskole være postivt.Eldstemann derimot, er en "unormal" elev.Eller som rektor på barneskolen sa det: den værste eleven i skolens historie. Han er diagnostisert med ADHD og har store lærevansker.Hos han hjelper iallefall ikke karakterer. Han leser og skriver bra så de grunnferdighetene har han, så egentlig burde han ha alle muligheter til å lære seg ting.Jeg vet ikke hvordan det er i andre komuner men her jeg bor vet jeg at at uansett hvilken skolepolitikk som seirer vil det ikke hjelpe min eldste sønn noe. Hadde høyre regjert hadde han vel fortsatt gått på barneskolen muligens. Problemet er ressurser. Det fins ikke ressurser. Eller gjør det det???. På ungdomsskolen var han først tiltenkt en plass i en gruppe med tildels tilbakestående elever hvor han med sin begrensende kunnskap ville vært en ener men,ville han lært noe? Nei.Virkeligheten pr. idag er at han er i en vanlig klasse hvor det er flere enn han med lærevansker.Han er urolig, han er frustert ,han skaper uro, han vanskeligjør læringen for de andre elevene.Det har vært prøvd flere ting for å bedre situasjonen og både BUP og delvis PPT er med på laget. Men likevel er det ingen bedring læremessig og hvorfor er det sånn? Jo det fins ikke ressurser er svaret.Når det nærmer seg valg og valgflesket tyter ut hos alle partiene er det ikke måte på hvor mye ressurser det fins.Men hvor er de i den virkelige verden.Min frykt i alt dette er at min sønn skal bli en "taper". Fra tredje klasse hvor vi oppdaget at noe var galt med vår sønns mottagelighet for læring, prøving og testing av offentligheten og endelig diagnostisering og frem til i dag hvor han går i niende klasse har ikke den norske skole kunnet gi ham den hjelp han trenger. Det har vært prøvd enkelte tiltak men det har vært ugjennomtenkte hasteløsninger uten plan og mening. Dette drar vel helt ut i forhold til det som var saken her :-). Men noe av mitt poeng er at skolen er et sted for læring og sosial omgang. Jeg mener at man ikke skal være redd for å fremheve gode prestasjoner i skolen med feks. karaktersetting allerede fra barneskolen, men man må ta vare på de i andre enden. De med dårlige eller ingen karakterer. Skolen pr idag skaper tapere,men det har ingenting med karakterer å gjøre. Det har med kompetanse, mangel på sådan og ressurser.

    SvarSlett
  12. Det er snakk om tilpasset opplæring, det er snakk om å finne de svake elevene fort (de som ikke vil takle presset på ungdomsskole og VG). Disse vil ta få mer tilpasset opplæring, og se karakterne forbedre seg. Min lillesøster går i 6, min bror i 5 klasse, og de er begge svake i engelsk. For dem er det ikke tilstrekkelig å få en kommentar, du klarte 5/16. De vil ha en tall karakter, noe å arbeide seg frem mot. Faktumet er at det stilles for lite krav til elever idag, ingenting som får elever til å gjøre lekser og forbedre seg i fag. Å ha et prøveforsøk med karakterer fra 5 klasse er ikke noe vi skal avvise, akkurat som alternativ til eksamen som elevorganisasjonen har vedtatt heller ikke er noe vi skal avvise. Når skolessytemet er så svakt som idag, så bør vi ikke sitte på vår høye hest og mene at alle forslag om et strengere system et feil.

    Forresten elevorganisasjonen vedtok at de er for karakterer og ikke vil fjerne karaktersystemet, og det med klart flertall. Hva en person sier (Håvard Wederhus) representerer ikke alltid flertallet.

    SvarSlett
  13. Jeg må få lov til å si at jeg er dørgendes uenig med deg!

    Den norske skole er for dårlig og imotsetning til de rødgrønne er faktisk Høyre villig til å gjøre noe med det annet enn å servere luftsuppe, venteboller og FRUKT! Vi vet at barn fra hjem med ikke høyt utdannede foreldre gjør det dårligere i skolen, og som Høyre-pike mener jeg at vi gir disse en sjanse ved å gi dem karakterer fra femteklasse. Det er et faktum at når barn (mennesker in general faktisk!) får konkrete tilbakemeldinger på hvor de ligger, hva de er gode på og hva de kan bli bedre på så har de lettere for å utvikle seg. Derfor tror jeg karakterer fra femteklasse er en god løsning. Jeg har selv småsøsken i den alderen, og de er fult kapitale til å få konkrete tilbakemeldinger - ikke bare rødgrønt vims og frukt. Du kan lese mer om dette på min blogg; marie-alette.com

    SvarSlett