tirsdag 2. juni 2009

Tommelen opp - Oslo!

Det er ikke ofte jeg blir opprømt når jeg går gjennom posten. Men i dag ble jeg virkelig det. I postkassa lå et brev, nei to faktisk, ett til gemalen og ett til meg. Hvem var brevet fra? Jo fra Renovasjonsetaten i Oslo kommune.

Så kan man spørre. Er jeg blitt gal? Dette er vel neppe noe å bli opprømt over? Rent bortsett fra at det var noe i overkant å sende to brev til én husstand, så var det virkelig noe å hoppe i taket over. Vi er nemlig blitt valgt ut til én av 17000 husholdninger i Oslo som er først ute med kildesortering av plastemballasje og matavfall.

Nå som regjeringa får det glatte lag av folket og miljøvernorganisasjonene Natur og ungdom og Zero over en ikke-eksisterende klimapolitikk, er det moro å se at Oslo kommune er kommet mer på banen mht miljøvern. Bevares, det er langt igjen før Oslo kan slå seg til ro. Kollektivtilbud må bygges ut, biltrafikken må ned, fjernvarme må inn i flere hjem, søpla må vekk fra gater og fortau, men likevel, jeg synes Oslo er på vei.

I følge brevet fra Renovasjonsetaten skal søpla sorteres på en høyteknologisk, nærmest sci-fi-aktig måte.










Husstandene sorterer søpla i fargede plastposer, grønt for mat, hvit for rest, og blå for plast. Søpla legges i vanlige dunker, hentes og så sorteres søpla av sorteringsanlegget på Haraldrud. Det betyr mindre søppel, mer gjennvinning og renere energi. Flott!

Jeg prøver å være miljøvennlig i hverdagen, samt tenke gjenbruk i større grad. Før jul satte vi i familien opp en liste over hva vi kunne gjøre for å gjøre verden litt grønnere. Vi satte derfor blant annet i gang med å samle plast. Det ble mye plast. Verandanen fyltes opp, og to fulle plastsekker ble med til Grønmo da vi flyttet i februar. Jeg er veldig glad det blir lettere å kildesortere nå.

Her er nyheter fra Oslo den senere tid:

Først ut med elektriske bybiler
Flere bysykler plasseres rundt i byen
Utvidet kildesortering
Månedskort på buss, bane og trikk satt ned til 550!

Dette er slett ikke verst! I dag er jeg enda litt stoltere av å bo i Oslo!


Gi Kudos til denne saken!

3 kommentarer:

  1. Jeg vil også sortere! Bergen henger fullstendig etter. Foreldrene mine på Sørlandet har sortert all søpla i over 10 år nå. Der skal matavfall puttes i brune papirposer. Det er ekstremt upraktisk, i og med at det alltid er noe som blir fuktig oppi. Resultatet er ofte "lekre" oversvømmelser. Men sørlendingene fortsetter å sortere og sortere ... Poenget mitt ...: Smart med plastposer med forskjellige farger. Det finnes sikkert et fint system for å skille plasten fra matrestene på søppelanlegget.

    SvarSlett
  2. Jepp, posene lukes ut med en optisk sensor. Så havner blå for seg, hvite for seg og grønne for seg. I tillegg er det kun mat i matavfallet i Oslo. Bleier o.l går til restavfall. Matavallet brukes til å lage biogass og biobrensel. Veldig bra!

    SvarSlett
  3. Kult! Jeg vil også sortere. Men får vel ikke lov ennå. Gleder meg til dette blir permanent ordning for hele byen, det er jo rett og slett meningsløst at dette ikke er på plass for lenge siden.

    Heia miljø! :)

    SvarSlett