mandag 11. mai 2009

Ut med Øvrebø, inn med kua!













Siste ukes avisoversider ble preget av en sjokkert Tom Henning Øvrebø. Han har fått flere drapstrusler etter kampen mellom Chelsea og Barcelona 6.mai. I tillegg er han enormt skuffet over at profesjonelle fotballspillere som Drogba og Ballack oppførte seg så uprofessjonelt og aggresivt . Både under og etter kampen. Nå spekuleres det i etterkant om UEFA beordrert Øvrebø til å hjelpe Barcelona, og Drogba har beklaget oppførselen sin overfor fansen, men ikke til Øvrebø. Det kan han koste ham dyrt. Øvrebø på sin side har langvarig munnkurv.

Dette beviser kun en ting: "Av alle uviktige ting i verden er fotball den viktigste". (Pave Johannes Paul II) Og nå som penga rår i fotballen er den viktigere enn noen gang. Uansett, det må ikke penger til for at folk skal gå amok, det er jeg et levende bevis på.

I mine riktig unge dager (da jeg innså at jeg sugde i fotball og hadde talent for å dømme) tok jeg dommerkurs og ble godkjent dommer i Indre Østland Fotballkrets. Jeg var 19, godt trent, (til og med snerten fikk jeg høre), og trivdes godt i dommerdrakta. Jeg dømte riktignok ikke elitedivisjonsfotball, men klarte meg fint fra gutter/jenter 16 år - damer i 4.divisjon.

Så var det en dag at jeg skulle dømme et serieoppgjør for jenter 16 langt ut på landet. Nærmere bestemt Einastrand. Einstrand skulle møte Lillehammer. Jeg var 19, men hadde ikke lappen, så jeg prøvekjørte med pappa langt og lengre enn langt før vi nådde stedet kampen skulle foregå. Jeg var ikke udelt imponert over fasilitetene. Banen var et humpete jorde og på jordene som lå rundt omkring hadde de bestemt seg for at dette var dagen man skulle brenne bråte! Great! Jeg sa ha det til pappa og lette meg fram til garderoben min. (Et skur på 2 m2 med vask). Så var jeg klar for kamp!

Og hvilken kamp! Jeg trodde ikke mine egne øyne. Hele lokalsamfunnet var møtt opp for å se "jinten sine" dra seieren i land. Det måtte i alle fall være 2-300 stykker som satt på gressvollene og i campingstoler rundt omkring. Så det måtte gå slik det måtte gå. Da jeg blåste straffe til fordel for Lillehammer i slutten av 2.omgang satte Lillehammer spikeren i kista. Stillingen ble 1-2. Gjestene vant, og dermed vant de også serien. Nå var 101 ute!

Det hadde vært amper stemning på slutten av kampen. "Ut med dommeren", "Få deg briller" og slike ting, men når fløyta markerte slutt tok det helt av. Voksne digre mannfolk stormet ut på banen. De ville ha rettferdighet, nå! "Detta må du annullere". " Du er jævlig dårlig", " Detta ska du få svi for". Det var enda til en fyr som fulgte meg bort til garderoben stilte meg til veggs og mente at" Jeg burde betale tilbake lønna mi" for "det var den dårligste dømminga" han noen gang hadde sett. Jeg ba ham pelle seg vekk og kom meg inn i garderoben. Der hørte jeg jentene i garderoben dundre i veggen til meg.

Jeg står fortsatt hardnakket på at jeg dømte riktig den dagen. Selv om bråterøyken var tjukk og sviende var sikten så klar at jeg kunne se straffen var soleklar (sparket ned spissen som var alene ned keeper bakfra).

Det verste med hele kampen var jo at jeg ikke kunne "bli ført i sikkerhet" slik som Øvrebø. Nei jeg måtte pent sitte å vente på at pappa skulle hente meg. Hvorpå jeg fikk mer drittslenging og trusler. Da pappa endelig kom og jeg satte meg inn i bilen hørte jeg et siste tilrop fra en irritert pappa" Høh, er itte gammal nok tæl å kjøre bil en gong"! (Det var vel det den verste fornærmelsen han kunne komme med).

Så jeg er ikke forbauset over at Øvrebø ble nærmest slått ned av spillerne eller fikk drapstrusler i etterkant. Heller ikke at engelskmenn truer med å gi Aleksander Rybak 0 poeng i MGP(sic!). Når noen kan bli så sinte over en seriekamp for jenter, så holder det nok ikke med: "Ut med dommeren inn med kua" på toppnivå. Her må det nok hardere lut til.


DB, VG
Bildet er lånt fra http://www.abrings.com

Gi Kudos til denne saken!

18 kommentarer:

  1. Må si at jeg synes synd på dommerene i omtrent alle kamper. Uansett hvordan de dømmer så er det en eller annen som blir sinte! Ingen ting er bra nok liksom... Jeg spiller fotball selv, og har selv blitt irritert over dommeravgjørelser. Men jeg gjør ikke noe stort ut av de, for det kan da umulig være enkelt å være dommer altså!?

    Når jeg ser dette med Øvrebø så vil jeg si det er usportslik å holde på slik. Og som alle supportere så holder de med laget sitt og er så å si blinde når det kommer til frispark. De ser bare det som er til fordel for eget lag. Nå får nok flere spillere i Chelsea svi for oppførselen sin! Og det er slik det bør være, de bør få konsekvenser for slikt.

    Og til alle dere som vil han død å diverse. HALLO! Det er bare en fotballkamp, man myrder ikke en person fordi man taper en kamp... Patetisk...

    Og til Øvrebø; Du gjorde en bra kamp... STÅ PÅ!

    Bra skrevet dette foresten :)

    SvarSlett
  2. Stort sett er det hyggelig å være fotballdommer, man blir tatt godt imot, og det er ofte mer ros enn ris å hente. Men det blir jo ikke noen gode nyhetssaker av det... ;)

    SvarSlett
  3. Vel, jeg må si det var herlig å se at også britene har fått opp øynene for Tom Henning Øvrebøs "kvaliteter" som dommer. De fleste LSK-supportere har nok mest lyst til å tvangbone skallen hans med Turtle Wax etter våre egne opplevelser med ham som kampleder. Det nytter ikke å være arrogant når du er BLIND, Øvrebø!

    SvarSlett
  4. Synes Øvrebø gjorde en god kamp i 90% av kampen. Det ble muligens en hands for mye og ett rødt kort for mye - men ikke noe som tilsier det rabalder Chelsea-spillerne mener.
    De 4-5 første episodene er IKKE i nærheten av straffe!

    SvarSlett
  5. Bra skrevet - hva i huleste kan forsvare slik oppførsel fra spillere, trenere osv - til og med "amatør eksperter" fra Norge drar i gang - hva kan Erik S om fotball eller han som aldri har bevist noe mr Semb. Den ene en elendig og usaklig og avdanket amatørspiller og den andre en mega amatør - som alltid har levd i skyggen av andre og aldri har bevist noe som helst innen fotball - ett ord - patetisk. Og til trygve76 - Lillestrøm er uenige med alle dommere som ikke dømmer fordel til de uansett hvor opplagt avgjørelsen måtte være. Ift Øverbø sin manglende blåsing for hands - trodde hands var når en aktivt gikk inn for å ta ballen med hånden - ikke når noen skyter hardt opp i den.....At han Drogba faller er jo ikke noe nytt.........blåser en på et sugerør så faller det.... od

    SvarSlett
  6. Godt innlegg!

    Fotball-Norge sliter fryktelig med for få dommere og du setter fokus på hovedgrunnen til akkurat dette. Folk forstår ikke at dommeren er nødvendig for å gjennomføre en fotballkamp og ved å klage og kjefte kun oppnår å jage bort potensielle toppdommere.

    Vi skal jo ikke være helt blinde og si at Øvrebø gjennomførte en kjempegod kamp, men reaksjonene til Chelsea etterpå kan ikke forsvares av noen. Jeg håper UEFA ser hvor viktig akkurat denne situasjonen er og straffer de involverte til gangs.

    Og det er ganske intressant å se hvor paranoide engelskmennene er når de klekker ut konspirasjonsteorier etter konspirasjonsteorier om hvordan dommeren og Platini ikke ville ha en helengelsk finale.

    SvarSlett
  7. I aldersbestemte klasser blåses det stort sett konsekvent for hands uansett. Dette selv når barna holder armene stille og en motspiller uten ballkontroll sparker ballen oppi armen. Når profesjonelle spillere veiver med armene der de iallefall ikke skal være når du spiller fotball, og med det hindrer skudd på mål, burde det ikke være noen tvil om at man skal dømme straffe.


    Ole

    SvarSlett
  8. Typisk norsk å være god!!!
    En nordmen som har gjort en elendig jobb bør ikke støttes bare grunnet tilhørighet. Hvis alle i dette samfunet er like gode på jobbene sine som Øvrebø da er vi dårligste arbeidstakere i verden. Da bør vi skamme oss.

    SvarSlett
  9. Hørtes ikke veldig hyggelig ut å sitte der og vente på pappa, men morsom historie allikevel :) Øvrebø gjorde et par feil, etter min mening - men disse konspirasjonsteoriene til engelskmennene er bare komiske.

    SvarSlett
  10. Det var kun en feil han gjorde.. Det var å ikke dømme straffe på handsen til Pique. De andre er det riktig å ikke dømme straffe på. Mulig det var kontakt mellom Anelka og Abidal som gjør at Anelka snubler i egne bein. Ser nå også at Abidal har gått ut i media og sagt at det var rødt kort. Bra dømt Øvrebø!

    SvarSlett
  11. Selv har jeg dømt i 10 år, litt pause nå for barn.
    Husker jeg glemte meg og samme laget startet begge omganger, det var sikkert 100 tilskuere der og ingen sa noen ting.
    Jeg oppdaget det raskt, men ingen sa noe så kjørte på.
    Har dømt kamper der voksne menn har funnet ut at det beste er å sparke ballen på dommeren i stedet for på mål og mye rart.

    SvarSlett
  12. Jeg mener det er irrelevant om Øvrebø gjorde hundre alvorlige feil eller ikke. Reaksjonene til Drogba og Ballack var totalt overdrevet. Og drapstrusler? Det er jo helt uakseptabelt.

    Øvrebø må tåle kritikk, men å bli truet på livet er vel neppe å regne for konstruktiv tilbakemelding?

    SvarSlett
  13. Jeg er selv en bakgrunn fra vektløfting. I den idretten er dommerne hellige. Vi fikk innprentet fra trenerne våre at man ALDRI skal klage på dømmingen under en konkurranse. Dette er en holdning man også finner igjen i en mengde andre idretter.

    Jeg skulle ønske dommere i fotball hadde samme status. Etter min mening er en sleng kommentar til dommeren lik rødt kort.

    SvarSlett
  14. Ikke hyggelig lesning.

    Håper ikke dette er slik det er for de fleste dommere... det er jo sinnsykt.

    Spesielt når det var "småjenter" og ikke tippeligaen..

    SvarSlett
  15. En elementær sannhet alle fotballspillere og trenere må lære seg er: alle dommere på alle nivåer vil i løpet av en fotballkamp dømme feil - en gang, to ganger, flere ganger, også feil som kan avgjøre utfallet av en kamp. Slik er det- slik blir det. Det er faktisk en del av spillet! En annen regel er at det er dommeren som dømmer - ikke spillerne og slettes ikke trenerne. Da kan man like godt først som sist innfinne seg med denne kjensgjerningen og innrette seg deretter. .

    SvarSlett
  16. Øvrebø gjorde EN soleklar feil: utvisningen av barcelonaspilleren. Ellers så er det IKKE slik at 4 halvforseelser som KAN dømmes til straffe etter den enkelte dommers skjønn skal gi to straffer tilsammen , enhvær situasjon skal dømmes separat og det er kun to gule i samme kamp som "legges sammen" til en videre konsekvens. Så disse rubeldopede gutta på Stamford Bridge fikk en fair dommer,og det tålte de ikke,som vanlig. YMWA

    SvarSlett
  17. Dessuten tror jeg Drogba ville ha vært en mye dårligere dommer i denne kampen!!!!

    SvarSlett
  18. Har selv dømt både håndball i mange år og det er dessverre ikke fremmed at vi som dommere er en utsatt gruppe for kritikk.
    Situasjonen du hadde som ung er også som regel den største grunnen til at mange gir seg som unge dommere. Når man sitter alene og forlatt med masse ubehagsytringer slengt etter seg både under og etter kamp.
    Og, dette er jo det som egentlig er verst. Publikum på yngre kamper, for de har man som dommer ingen kontroll over!
    Tom Henning er en topp fyr og en dyktig dommer "over-all" så jeg håper han kommer godt ut av denne episoden også.

    SvarSlett