torsdag 4. juni 2009

Nettet fanger!



















Du kan ikke surfe innom en nettavis uten at du kommer borti artikler eller blogger som handler om facebook, blogging og twitring. Hvermanssen har erobret media og setter dagsorden i større grad en noen gang før. Det ultimate demokrati vil noen si. Og det er det jo på sett og vis. Jeg kan skrive det jeg vil, og hvem som helst kan lese meg. De som sitter med makten også. Jeg er "twitterbekjent" med Stoltenberg og Obama,( i allefall pressekontorene deres) uten at jeg er så naiv at jeg tror at de leser oppdateringene mine. Mer sannsynelig er det at en lokal politiker kan snappe opp meldingene og så ta de videre, om de er interessante nok. ( Skal godt gjøres med makslengde på 140 tegn.)

Jeg er Hvermanssen som blogger, twitrer og har en vennegjeng på Facebook. Ordene og bildene mine svirrer rundt i verdensveven. Eller er de mine? Har jeg rettighetene til dem?

Jeg prøver så langt jeg kan å sette meg inn i retningslinjene til de ulike sosiale mediene, og leser bloggene til kloke hoder som lever av å hjelpe slike som meg som trenger veiledning for ikke å gå seg vill i nettjungelen.




Det ser ut som det ikke er lett å holde tungen rett i munnen i så henseende. Ennå har jeg ikke trampet i salaten, men jeg ser at langt mer erfarne bloggere og twitrere enn meg har gått i fella.




















I dag melder Dagbladet om en kvinne som ble avslørt som trygdesvindler på Facebook, hun hadde oppgitt der at hun var samboer,mens hun til NAV hadde oppgitt at hun var aleneforsørger!

For et par uker tilbake hørte vi at den blå bloggekjendisen Vampus - Heidi Nordby Lunde - gikk i nettet og twitrert, rett nok i litt agitert sinnstemning, "Vampus har ryddet pulten sin, og er snart klar for nye utfordringer". Lite ante hun at sjefen tolket dette som en oppsigelse. Så kan man diskutere opp og i mente om man kan lese en oppsigelse ut av mindre enn 140 tegn på Twitter. Uansett, Vampus havnet i en ubehagelig situasjon. Enden på visa er vel at hun bytter jobb, som hun gjorde etter den gangen hun hadde blogget de berømte Muhammedtegningene.

En annen bloggeyndling, røde Virrvarr, fikk også kjenne nettet snøre seg sammen her om dagen. Som gjesteblogger på Vårt Lands Verdidebatt, oppdaget hun plutselig at hun ikke hadde lest vilkårene med liten skrift. Hun sier selv:

"Den Tvilsomme Humanist og Undreverset har gjort meg oppmerksom på at ved å registrere meg på Verdidebatt, har jeg gitt Vårt Land rett til å reprodusere tekstene mine så mye de vil uten at jeg har krav på godtgjørelse."

I ettertid ser det ut til at hun klarer å endre Verdidebatt.nos retningslinjer i henhold til åndsverk fra "reprodusere" til "sitere". All honnør til henne. Likevel, den tekniske løsningen på Verdidebatt gjør at hun verken kan endre eller slette publiserte innlegg. De svirrer rundt i verdensveven for alltid.

Og det er enda et moment. Det er vanskelig å slette noe du har publisert på nettet helt. Det henger alltid rester igjen. Det har folk som har blogget og twitret i sinne eller i et ubetenksomt øyeblikk fått erfare. Ordene som så gjerne skulle vært slettet, henger igjen - kanskje for alltid.

Hvor vil jeg hen med dette? Jo, superblogger, normalblogger eller gjesteblogger. Vi kan alle trampe i salaten. Internett er så uoversiktlig at det er vanskelig selv for den erfarne å surfe på bølgene. Hva vi utsetter oss selv for, ja det vet vi vel ikke på sikt, men at vi utsetter oss for ukjente risiki, det er det vel liten tvil om.

(Noen tabber:

Facebook: Trygdesvindel avslørt på Facebook
Facebook: Ut med moskeé-utroperene
Facebook: Internt Sp-notat på nett.
Twitter: Twitter-storm mot platebransjetopp + En oppsummering av #drittunge
Twitter: Er dette en oppsigelse?
Blog: Virrvarr - Verdidebattfail
Blog: Face your fear - Hva feiler det folk + Vi setter en strek over dette. )

Gi Kudos til denne saken!

Illustrasjoner av Asaf Hanuka, og Morgan Gaynin

2 kommentarer:

  1. Hei Rachel. Bra innlegg med god oppsummering, ville også lagt "Drittunge" saken inn som "tabbe" i listen din.

    SvarSlett
  2. Tror den ligger der Thomas, - Twitterstorm mot...Takk for tilbakemelding forresten.

    SvarSlett