tirsdag 12. mai 2009

Trenger vi TvNorge og TV2?










TvN varslet i går at de ser seg nødt til å legge ned nyhetssendingene, sporten og været. I dag brummer konsernsjef i TV2 Alf Hildrum at også de kan komme i den situasjonen at de er nødt til å legge ned nyhetssatsingen. Det er reklamereglene som til slutt kan ta knekken på giganten:

"Dagens reklameregler er antikvariske og diskriminerende, både i forhold til utenlandske TV-kanaler og andre typer medier i Norge", mener TV 2-sjefen.

Han vil blant annet ha lov til å sende reklame for legemidler, da dette er et stort marked som vil gi dem stabile reklameinntekter.

Så kan man spørre seg? Blir Norge fattigere om vi mister en kanal eller to? Mister vi noe ved at TVN slutter å sende nyheter, eller hvis TV2 skulle gjøre det samme?

Svaret er et rungende, Ja! Tiden er heldigvis forbi da vi bare hadde NRK som nyhetsformidler på tv og radio. Ikke for det, NRK fremstår fremdeles som en tung bauta innen nyhetsformidling, selv om jeg vil påstå at kvaliteten på NRKs nyhetssendinger på tv har sunket de senere årene. Dette fordi de har forsøkt å etterape sendingene til Tv2, uten helt å lykkes med dette.

Vi trenger likevel TV2. Vi trenger å få presentert nyhetene fra forskjellige vinkler. Vi trenger et skjerpa pressekorps, nyhetsjournalister på hugget. Konkurranse er sunt i så henseende.

Så kan man kanskje si at TVN sin nyhetsredaksjon ikke helt kommer opp på nivå med NRK og Tv2, og at det ikke er et stort tap for Norge at denne redaksjonen legges ned. Men her er jeg også tilbøyelig til å være uenig. TVN har representert en tredje frittstående nyhetsredaksjon, og har i tillegg vært veldig gode på lokalnyheter i samarbeid med distriktsredaksjonene. Oslo-Tv legges også ned. Hva skjer med dette samarbeidet nå? Mister vi også disse nyhetene?

Uansett, jeg synes det er en trist utvikling i samfunnet at nyheter må vike plassen for rendyrkede underholdningskonsepter som "71 grader nord" og "Ylvis møter veggen".

Heldigvis ser det ut til at Tv2s Hildrum foreløpig rasler med sablene. Men han rasler høyt, for Tv2 må kutte 70 millioner pga fall i reklameinntektene. Så får vi inderlig håpe at de ikke må gjøre stort mer enn å tv-stjernene sine noe lavere lønn.

Bildet er lånt fra http://www.norskdesign.no

Gi Kudos til denne saken!

4 kommentarer:

  1. Her sitter jeg og gnir meg i hendene mens jeg forbereder meg til tidenes "kommentarfelt-krangel" - jeg leser en, to, tre og til slutt fire avsnitt mens jeg tenker noe som: "Herregud for en idiotisk bloggpost, nå skal det bli krig. Nrk er for eldrebølgen!".

    Ansiktet ble rødere og rødere, jeg er helt sikkert på at det vokser en skikkelig uværssky over mitt hode. Jeg er SINT!

    Men så kommer jeg til femte avsnitt:

    Jeg innser at jeg var på vei til å bli en lettantennelig republikaner i full krigsdans, jeg ga aldri bloggposten en sjanse. Jeg føler meg dum i det jeg sitter angrende, men samtidig glad for at jeg ikke kommenterte tidligere.

    Moral: Det er lov til å være uenig, men det lønner seg kanskje å lese ferdig innlegget før man ruster seg til krig.

    Kjempeenig med det du skriver :)

    Bokmerket blogg!

    SvarSlett
  2. Takk for den, godt du leste ferdig!

    SvarSlett
  3. Det er ikke mange lokal-tvstasjoner igjen etter at bakkenettet har blitt innført. Og de som er (med noen veldig få unntak) satser mindre på nyheter. TVN har subsidiert lokal-TV med 1 milliard. Et tapsprosjekt som TVN har kuttet ut. De får ingenting tilbake for sine subsidier lengre.

    Sånn for å utdype litt.

    SvarSlett
  4. Uhm - «nyhetene« fra TV2 er stort sett pinlig søppel, som avslører hvor kunnskapsløse og tabloidfokuserte deres journalister er. Den tragiske følgen av at vi fik TV2 har vært at NRK har fordummet seg ned til deres nivå, og idag fremstår som et par minutter nyheter, fulgt av et kvarter «norge rundt».

    SvarSlett