fredag 5. juni 2009

Hvor ble det av "Verdens miljødag?"

Det er en merkedag i dag. Danmark feirer sin nasjonaldag, seksdagerskrigen mellom Israel og Egypt bryter ut i 1967 og Robert F.Kennedy skytes ned i Los Angeles (1968).

I tillegg er det verdens miljødag. Gratulerer.

Jeg tråler aviser i dag. Det står lite om Danmark, ikke noe om seksdagerkrigen, og fint lite om Robert F. Kennedy. Og det undrer meg ikke. Det som undrer meg, i disse dommedagstider mht global oppvarming og klimatrussel, er hvor liten plass verdens miljødag og CC9-klimakonferansen på Hafslund Hovedgård får i media. Rachel Carson-prisen (Ja, den moderne miljøbevegelsens mor) deles ut i Stavanger uten at Norge bryr seg nevneverdig om det heller.

Arrester meg om jeg har feil, men hvor er det blitt av de dyptpløyende kronikkene, reportasjene, blogpostene, twitringen, kommentarene om denne konferansen og miljødagen i det hele?















Her er hovedoppslagene i dag:
VG:Ingrid Alexandra tar ansvar for miljøet (Kosesak om arveprinsessens miljøengasjement).
DB: Vil dumpe giftstoff i Førdefjorden (Engasjerende nyhetssak - flott, men hvor er kommentarene?)
DB: Prinsesse Alexandra resirkulerer (Kosesak her også)
DB: Stortinget vil ha høyhastighetstog ( Engasjerende nyhetssak, men hvor er debatten?)
DB: Reinen fiser for mye ( Nærmest latterliggjøring av regjeringens klimapolitikk der regjeringens bidrag til å gjøre det norske landbruket mer miljøvennlig er å kutte tamrein med 30000 dyr fordi dyra produserer for mye gass i form av fis.)
DB: Frederic Hauge en av de store lederene i vår tid ( Robert F.Kennedys (sic!- se datoen over) sønn Robert F. Kennedy jr. berømmer Hauges lederskap og vennskap. Men hvor blir det av artiklene om innholdet i konferansen? Mye viktigere å rose en nordmann)
Aftenposten(E24) - Jens er nesten like ille som Jensen ( Endelig en klimakommentar som debatterer noe vesentlig! Regjeringens manglende innfrielse av løftene fra Soria Moria. Ros til Aftenposten for å slippe til Ingeborg Gjærum - leder i Natur og Ungdom på kommentarplass).
Aftenposten: Bellona vil dyrke alger i Sahara ( Ett av forslagene fra CC9 gjort til nyhetssak. Flott, men hvor er oppfølgingen?)
NRK: Kronprinsessen i Miljøagentparade (mer kongestoff, servilt og ufarlig)

Bortsett fra et par hederlige unntak er det svært lite i media og medias følgesvenner (bloggene) som skulle tilsi at det er en viktig klimakonferanse som foregår. For de som ikke har fått med seg i det hele tatt hva målet med CC9 er, kan jeg minne dere på det her:

"Målet med klimakonferansen CC9 er å bidra med konkrete innspill til en rettferdig klimaavtale, ved å utnytte mulighetene som ligger i grønn teknologi og en tilfredsstillende finansiering. Investering i utvikling og spredning av grønn teknologi, og fornybar energi, er en måte å stimulere økonomien og skape nye arbeidsplasser. Dette vil sikre en bærekraftig vekst som kan styrke innsatsen mot klimaendringene, uten å gå på bekostning av behovet for utvikling i de fattigste landene. " (www.cc9.no)












Jeg twitrer og fulgte spent med på #hashtags.nos lansering nå nylig. Her ville jeg sikkert finne #klima, #cc9 og #vmdag på topplistene i dag. Eller? Her er dagens toppliste:
















Klima er ikke på listen i det heletatt. Hvorfor?

Jeg har en mistanke om at klimatrusselen er en het potet som politikerene helst ikke vil ta i med ildtang. Ikke nå som det er valgår ialle fall. Hvem vil vel love noe man ikke kan holde hvis man kommer i posisjon? Opposisjonen ser jo hvordan regjeringen får tyn for deres manglende klimapolitikk. Her er det ingen som tør å komme på banen, i alle fall ikke hvis de ikke har konkrete løsninger å vise til.

Derfor utfordrer jeg partiene der ute. Vis engasjement! Vis vilje! Kom med løsninger! CC9 og miljødager er helt bortkastet hvis det ikke kommer noe konkret ut av det.

Jeg er redd tamreinfis og Ingrid Aleksandras el-gjennvinning i denne sammenhengen er mikroskopiske dråper i et oppvarmet hav.




P.s Kan anbefale Sidsel Mørck i Dagsavisen 4. juni, og TIMEs artikkel om Rachel Carson D.s


Gi Kudos til denne saken!

4 kommentarer:

  1. Vi står ved skillevei der partipolitikkens gamle bindinger tøyes, tenker jeg. De kan åpenbart ryke, hvis ikke flere med store og små posisjoner i samfunnet vårt orienterer seg mot viktige tema/problemstillinger i vår egen tid.

    Takk Rachel, fordi du skriver. Du skulle vært på et betydningsfullt arrangemnet i anledning miljøverndagen, se rachelcarsonprisen.no. Man må vite for å mene. Noen bidro og bidrar mye, svært mye, i den forbindelse.

    Rachel-fan

    SvarSlett
  2. Det var hyggelige ord!
    Jeg skulle gjerne vært der! Så hadde jeg nok blitt litt visere.Jeg vet at det finnes ildsjeler som virkelig jobber for det de tror på. Hørtes veldig spennende ut!

    SvarSlett
  3. Hei Rachel!

    Er helt enig i dine observasjoner rundt verdens miljødag og mediadekningen. Jeg tror ikke dette er fordi regjeringen eller de andre partiene ikke forsøker å sette fokus på denne dagen. Det største problemet er hvordan media velger ut hvilke saker de skal skrive om og måten de presenterer de sakene som faktisk finnes.

    Jeg gledet meg også til å lese artikler om miljø og klima på verdens miljødag. Som ganske fersk lokalpolitiker (amatørpolitiker som jeg velger å kalle meg...) er miljøpolitikk noe av det jeg kan minst om. Jeg hadde derfor håpet på mange henvisninger til gode artikler gjennom twitter, Origo og facebook.

    Så frem til at dette kom til å være hovedsaken i media slik at jeg kunne få mer lærdom om temaet. Men nei, jeg opplevde akkurat det samme som Rachel. Det var heller dårlige greier og de sakene som kom fram var lite belyst eller "kosesaker" som du kaller det. Fikk ingen ny kunnskap om klima og miljø på verdens miljødag...

    SvarSlett
  4. Det har nok mye med medias dekning av sakene, men jeg kan ikke se annet enn at politikerene kommer med løfter og lite annet.

    Takk for tilbakemeldingen, og anbefalingen på Twitter :-)

    SvarSlett