tirsdag 23. juni 2009

En smaksopplevelse - takket være Pepperkverna!














Dette er et takkeinnlegg til Pepperkverna. Nei, jeg snakker ikke om gjenstanden vi bruker for å kverne pepper over maten vår, selv om denne også ble behørig brukt i går. Jeg snakker om Hege, damen bak www.pepperkverna.blogspot.com. Dette er ei dame som virkelig kan lage mat!

Jeg hadde middagsklubb i går, og hadde bestemt meg for å prøve ut noen retter som Hege har postet på bloggen sin. Helt siden jeg leste om dem har jeg hatt vann i munnen, og det med rette. Middagsklubben skulle nå få smake på herlighetene.

Middagsklubben består av undertegnede og tre andre barnsomsvenninner som møtes en gang i måneden for et hyggelig måltid. Det er rimelig uformelt, men noen få "regler" har vi.

1. Middagsklubben er kun for medlemmene i klubben, ektefeller og barn er ufrivillig utvist den kvelden
2. Middagen består av minst 3 retter
3. Verten ordner alt- innkjøp, matlaging, servering og rydding
4. Klubben går på rundgang

Vi er veldig fornøyde med klubben vår og har spist masse god mat opp igjennom. I går var intet unntak:

Forrett
Oksecarpaccio med trøffelkrem
Hovedrett
Salmalaks papillotte med kremet fennikkel og nypoteter
Dessert

Brownies med jordbærglass

Fisken ble akkompagnert av en deilig hvit fransk Sancerre.

Det er unødvendig å si det kanskje, men maten høstet så og si stående ovasjoner. Og selv om jeg pga råvaretilfang hadde tatt meg friheten å endre oppskriftene noe, (okseindrefilet i stedet for kalv og brownies i stedet for tiramisu) så skylder jeg en stor takk til Hege for å ha delt oppskriftene sine!

Dette var rett og slett utsøkt, lett å få til og tok ikke all verden tid å lage heller. Tusen takk.

Bildet har jeg lånt fra Pepperkverna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar