søndag 3. mai 2009

Trygg i Oslo?

Så har det skjedd igjen, nok en knivstikking i Oslo sentrum. Den femte knivstikkingen på kort tid. Jeg er ikke en person som går rundt og er redd for å bli slått, stukket ned, eller ranet, men jeg må si utviklingen i Oslo bekymrer meg. Det som gjør at jeg bekymrer meg mer nå enn tidligere er:

1. Knivstikking og vold rammer tilfeldige forbipasserende eller folk som prøver å hindre vold

2. Media melder ofte om vold og knivstikking. Siden 16.april 2009 er det registrert fire knivstikkingsepisoder i Oslo sentrum. (Natt til 4.mai skjedde nok en gang, så nå er vi oppe i fem.)

3. Det ser ikke ut til at byen og politiet har noen umiddelbar løsning på problemet




Vis knivstikkinger i oslo vår 2009 i et større kart

Er det ikke på tide at det blir satt igang tiltak for å stoppe denne utviklingen? Knivene må vekk fra gata! Jeg har ikke løsning på problemet, men kanskje flere tiltak kan prøves ut? Hva med en knivaksjon.Det er jo ikke lov å gå med kniv på seg, er det vel? Jeg lar meg villig bli ransaket på gata jeg for at de som virkelig går med kniv skal bli tatt. Kan straffen for å gå med kniv på offentlig sted økes? Minst 6 mnd ubetinget fengsel for eksempel? Jeg bare slenger ut forslag, noe må i alle fall gjøres for å trygge bymiljøet. Og det bør gjøres nå!

Gi Kudos til denne saken!

24 kommentarer:

  1. Glad jeg ikke bor i Oslo. Ut av syn, ut av sinn som det heter.

    Er for sent å gjøre noe med det, vet ingen andre land som har klart å stanse en slik utvikling når den først har begynt å sette seg i samfunnet.

    Skal man i det minste ha mulighet til å løse problemet må det innføre politistat, eller høyere bevilgninger til politi. Politisk er det vel ikke stor vilje til å øke politiresursenen med min 50% årlig i minst 10 år framover.

    -Det stemmer at det generelt ikke er lov til å gå med kniv, men hvordan skal politiet ha mulighet til følge opp alt som ikke er lov?

    Selv tror jeg på prevantive tiltak(mye mer politi og mindre sansynlighet for å slippe ustraffet i alle kriminelle handlinger). Når det gjelder 'knivstikking-kriminalitet' tror jeg at de stikker kniven uavhengig om det er 1 år eller 100 års fengsel, er litt andeledes enn vanlig kriminalitet.

    Din frykt kommer nok ikke til å bli noe mindre neste år, du får nok bare ett 'lite' pusterom fram til neste vår.....

    SvarSlett
  2. OSLO = Mogadishu (I 2006 fikk geriljagruppen "Den islamistiske rettsunion" kontrollen over byen).

    Det er tydelig at politikere, stat og regjering = forrædere. De åpner opp grensene og sørger for at Norge blir oppløst.

    Somalere, irakere, iranere, muslimer, pakistanere, islamister, osv. har for lengst skjønt at Norge er et lite paradis. Nordmenn er svake, naive, dumsnille og kan nedkjempes/utryddes raskt slik at landet kan overtas. De blir bare fler mens det er færre nordmenn å se.

    Ekte nordmenn, vikinger, våkn opp! Det er dere som bestemmer. Dersom stat/regjering ikke er i stand til å gjøre noe så må det dannes en uavhengig, borgelig gruppe. Ta saken i egne hender og organiser dere!!

    Kompisgjenger, venner, familier, naboer og bekjente. Gå sammen og sett hardt mot hardt! Ikke la dere bli terrorisert av disse innvandrerne. Dette er vårt land og det er vi, nordmenn som bestemmer! Stå sammen og organiser dere!

    SvarSlett
  3. Norge er faktisk en av de med strengest innvanderepolitikk i Europa, så Norge er faktisk ikke snille og naive. Med den type politikk du her skriver, vil det bare bli mer vold. Folk som ikke blir godtatt og intergrert i samfunnet, vil alltid skape egne grupper, med egne regler og opprør mot det etablerte samfunnet. Dette gjelder uansett om det er utendinger, fattige osv som blir støtt ut og sett ned på.
    Vold og knivstikking er heller ikke noe nytt, da vi i "gamledager" hadde mye mer av dette.
    Det er ingen som kommer til Norge fordi de vil hit for å knivstikke tilfeldige mennesker, det er umulig et mål i seg selv. Da ville de heller reist til et annet land med mange flere innbyggere som gjorde at du hadde større sjans til å komme unna med det. Slike ting skjer når mennesker er frustrerte, bitre, aldri har opplevd trygghet osv., og blir ikke bedre av at Norge skal gjøre det enda vanskeligere for dem. Med holdninger som "du er utlending og derfor ikke bra nok, og du må bevise at du er feilfri ellers har du ingenting her å gjøre" bygger vi bare opp under å "lage" farlige mennesker. Det er i den menneskelige natur å stå i mot hvis vi ikke blir akseptert på grunn av urettferdige og fordomsfulle årsaker.
    Den uvitenheten som forrige innlegg representerer, synes jeg er skremmende. Vi bor i et land hvor vi har fri tilgang på informasjon og har gode muligheter til å lære oss mye om samfunn, politikk, kriminalitet osv. Men mange benytter seg ikke av dette og lager (for meg) vanvittige holdninger inne i sitt eget hodet ut fra det lille de setter seg inn i saken, gjerne med Dagbladet og VG som kilder.
    Hadde alt vært så svart/hvitt og enkelt som tydeligvis mange tror, hadde det ikke vært noe å diskutere. Da hadde svarene kommet helt av seg selv. Men et samfunn har alltid vært en komplisert organisasjon, men utrolig mange faktorer å ta hensyn til.

    SvarSlett
  4. Oslo vil aldri bli trygg igjen før vi kaster ut alle invanderne...

    SvarSlett
  5. Oslo er en tapt by og tilhører ikke lenger Norge på nevneverdig vis, et jævla høl..

    SvarSlett
  6. Til deg som skrev "Norge er faktisk en av de med strengest innvanderepolitikk i Europa, så Norge er faktisk ikke snille og naive." - dette er det største tullet jeg har lest noensinne. Dessuten er jeg svært uenig med deg og dine "la oss feie det under teppet" holdninger. Ditt innlegg representerer nettopp den dumsnille naiviteten som mange forsøker å belyse. Det er så enkelt som at Norge har et seriøst problem. Problemet er innvandrere som kommer hit og ødelegger landet. Det går ikke an å bortforklare dette lenger. Jeg er sykelig lei av alle bedrevitere som ønsker å roe ned og bortforklare. Nok er nok. Utlendinger er overrepresentert når det gjelder voldtekter, innbrudd, ran, knivstikking, narko, osv. Dette er daglig kost:

    "Politiet etterlyser en mørkhudet mann i 20-25-årsalderen i saken, og avhørte lørdag flere vitner."

    "Gjerningsmannen var av utenlands opprinnelse..."

    Denne typen svin går det ikke an å integrere. De vil absolutt ikke integreres.

    START DEPORTERING AV KRIMINELLE MØRKHUDEDE INNVANDRERE NÅ!!!

    SvarSlett
  7. http://www.nrk.no/nyheter/1.6567955

    SvarSlett
  8. Jeg innser at når jeg stiller spørsmål om hvordan vi kan løse voldsproblematikken knyttet til knivstikking i Oslo, at jeg vil få svar som spenner fra ytre venstre til ytre høyre i det politiske landskapet. Dette respekterer jeg, og gjør at diskusjonen blir til tider frisk.

    Det som derimot gjør meg rimelig lunken,er at så mange velger å gjøre dette anonymt. Det er greit at man kan si det man mener, jeg er for ytringsfrihet, men man burde da stå for det man mener! Eller? Derfor ønsker jeg at debattantene signerer med navnet sitt, da blir respekten for med-debattantene større.

    Når det er sagt tror jeg ikke på løsninger á la stikke hodet i jorden og si at alt var verre i gamledager (Hva sikter du til anonym? Middelalderen? Vi vil velneppe tilbake dit?)

    Og argumenter som "start deporteringen nå.." eller "Oslo/Mogadishu" tar jeg ikke seriøst, anonym2.

    Situasjonen er meget kompleks og lar seg nok ikke løse med enkle midler. Dessverre er det verken nok ressurser til forebyggende tiltak, eller til å avhjelpe situasjonen slik den er nå. Det er dette som er så fortærende.

    SvarSlett
  9. Kanskje på tide å stoppe denne enorme innvandringen?

    Man trenger ikke å være Einstein for å forstå at det er våre "nye landsmenn" som topper kriminalitetsstatistikken her til lands.

    Ja, før på 70 og 80 tallet var faktisk oslo nesten som en kardemomme by.
    Takket være AP, SV, Krf, og Venstre har byen nå blitt et fristed for kriminelle.
    Det har faktisk blitt så ille at Oslo omtales som narko-hovedstaden i Europa. - Dra til oslo S, sier man. - der kan du selge narko nesten helt risikofritt. Også hvis du blir tatt så får du et fint ferieopphold i fengselet der.

    På tide å våkne opp??

    SvarSlett
  10. oslo ,,the capital of knifes....in norhtern europe.

    SvarSlett
  11. Oslo har blitt en møkkaby å ferdes i.. er en skam at dette er Norges hovedtad.. en skam.

    Her bygges det ett "skrike" hus til flere milliarder som gjømmer møkka bak fasaden.

    De skulle vært brukt på Politiet så vi ble kvitt all dritten som går løs i gatene her.

    SvarSlett
  12. At Oslo føles utrygg synes man å enes om, men i stedet for edder og galle, er det noen som har noen gode, seriøse forslag til hvordan problemet kan løses når situasjonen faktisk har blitt slik den har blitt?

    SvarSlett
  13. Oslo by er ikke et høl fullt av knivstikkende gærninger. Oslo sentrum derimot, DET er et jævla høl.
    Bor på Torshov og triveligere sted har jeg aldri bodd på før.

    SvarSlett
  14. Ok.. skal være enig at møkka er i Oslo sentrum, men det er allikevel der.
    Og nå må noen snart gjøre noe før dette går over alle støvleskafter.

    Syntes synd på ungdom som skal vokse opp i en slik hverdag.

    SvarSlett
  15. Jeg er for en strengere innvandringspolitikk, men jeg er samtidig i mot en hver form for rasisme alá "deporter alle mørkhudete kriminelle". Bare de som er mørke i huden? Bør ikke en kriminell fra f. eks. Polen også sendes hjem, selv om han er hvit?

    Dette vitner om ren og skjær rasisme. Jeg ønsker at Norge skal være et land der etniske nordmenn er i majoritet i all mulig framtid, men jeg synes at vi bør ta i mot kvoteflyktninger. Om det bor en halv million afrikanere og asiater i fremtidens Norge med fem millioner innbyggere, gjør meg ingen ting, men jeg ønsker ikke at halve landet skal bestå av innvandrere.

    Er jeg rasist fordi jeg ønsker at Norge skal tilhøre nordmennene? Sier ikke FN selv at alle folkegrupper skal ha rett på en egen nasjonalstat?

    SvarSlett
  16. Anonym sa at Norge har den strengeste innvandring i Europa. Da er du nok ganske feilorientert, de har gitt en instruksjon om å ikke ta inn så mange, men i praksis tar di inn flere enn noensinne, er det rart det blir politikerforakt? Det kunne vært stanset for lenge siden og gode forslag har kommet jevnt og trutt til alle partier. Det må stilles krav til innvandrere om å lære seg norsk, respektere landets lover, ta arbeide og gjøre opp for seg, det må de faktisk i di fleste andre Europeiske land, så der er nordmenn både dumsnille og naive. De som gjør noe galt skulle sonet en straff på vann og brød og så bli sendt ut igjen, det er noe de hadde forstått. Selv det ville være luksus i forhold til hva de ville fått i land di kommer fra. At vi slipper muslimene for langt når de får bygge 17 moskeiske samfunn i lille Oslo er vel heller ikke å ta munnen for full. Politiet må ogå komme mer på banen NÅ, ikke vente på bedre lønn og mere fritid, vis hva de kan så kommer nok lønna dersom de forholder seg til forhandlingstiden som alle andre må. Og ikke minst må dommene bli litt strengere, det holder ikke lenger med de korte straffene, det må svi, det må da alle forstå, nå har jo klapping vært brukt så lenge at enhver må kunne se at det ikke virker.

    SvarSlett
  17. Deporter ALLE kriminelle utlendinger, uansett rase! Enkelt og greit.

    Hvis de hadde det så jævelig i landet de kom fra, så er risikoen ved og drive med kriminalitet større.

    Hvis f.eks. alle dommer som fører til mer enn 3 mnd. ubetinget fengsel automatisk fører til hjemsendelse, så tenker jeg de hadde tenkt seg om litt bedre neste gang de dro på byen...

    SvarSlett
  18. Helt alvorlig: Oslo ut av Norge.
    Det er i Oslo alle de hodeløse beslutningene fattes.

    Oslo bidrar i svært liten grad pr. innbygger med reell verdiSKAPNING, og er totalt sett en kostnad for landet.

    Oslo ut av Norge!
    Problem solved.

    SvarSlett
  19. Støtter 10:52 helt og fult, det blir en nødvendighet om få år. 23:57, støtter også deg, jeg er for lengst sluttet å dra til Oslo, blir kvalm av den byen, Oslo er ikke lenger noen legitim hovedstad for oss ute i distriktene; kjenner ikke byen igjen og vil ikke vedkjenne meg dens innhold som ikke har noe med resten av landet å gjøre. Jeg håper de som er ansvarlig for balkaniseringen av Norge må stå til ansvar en dag. Eller støtter jeg alle andre som ser hvor det nå bærer, og dere må jobbe hardt på Internett slik at flere får opp øynene; slik at vi en dag kan ta et oppgjør med diverse landsvikere.

    SvarSlett
  20. http://twitter.com/Siv_Jensen_FrP

    SvarSlett
  21. Ingen tvil om at miljøet i oslo har hardnet til.Grove voldsepisoder,våpenbruk,voldtekter er nærmest dagligdags,og det er(til tross for hva sv`ern her oppe måtte si) ikke medias vinkling på saken som gjør at man retter fokuset mot våre nye landsmenn.Det er rett og slett det folk ser og opplever i oslo,være seg politi,dørvakter og mannen i gata.Har bodd i oslo i 35 år nå,og med fare for å bruke klisjèen om at alt var bedre før;mtp grov voldskriminalitet var det faktisk akkurat det : )

    SvarSlett
  22. death & taxes4. mai 2009 kl. 04:39

    Mer politi,synlige og aktive der det skjer og høyere straffenivå?vet ikke jeg..det funket i new york.Norge har en betydelig utfordring ifht integrering,men vil vel ikke uten videre gi det skylden for at innvandrere er overrepresentert på voldsstatistikken.Kulturelle forskjeller spiller nok en rolle,da mange av landene innvandrene kommer fra,ikke akkurat er kjent for å løse problemer via dialog og fredelig forsoning.Når da i tillegg straffenivåene er latterlig lave og oppklaringsprosenten lav...

    SvarSlett
  23. "Norge er faktisk en av de med strengest innvanderepolitikk i Europa, så Norge er faktisk ikke snille og naive."

    Helt uenig. Hvorfor ender vi opp med så utrolig mange kriminelle innvandrere da?
    Er det ikke fordi bakgrunnsjekken er for dårlig, og vi villig lar de slippe inn uten psykisk evaluering?

    Hadde det vært opp til meg, skulle bare folk fra steder utenom muslimske land få sjangsen til å slippe inn. De står for mesteparten av faenskapet. Så enkelt er det.
    Å si noe annet er utrolig naivt.

    SvarSlett
  24. Jeg kan ikke si hvordan man skal stoppe kriminaliteten. Men jeg er 100% sikker på at vi kunne stoppet utviklingen ved å ta inn færre innvandrere. Bare tenk på at i 2008 tok vi inn 48 000 innvandrere.

    SvarSlett