fredag 1. mai 2009

Selvfornøyde lille meg på 1.mai...













Det er 1.mai, folkens! Gratulerer! Eller burde jeg si, god frihelg? For det er det der ikke sant? En deilig langhelg der vi endelig kan få nyte solen og varmegradene i langdrag. For jeg må innrømme det, jeg har ikke tenkt å gå i 1.mai-tog denne gangen heller.

I går så jeg så vidt på I kveld med Christian Strand på NRK2. Der stilte Strand spørsmålet, har 1. mai utspilt sin rolle? Ja, mente Unge Høyre, Nei mente AUF. Og det er ikke så rart at han spør. Det er færre og færre som går i 1.mai tog. På flere tettsteder,Jevnaker og Raufoss m.fl, blir det ikke 1. mai-tog i år. Dette er steder der arbeiderbevegelsen i utgangspunktet står sterkt:

- Utfordringen er å få de unge til å stille i tog 1. mai, mener Odd Harald Larsen. Han har vært leder av fagforeninga på Hadeland glassverk i 32 år, og ser en trend i at det bare er "gamlekara" som stiller år etter år.

Men det er ikke bare de unge. Folk flest går ikke i 1.mai tog. Jeg gjør ikke det. Men betyr det at 1.mai har utspilt sin rolle?

Jeg mener, nei! I år er parolen ARBEID TIL ALLE ( Til forveksling lik parolene fra mellomkrigstiden), og arbeiderbevegelsen har fått mange flere medlemmer nå i disse finanstider. Dette betyr kanskje også større oppmøte i demostrasjonstogene?

Så hvorfor går ikke jeg i demonstrasjonstog? Si det. Jeg har det jo bra. Som de fleste andre av oss. Jeg jobber mye og bruker 1.mai til rekreasjon. Jeg har ikke behov for å gå i tog. Jeg er fornøyd, eller la meg rette dette, selvfornøyd. Jeg registrer jo økningen i arbeidsledigheten, men den har ikke rammet meg. Jeg ser jo at bedrifter legges ned, men det har ikke rammet meg. Jeg ser at arbeidere i den fattige delen av verden kan se langt etter 8-timers dager for ikke å snakke om 6-timers dager. De har verken et lovverk som beskytter dem eller en lønn de kan leve av. Dette rammer heller ikke meg.

Burde jeg ikke gå i 1.mai tog for alle disse, i solidaritet? Jo, det burde jeg. I stedet sitter jeg her selvfornøyd på 1. mai og planlegger hvordan jeg kan utnytte fridagen min til det fulle. Det er sannheten.

God 1.mai folkens - i eller utenfor demonstrasjonstog!

Gi Kudos til denne saken!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar