mandag 8. juni 2009

Om å se verden med skylapper på ...














Noen ganger lurer jeg på om jeg ikke skal gå tilbake til å abonnere på aviser. Av og til kan det hende at det står noen lengre gode kronikker eller debatter der som ikke dukker opp i nettjungelen. Aftenposten har jo viet en hel seksjon til verden(sic!), og det er ikke verst bare det! I tillegg gir de ut det beste aktualitetsmagasinet i Norge på årtider: Innsikt, som Mannen abonnerer på og jeg leser med glede.! Her finner man jo nyheter som man må lete med lupe etter i andre aviser, for ikke å snakke om i nettavisene. Kanskje utenom Aftenposten på nett, da.

I det siste har jeg også fått øynene opp for Aftenposten/E24. Ikke fordi jeg er blitt så blå, eller fordi jeg er enig med kommentatorer som Jan Arild Snoen, men fordi det er grundige analyser og kommentarer til det som skjer både her på berget og i verden rundt oss. Eller i alle fall trodde jeg det. I dag er jeg ikke helt sikker.

Først melder E24: Finanskrisen er nesten over og sikter til krisen i Norge, for deretter å melde (med langt slankere typer): Global krise kan knuse Afrika. Øystein Dørum kommenterer meldingen - Lavere vekst etter krisen og hva er konklusjonen?

Jo, industrilandene vil oppleve en enorm arbeidsledighet, finansmarkedet vil overreguleres, produksjonen vil gå ned, eksport/import vil avta, til slutt vil økonomiene omstille seg, og Norge vil klare seg tålig bra.

Og Afrika da? Afrika som i følge artiklen over kunne knuses av finanskrisen?

Surprise(!) - ikke nevnt med et ord. Det går jo bra med oss, så hvorfor skulle han nevne Afrika? Ingen bryr seg likevel...

( Og hvis E24 ikke gjør det, så gjør i allefall ikke Dagbladet eller VG det. De er mer interessert i reality og fotball.)


Bildet er lånt fra www.tidskriftet.no
Gi Kudos til denne saken!

2 kommentarer:

  1. Aftenposten innsikt abbonnerer jeg også på, og det må virkelig være et av de bedre aviskonseptene jeg har sett på lenge. De daglige tabloid-lefsene kan gjerne gå konk for min del, altså, sålenge nettaviser og aftenposten innsikt består.

    :)

    SvarSlett