fredag 10. juli 2009

Alt man burde ha gjort...

Det er fredag og ferie, feriefredag om man vil. Ungene har lagt seg, Mannen er forhåpentligvis på vei hjem fra Tryvann på sykkel. Jeg kjenner meg fort fornøyd med å nyte et iskaldt glass hvitvin, selv om været mener jeg burde valgt rødt. Det er jo sommer for pokker! Jeg skummer aviser og surfer gjennom nettnyhetene. Ah, deilig. Det journalistene lirer av seg i juli, er det sjelden verdt å bry seg om. Agurknyheter om barn som fester skritt-tellere på bikkjer, eller Tigeren Odin som elsker å bli våt er lett å hoppe over.

Da gjør det kanskje ikke noe at tenkeboksen også har gått inn i feriemodus og ber resten av meg om å la hjertesakene være hjertesaker bare for noen uker.

Men så er det slik da, at verden ikke står stille selv om nordmenn har fellesferie.

G8-møtet startet onsdag, og har så langt skapt lite overskrifter i norsk media. Man merker at det er ferie for å si det slik, og at det er vikarene som rår. I alle fall når man ser overskriftene: Klimaoptimisme, G8 med offensivt klimavedtak! -

Yes, dette må vel være bra! Vel jeg jubler ikke ennå. 80% reduksjon i Co2 innen 2050 er ikke dårlig, eller?

Jeg synes det er veikt. 2050 er 40 år til. Det er kjekt og greit å vedta noe som skal skje fram i tid. Da sitter ingen av dem som vedtar dette ved makten i sine land, og slipper å stå til ansvar hvis de ikke klarer å innfri kravene. Det passer dem sikkert fint. Jeg venter med spenning på tiltakene. Det viktigste tiltaket er å få med Kina og India i klubben. De har jo litt å si i forhold til klimaspøkelset for å si det mildt. Og hvis klimaløftene er like mye verdt som løftene G8 gir Afrika, så vet jeg ikke helt hvor mye man skal legge i dem...

Så er det disse innpåslitne aylsøkerene da, som ikke skjønner at det er lurt å holde seg unna Norge nå som det er ferie og alle asylmottak er sprengfulle. Skjønner de ikke av den strenge asylpolitikken vår at de ikke er ønsket her?

Tydeligvis ikke. Kanskje har de det faktisk fælt der de bor, for de fortsetter å strømme på. De strømmer på fortere en folk i kommune-Norge ønsker! De får jo ikke tid på seg til å arrangere antiasylmottakdemonstrasjoner nå som alle er på ferie. For kommune-Norge vil ikke ha flere asylmottak, men staten har ikke andre steder å plassere asylsøkerene enn i hele vårt distriktelskede land.

Eller vent? Kan vi ikke sette i stand noen gamle Amerikabåter, slik som vi gjorde på 80-tallet. Der vil de nok trives mens de venter i måneder og år på svar fra UDI. I trange kahytter med havna som luftegård: Der kan de jo bli godvenner med Oslos undergrunn av prostituerte, uteliggere og rusmisbrukere.

Eller bedre enda. La oss sende dem alle til Afrika. Der er det nok plass og der er de vant med horder av flyktninger. Så slipper vi antagelig å se noen av dem her i Norge i det hele tatt!

Søker du asyl sier du? Ta plass i båten den reiser til Afrika om noen timer. Velkommen til Norge!

Jeg tror jeg luller meg tilbake sammen med agurkene jeg. Det er så mye mer behagelig å tro at verden er satt på vent en periode. Så får hverdagen med alt det den bringer av ubehageligheter vente til ferien er over.

7 kommentarer:

  1. Prøvde å legge igjen en skrytekommentar av sommerbildet her inne i går,men nytteløst. Går det bra nå så hurra !

    SvarSlett
  2. HURRA!! Blogspot er frisk igjen:O)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for skryt! Skryt er alltid hyggelig å få :-)

    SvarSlett
  4. Lest og nikket gjenkjennende til. G8-mål sikkert bra, men litt lei kun klimamål nå, solide og hurtigvirkende tiltak er det vi trenger å se. Lurer på om Valg09 blir valget som ga lovnader om slike tiltak her på berget, eller om det først blir i 2013 man erkjenner at 2009 var året det burde ha skjedd. Tror faktisk det begynner å røre på seg i riktig retning - men hurtig og sterkt nok? :-)

    SvarSlett
  5. Jeg synes norske politikere, særlig de i posisjon, er unnvikende. Det er lite konkrete tiltak. Det rører seg litt som du sier, men rører det seg fort nok? Oljeutvinningsplanene utenfor Lofoten og Vesterålen er et skritt i feil retning i alle fall, spør du meg!

    SvarSlett
  6. Kommunen min har fått asylmottak, det kommer muligens ett til. Det er faktisk ikke plass til flere her,- kommunen har problemer fra før med bostedsløse i boligkø for å få kommunale boliger. Dessuten litt fortærende at man VET at alle disse fra fjerne strøk drar helt til Norge pga at her får de penger for å gjøre ikkeno. Hadde landet hatt et annet system, ville ingen kjent til lille Norge i utkanten av Europa.

    SvarSlett
  7. Enig med du i at klimamålene er veike i forhold til tidsperspektivet man legger opp til. Man har jo også nå endret målsettingen fra å hindre global oppvarming til å begrense den til en økning på to grader. Ut fra denne nye målsettingen kan kanskje de nye CO2-målene være oppnåelige.

    Asylforslagene fra Frp er jo omtrent som forventet fra det holdet. Siv Jensen er sikkert sjokkert...

    SvarSlett