søndag 20. september 2009

Videreutdanning igjen.

Mennesket lærer hele livet, heldigvis! Jeg har studert mer enn halve livet mitt, foreløpig. Stopper jeg nå vil den prosenten raskt avta, men hvorfor skulle jeg gjøre det? Jeg er lærer og drives naturlig nok av min egen lærelyst, samtidig som det er fantastisk å se at man har en rolle i elevenes læreprosess.

Heldigvis har jeg en arbeidsgiver som gir meg mulighet til å videreutdanne meg. Jeg kunne ha sagt, det skulle bare mangle, som lærer er det essensielt at man oppdaterer kunnskapen sin jevnlig. Likevel er det langt fra selvsagt at man får betalt videreutdanning av jobben. Da min arbeidsplass spurte meg om jeg ville ta 15 studiepoeng i "IKT i læring" takket jeg ja ganske kjapt.

Så nå er jeg student igjen, og lærer på fulltid. Hittil har dette gått fint, men arbeidspresset og eksamensangsten vil nok melde seg utover høsten.

Tenk om Venstres forslag om at lærere skulle kunne ta et vidreutdanningsår hvert sjuende år hadde blitt satt ut i livet? Hvor deilig hadde ikke det vært for den jevne lærer. Et helt år til å oppdatere seg! For en luksus, for en vitamininnsprøytning. Man ville slippe å gå med konstant dårlig samvittighet for at man måtte være borte fra elevene, at men påførte kollegaer overtid, eller *Gud forby* ikke klarte å forberede undervisningen spenstig nok mens videreutdanningen sto på. Og resultatet? En godt oppdatert lærer med masse overskudd til å fortsette skolehverdagen.

Dessverre ser det ikke ut til at Venstres politikk vil få så mye å si framover. Jeg håper likevel at de rødgrønne partikameratene kan skjele litt til dette forslaget. Jeg er ganske sikker på at ordningen vil betale seg. Samfunnsøkonomisk vil den norske skolen ha alt å tjene på at lærere føler seg kompetente, engasjerte og skjerpa. Elevene vil nyte godt av det, og man skal ikke se bort i fra at syke/ufør-prosenten blant lærer også ville synke en smule.

Når det er sagt gleder jeg meg til å få styrket kunnskap og didaktikk innen IKT. Det blir artig å prøve noe nytt med elevene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar