onsdag 10. juni 2009

Barstads umulige oppgave.



















Min nye helt er Tor Økland Barstad! Han har brukt 50000 av egne sparepenger til å gi ut sin egen bok "Hvordan oljefondet kan hjelpe verdens fattige. Hvor mange av oss kan slå oss på brystet å vise til et slik uegenyttig engasjement?

Jeg har ikke lest boka, men har lest noen kommentarer og anmeldelser. Analysene er visstnok mangelfulle og innstillingen naiv. Dette er ventet. Det hører jo ofte til ungdommens idealiseme og uerfarenhet. Jeg synes likevel Barstads tanke i utgangspunktet er riktig.

Vi er nødt til å stoppe opp snart. Vi er nødt til å tenke. Kan vi leve med skjevheten i verden? Kan vi leve med oss selv?

Bare innrøm det. Hvor ofte stopper vi opp og tenker over hvor bra det er vi egentlig har det her i Norge. Gjør vi det når vi stopper innom 7-eleven for å kjøpe ei pølse? Gjør vi det når vi kaster det litt tørre brødet som ligger igjen i brødboksen? Eller når vi slenger med en avis og en dvd i handlekurven? Tenker vi oss om når vi bytter ut mobilen fordi den gamle mangler noen nye funksjoner?

Hva om vi ikke hadde noe å kaste? Hva om vi ikke hadde nok å spise?

Oldemoren min sa alltid " Den som gir til en tigg skal slås til en ligg".

Jeg mener ikke at vi skal gi så mye at vi ikke klarer oss selv. Og jeg er klar over at det ikke er enkelt. De fattige landene styres ofte av korrupte regimer som klorer til seg bistandsmidler. "Pengene kommer ikke fram" sier vi. "Pengene går bare til våpen og krig", legger vi til.

Likevel, noe må vel kunne gjøres? Vi kan vel klare å bidra mer? Jeg sier ikke at alle i Norge lever etter min standard. Det finnes mennesker i Norge som ikke har til mat hver dag. Men hvis vi er ærlige, de fleste av oss, så har vi så det holder og litt til.

Jeg er ingen engel. Jeg er ikke noe bedre enn andre i så måte. Jeg forbruker min del og vel så det. Når er det på tide å stoppe opp? Når er det på tide å virkelig dele godene?

Illustrasjon: Ian Dodds

Barstads blogg: Oljefondet til bistand

1 million dør av malaria hvert år. Det kan du gjøre noe med! http://www.malarianomore.org/

1 kommentar:

  1. Tusen takk! Godt sagt.

    Selv om Virrvarr er smart og ofte sier mye fornuftig, er det mange logiske hull og ting som ikke stemmer i annmeldelsen hennes. Les min krangling i kommentarfeltet hennes hvis du er interessert i detaljer :P

    SvarSlett