tirsdag 16. juni 2009

The end of the world as we know it...frykten for det ukjente.




















"That's great, it starts with an earthquake, birds and snakes, an aeroplane -
Lenny Bruce is not afraid. Eye of a hurricane, listen to yourself churn -
world serves its own needs, regardless of your own needs. Feed it up a knock,
speed, grunt no, strength(...)"

Det er flere og flere som snakker om det. At det vil skje en stor endring av verden i vår levetid.

I helgen endte jeg opp på en lokal hotellbar sammen med noen gode venninner. Hva var det vi diskuterte? Jo urettferdigheten i verden og klimakrisen. Det gjorde vi ikke tidligere, i alle fall ikke på den måten. Det er så mye som ulmer under overflaten for tiden.

Hva da? En tredje verdenskrig? En naturkatastrofe som rammer millioner? Et datasammenbrudd som rammer vår kompliserte kommunikative levemåte? En økonomisk katastrofe av dimensjoner som endrer verdensøkonomien totalt? Eller vil millioner verden over død av en pandemi? Vil befolkningsvekst kombinert med flere uår gjøre at millioner verden over dør av sult?

Jeg er ingen dommedagsprofet, tvert i mot er jeg blitt beskyldt for å være ekstremt naiv i min verdensanskuelse. Men jeg må si jeg med større bekymring enn tidligere nå undrer på om den grønne grenen vi sitter på her i Norge vil være like grønn om 10 år, eller 20? Vil jorda være like trygg for mine barn å vokse opp i som den har vært for meg?

Det er betimelig å stille spørsmålene. Tendensiøst vil kanskje noen si. Jeg mener nei. Aller helst vil jeg grave disse spørsmålene langt under en stein, eller gjemme dem innerst i en skuff. Men før eller siden vil steinen bli flyttet og skuffen bli ryddet ut av. Likene du har gjemt bakerst i skapet kommer ut til slutt.

Hvor starter denne angivelige krigen? Iran? Nord-Korea? Pakistan? Midt-Østen? Det er umulig å svare på, men kombinasjonen av atomvåpen og press fra verdenssamfunnet kan være lite heldig.

Og naturkatastrofen da? Hva skal dette komme av? Tror vi på klimaforskere verden over står vi overfor en unormal oppheting av kloden. Siden verdens land ikke ser ut til å gjøre noe drastisk mht vår levemåte, forbruk og energibehov, så er det nærliggende å se for seg at naturen vil reagere på et vis. Er det ikke? Hvilket utslag dette får kan ingen spå. Men naturen har mange spennende måter å reagere på. Istid for eksempel. Eller det motsatte; ekstrem varme og tørke. Stormer, jordskjelv, flommer. Her er det mye å ta av.

Jeg kunne fortsette, men ser ingen poeng i det. Det blir veldig pessimistisk. Og pessimissme er som vi vet en uting.Uansett, vi kan sitte her i nord og fryde oss over at vi lever der vi gjør. Jeg gjør det hver dag. Det hjelper ikke. Urettferdigheten i verden øker, klimaet utsettes for press, alt dette påvirker verden vi lever i. Når vil reaksjonene komme? Hvordan?

Jeg vet ikke. Men jeg tror vi kan være veldig glade for at vi bor i Norge "when the shit hits the fan". I mellomtiden bør vi gjøre alt som står i vår makt for å gjøre verden til et bedre sted for alle. Dette er min appell til politikerene under årets valgkamp. Sett klima og urettferdighet på dagsorden!

Illustrasjon Sandra Dionisi


Gi Kudos til denne saken!

DB, DB,VG, VG, VG, DB,DB, DB,AP,AP, KK,DA,Tv2,NRK. AP, AP, DB, VG,VG,VG

17 kommentarer:

  1. Forskerne er langt fra så enige om både klimatrusselen og årsakene til evt klimaendringer som mediene vil ha oss til å tro. Hvis man setter seg grunigere inn i sakene og leser litt forbi overskriftene, oppdager man fort at dette kan vippe i flere retninger. Kloden har en egen evne til likevekt. Bla øker snømengden i Antarktis når temperaturen øker i tmepererte strøk pga større fordampning og mer nedbør i sydpolområdet. Dett er bare en av flere faktorer forskerne har oppdaget den siste tiden. En annen er laver solaktivitet (solflekker) som faktisk indikerer at snittemperaturen på jorda skal ned.

    Når det gjelder krig og katastrofer er det lett å la seg skremme når mediene dekker stadig mer og tettere og gjennom mange fler kanaler. I tillegg følger det oss hele dagen i form av nettaviser og debattforum.
    Det her aldri vært så få kriger mellom land som nå. Nesten alle kriger pt er borgerkriger, grusomme nok i massevis, men med lite potensiale for spredning og eskalering til storkonflikter og verdenskriger.

    Slapp av, nyt sommersolen og ikke tilbring for mye tid skrekkslagen foran PCen :o)

    Bjørn

    SvarSlett
  2. Bjørn
    Det er rart med det, fordi jeg nevnte at jeg har blitt kalt naiv(?), så lever du i den villfarelse at jeg i beste fall er uopplyst, eller i verste fall ignorant. Jeg skal love deg at jeg er ingen av delene.

    Selv om jeg gjerne skulle ta de "faderlige" og akk så nedlatende rådene om å nyte sommersolen fordi du serverer meg "sannheten" på et gullfat, så takker jeg pent nei.

    Jeg leser bak overskrifter, og har mer en avisartikler til å støtte opp om argumentasjonen hvis jeg ønsker det. Det er vel neppe spektakulært å hevde at det skjer en global oppvarming heller. Spør FNs klimapanel. Uansett. Jeg er vel opplyst men har en annen oppfatning enn deg. Og det er greit nok. Du trenger ikke å trøste meg av den grunn...

    God sommer, med hodet i sanden.

    SvarSlett
  3. Jeg er hverken nedlatende eller faderlig (er ikke gammel nok) Men jeg synes du sitter litt i glasshus med den siste linjen din der du selv fort kan oppfattes som nedlatede.

    Men, nok om det, til saken.
    Jeg er absolutt ingen konservativ, anti-miljøvern type, som du muligens tror. Tvert i mot er jeg politisk plassert på venstresiden og engasjert i miljøvern. Er bla. medlem av Oljefritt Lofoten og Vesterålen.

    Jeg har som deg vært hellig overbevist om at Klimapanelet har hele sannheten, og at alle som vurderer klimamodeller litt anderledes, har skjulte motiver eller "hodet i sanden". Jeg er imidlertid nyskjerrig og opptatt av å ha vitenskapelig basis for mitt syn på verden,og har nok endret litt syn på akkurat denne saken.
    Verre er det ikke, og jeg har ingen illusjoner om å omvende noen :o)

    Hva gjør du selv for å "redde" kloden, bortsett fra å bekymre deg ?

    Bjørn

    SvarSlett
  4. Det er lett å bli pessimistisk når man fokuserer på det negative i verden. Jeg vil anbefale deg å ta en titt på hva som virkelig skjer av både teknologiske og humane fremskritt i verden på TED-talks f.eks.

    Som du kanskje skjønner er jeg av den oppfatning av at verden vil bli mer rettferdig og bedre i et lenger tidsperspektiv, enda det nok fort kan bli ett skritt tilbake før vi tar to skritt frem.

    Jeg tror blandt annet at det internett og andre moderne kommunikasjonsmidler har og tilby av mulighet til utveksling av varer, tjenester og opplysning på tvers av landegrenser, når det etterhvert når ut til stadig flere i verden, vil gjøre oss mer oppmerksomme og mottakelige for andre kulturer.

    Siden ny teknologi tar tid å interpretere i folks bevissthet vil vi som vi allerede ser oppleve tilbakesteg i form av streng sensur og tviholding på gamle verdier og maktposisjoner. Utarting til større konflikter vil vi se. Alt vil ikke gå på skinner. Men sakte men sikkert karrer vi oss tilbake til utgangspunktet, og enda litt lenger. Vi vil selv ha muligheten til å velge hva vi vil mene og tro uten å måtte gjennomtrenge propeganda og hjernevasking.

    Jeg har samme oppfatning når det gjelder faktorer i verden som vi har mindre kontroll over som for eksempel klimaforandring. Med mindre kontroll mener jeg ikke at mennesket står uten ansvar, langt der ifra, men det betyr heller ikke at det er umulig å gjøre noe med. Vi vil måtte forandre oss det er klart, og kanskje må noe ille skje før vi greier å snu om, men mennesket er ikke skapt for å gi opp, og forandringene som kommer vil helt klart gjøre oss til både det smartere og bedre.

    http://tinyurl.com/mk25g9

    SvarSlett
  5. Aldri før har vi i så stor grad blitt opplyst om hva som skjer i verden. Ikke alle takler denne massive strømmen av informasjon og nyheter.

    Det er ikke noe verre enn som så.

    Verden, sett i forhold til konflikter og kriger, har aldri vært mer rolig. Tenk på det du.

    SvarSlett
  6. ..krampetrekninger..

    http://video.google.com/videoplay?docid=-2723273139398196115

    SvarSlett
  7. Jeg prøver å gjøre mitt. Har blogget en del om det. Les under tag - miljø/klima.
    - eksempel:
    - Delta på seminarer, lese om emnene
    Sette klima og urettferdighet på dagsorden - skrive om det og prøve å få andre til å lese
    - Resirkulere alt, bytte tøy, kjøre kollektivt
    - Støtte enkelte organisasjoner og aksjoner (Blant annet Oljefritt Lofoten og SOS barnebyer).
    - Kjøpe økologisk og lokal mat så lang jeg kan
    - Kaste minst mulig mat
    - Gi bort ting jeg ikke trenger


    Jeg gjør langt fra nok, og har heller aldri sagt at jeg er noen engel i så måte. Ja jeg var nedlatende (med hodet i sanden), siden du tydeligvis hadde antatt en "Du er uopplyst - les forbi overskriftende-holdning."

    Jeg oppnådde i allefall at du utdypet det du mente. Og vi er fortsatt uenige, men har i alle fall diskutert på noen lunde samme premisser.

    SvarSlett
  8. Petter, jeg håper du har rett.

    SvarSlett
  9. Du tar feil. Urettferdigheten i verden øker ikke. Faktum er at verden aldri har vært rettferdig. Den eneste forskjellen er at bedre informasjon og kommunikasjon sørger for at dette er mer synlig enn det var før. Og, som allerede har blitt påpekt tidligere, ikke alle takler denne informasjonsstrømmen like bra.

    SvarSlett
  10. forskere har vel sagt i årevis at vi er overfor en klimatrussel, men vet du hva jeg lever da ennå ;)

    SvarSlett
  11. Anonym 1246
    Det at verden alltid har vært urettferdig betyr vel ikke at man ikke skal tilstrebe større rettferd?

    Ja informasjonsstrømmen er større, og det flotte med kommunikasjonsutviklingen er at vi faktisk får innsyn i andre deler av verden på en helt annen måte enn før. Dette innsynet kan brukes til å tenke på noen andre enn oss selv. Det er i alle fall min mening.

    SvarSlett
  12. Anonym 13.01

    Sjekk dette:

    http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=10961

    SvarSlett
  13. Man skal være utrolig naiv hvis man ikke er bekymret over hva som skjer i verden i dag!
    De som har lest og lært litt av historien vet at
    kriger som er ført pga ideologi(religion)lett fører til totalkrig,som f.eks 2verdenskrig.Da fjernes alle spilleregler og krigen blir total.Hvis vesten går til krig med Iran..blir det totalkrig(religion)samme med Nord Korea(ideologi)Hvis da disse landene besitter atomvåpen kan denne verden virkelig gå til helvete!! Da kan man glemme å sitte i Norge og kildesortere afallet sitt av frykt for global oppvarming.

    SvarSlett
  14. Paranoide lille sjel.

    I den store sammenheng er vi alle ubetydelige, so sit back, relax and enjoy the fireworks.

    Krigen har alt startet, klimaendringene og naturkatastrofene også, og ikke minst mediadekningen.

    Grunnen til at vi tror dette er så unikt, er fordi vi har blitt globalisert såpass, at når noen dauer i afrika, f.eks. av sult, så tar vi det inn over oss, som om vi var blant dem.

    Før verden ble så liten som den er pga teknologen, så hoppet folk og dreit de fleste andre steder. Det burde vi også gjøre, til dels.

    SvarSlett
  15. Nettopp faren for "totalkrig" som du kaller det har aldri vært mindre.
    Det finnes flere eksempler på kriger og konflikter som er spådd nettopp å utvikle seg slik de siste årene. Feks: Irak 1, Afghanistan, India-Pakistan, Irak 2, Georgia.

    Faren for konflikter, borgerkriger og elendighet er imidlertid sterkt til stede flere steder, noe det er all grunn til å ta inn over seg.
    Snakket om og bekymringen for "totalkrig", verdensomveltninger og "klode som går til helvete" blir litt patateisk etter min mening.

    OT: Det skjer noe rart med piltastene mine hver gang jeg er inn på denne bloggen...

    Bjørn

    SvarSlett
  16. Å si at det er patetisk å frykte totalkrig er det samme som å si at man ikke frykter for en verdenskrig. Nei vel det gjorde ikke Statsminister Chamberlain heller da han kom hjem med en fredsavtale signert Adolf Hitler,vi så hvordan det gikk!! Hver eneste gang en borgerkrig,konflikt skjer i de "rette" deler av verden" dvs midtøsten.russland og nabostatene,koreahalvøya og hvor ellers stormaktene har interesser er faren for totalkrig tilstede. Vi har sett det før og vi nordmenn satt på berget og var like naive da også!!(1 og 2 verdenskrig)

    SvarSlett
  17. PS!! At verden ved en krig går til helvete,da mener jeg ikke utryddelsen av kloden...men dere kan selv tenke dere konsekvensene av en storkrig med bruk av atomvåpen...nærmere et helvete tror jeg ikke vi kommer.

    SvarSlett