tirsdag 30. juni 2009

Grill med god samvittighet på tur.



















Det er 30 varmegrader ute. Gutta mine lever på jordbær, vannmelon, is og ei pølse i ny og ne. Varmen gjør at matlysten avtar, og merkelig nok gjør den at grillgleden øker.

De færreste av oss orker å sitte hjemme i solveggen i dette været med gassgrillen. Vi trekker til stranda sugne på et streif av fjordlig sommerbris. Med oss er badebuksa, campingstolen, kjølebagen full av leskende brusende brune med skum på, og for veldig mange av oss den beryktede engangsgrillen.

Mye kan sies om engangsgrillen. Når jeg setter opp et klassisk "pro aut contra"-skjema er det veldig lite som faktisk ender på prosiden.

















Hvis jeg skal diskutere argumentenes gyldighet mht holdbarhet og relevans kan jeg være ærlig å innrømme at "stygg" kanskje havner langt ned på lista. Det kommer an på. Ellers synes jeg argumentene på contra-siden utkonkurrerer prosiden med glans.

Så hvordan skal man grille da? Det er ulovlig å tenne opp bål, så da er alternativet å gå til innkjøp av en bærbar grill. Disse grillene varer jo i årevis, så de ekstra kronene man bruker der og da sparer man jo i lengden. Dessuten behøver de ikke å være så dyre heller:

Prisklasse 1: Billig og grei:

Bøttegrill fra Sagaform: 185,-















Prisklasse 2: Design og kvalitet:
Grill fra Weber fra 600,-













Prisklasse 3: Design, kvalitet og lettvint
Gassgrill fra Weber fra 1800,-









Selv eier jeg en billig bærbar kulegrill som jeg fyller opp med kull før vi reiser på stranda. Veldig enkelt, veldig rimelig og veldig mye bedre for miljøet på stranda. Ikke er den vanskelig å gjøre ren heller. Og samvittigheten blir mye renere den óg. En vinn vinn situasjon, men andre ord.

Kom gjerne med dine miljøvennlige ferietips :-)


Bilde lånt fra nornet.no/bildearkiv

DB
VG
DB

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar