tirsdag 8. september 2009

Takk for maten...

















Vi abonnerer på Aftenposten Innsikt, et meget godt magasin forøvrig. I septemberutgaven er det en lang artikkel om "Matkulturens død" av Janne Stigen Drangsholt førsteamenuensis ved UiS.

Jeg regner meg selv som rimelig opplyst hva mat angår, men jeg må innrømme at denne artikkelen ga meg noen aha-opplevelser. Drangsholt drar spesielt fram Pollans "In Defense of food"(2008), der han belyser at det meste av det vi spiser idag ikke er mat, men "spiselige matlignende substanser". Vi trekker fra stoffer og legger til substanser til maten i den tro at den blir sunnere. Så setter vi "helsemerkelapper" som omega3, Vitamin D og andre "hedersord i tiden" på maten, slik at forbrukeren skal bli overbevist om at maten er bra. Men er den det?

Du blir vel ikke overrasket om Pollans og Drangsholts svar på dette spørsmålet er NEI? Sikkert ikke. Artikkelen til Drangsholt bidrar til å gjøre oss enda mer usikre som forbrukere. Er maten vi spiser farlig? Kanskje ikke, men noen matvarer er mer helseskadelige enn andre.

Et eksempel på en matvare som blir gjort ugjennkjennelig for oldemor finner vi i Margit Veas blogginnlegg for Aftenposten. Det dreier seg om melk og mer spesielt om melkeordningen i skolen som ødelegges av inntoget av den "melkelignende substansen" Sjokomelk med vitamin D. Melka tilsettes tykningsmidler, aroma og sukker og blir mindre og mindre gjenkjennelig.

For å gjøre det kort. Spis mat som er mat, som er gjenkjennelig og ikke som er omdannet,blandet og trykket på tube, tilsatt midler som gjør at den aldri råtner, genmodifisert til å ligne originalen osv. Spis mat oldemor ville ha kjent igjen. Trikset er å kjøpe maten i dens opprinnelige form, og deretter lage den til selv. Det tar tid vi moderne mennesker ikke har, men likefullt, det er det som antagelig er best for oss.

Jeg ble kjempeimponert over søskenbarnet mitt her om dagen som spurte etter vinanbefaling til coq au vin kokt på egen hane (24 timer). Hvor mange av oss kan skilte med en slik rett?

Kari Jaquesson, vår hjemlige helsefrik, har nettopp gitt ut en bok. "Ketsjup er ålreit" inneholder hverdagsoppskrifter til barn, der helt vanlig, sunn, næringsrik mat har fått hedersplass.

Når grovbrød med meierismør, honning, rosiner og brunost blir trukket fram som energiføde for barn med fart i rompa, så gjør Jaquesson som Pollan, anbefaler mat som oldemor ville ha kjent igjen, og ikke "spiselig substans" funnet opp og manipulert i "Junaiten". Det er noe betryggende i det, og det beste med det, det virker godt og ikke vanskelig å lage heller.

Så det går an å følge Pollans råd. "Spis mat. Ikke for mye, og mest planter. Det høres enkelt ut.

Hjemme prøver vi å følge dette. Vi kjøper økologisk frukt og grønt fra Kolonihagen.no, holder oss unna rødlistet fisk (kveita nedenunder er nok oppdrett, hvor sunt det er er en annen sak), og prøver å kjøpe kjøtt og fisk i opprinnelig form (helst oppkuttet og ikke i form av slakt ;-))

Så da er det bare å gå igang da. Her er ukas meny hos oss, kanskje ikke helt uten tilbredte varer, men et spedt forsøk i alle fall:

Mandag - Fullkornsmakaroni med kalkunskinke, tomater og ost + grønn salat
Tirsdag - Stekt makrell med poteter og råkost
Onsdag - Kjøttsuppe kokt på svinebog med grovbrød
Torsdag - Kyllingwok med nudler og grønnsaker
Fredag - "Black and white"- pepperbiff med råstekte poteter og brokkoli
Lørdag - Falaffel med ris, hjemmelaget chilisaus og salat
Søndag - Pepperstekt kveite med rosmarinpoteter og ratatouille

Velbekomme!

DB

7 kommentarer:

  1. Prøver i det lengste å lage mat fra bunnen av her hjemme, men noen ganger ender det jo opp med noe halvsvidd i pannen. Fikk for øvrig veldig lyst på sjømat når jeg så menyen din - tror nesten det må bli noe sånt i morgen. ;-)

    SvarSlett
  2. Sjømat, da er en klassisk bouillebaisse midt i blnken, eller spagetthi med blåskjell i kremet hvitvinssaus. Nam og lykke til!

    SvarSlett
  3. Litt info om coq au vin retten du har nevnt her Rachel.
    Hanen (som vi kjøpte som en høne i fjor vår) var en periode en hyggelig fyr som gol litt fra tid til annen. Plutselig oppdaget han at som hane kunne han ta for seg av hønseflokken, og ble en mer bestemt fyr som fulgte sine lyster og fordrev inntrengere. Deriblant mine tre døtre. Det var da ideen om coq au vin ble lagt. så en stille kveld i sommer møtte varm hanenakke kaldt stål og han flakset og bakset for siste gang. Jeg følte meg ikke særlig tøff når jeg sto der med hanen på huggestabben, så han måtte bli mat så jeg hadde unskyldningen for å "knerte" han.
    Ikke visste jeg den gangen hvor mye jobb det er å flå en hane, det er sikkert lett for en som kan det, men jeg brukte LANG tid.
    Etterpå var det utallige nettsøk og oppslag i kokebøker for å finne en oppskrift som var tilpasset en hane, og ikke en kylling. Valget falt på denne http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/04/19/366654.html veleket og greit fordi det var den eneste jeg fant.

    Fulgte den til punkt og prikke. Det ble lange kvelder med kraftkoking og hanekoking,så hvis du får tak i en hane, og "får lov til" å bruke 4 kvelder på forberedelser så vil jeg si at dette er retten å anbefale dersom man skal lage langsom og god mat.
    Og i disse tider med anbefalinger om kortreist mat, så kan jeg legge til at de ingrediensene som det var mulig å hente i hagen kom derfor,og soppen ble hentet i nabolaget. Vinen var derimot fransk :) og god! Takk for tipset!!

    SvarSlett
  4. Hei!
    Kjøp deg en trykk-koker! Genialt!
    Lekker meny - husk dessert (sjekk forslg i boken min!
    :-) Kari Jaquesson

    SvarSlett
  5. Audun - takk for flott hanehistorie. Ikke mange som slakter og plukker maten sin sjøl lenger!

    Kari - trykk-koker høres ut som en god idé.
    Har allerede sjekket i boken vedr. dessert.;-) God idé med dessert på hverdagene også, så blir søtsuget mindre. Dine hverdagsdesserter gjør nok susen. Lager ofte selv en kombinasjon av druer, appelsin, vaniljekesam og havrecheerios til barna. Veldig populært.

    SvarSlett
  6. bra post Rachel, jeg er veldig opptatt av de samme tingene. Jeg tror også at dersom man har et variert kosthold basert på mat som er laget fra bunnen, trenger man ikke functional food som er tilsatt ekstra ”sunne” ting. Da får kroppen det den trenger på naturlig måte allikevel.

    SvarSlett
  7. Cecilie - siden din er genial - spesielt 15.minutt-tipsene! I dag har jeg ryddet i papirer og tørket støv av noen hyller og bilder. Litt nærmere orden, - og takk for ros!

    SvarSlett