søndag 18. oktober 2009

Å ta barna på alvor.



















Dette har vært en deilig helg. Nydelig høstvær og masse tid med mann og barn. Eldstemann fikk ønsket oppfylt om å ta en tur i den lokale svømmehallen med mamma, og minsten har vært med pappa på dekkskift - man skal tidlig krøkes, som det heter. Men det beste med hele helgen var aha-opplevelsen jeg fikk i går kveld.

Minsten var i seng, mannen på hjemmekontoret, og eldstemann og jeg satt og perlet egne mønstre på perlebrett. Tv-en sto på i bakgrunnen, men ingen av oss så på den. Jeg spurte sønnen om han ville se på tv, eller om han ville fortsette med perlingen.

- Jeg vil perle, jeg, du kan godt slå av tv-en.
-Å?
- Ja, det er godt å ha det stille, ha litt fred og ro.
- Greit.
Jeg slo av tv-en. vi småpratet litt og perlet. Det var deilig stille. Jeg spurte igjen.
- Skal jeg sette på litt musikk på pc-en?
- Helst ikke.
5-åringen min så opp fra perlebrettet.
- Det er deilig å få ha det litt stille, mamma.
- Synes du det er mye bråk til vanlig?
- Ja.
- I barnehagen?
- Ja.
- Har det blitt mer bråk etter at gruppa ble endra og 3 og 4-åringene begynte hos dere?
- Ja. Veldig mye mer bråkete. Jeg synes det er slitsomt.

Jeg måtte kjempe mot tårene. Ikke fordi sønnen min syntes det var bråkete og slitsomt i barnehagen, men fordi jeg ikke hadde tenkt over dette før nå, og fordi han så godt selv klarte å sette ord på behovene sine. Jeg kunne jo ikke la samtalen stoppe her. Siden Mannen allerede mandag skal til foreldresamtale i barnehagen måtte jeg jo prøve å høre mer om hva poden hadde på hjertet. Og det var masse. Det flommet over. Han ville se broren sin mer, besøke de andre avdelingene oftere, spise kylling som bålmat, og få skolestarteroppgavene tidlig på dagen da de hadde god tid. Alt dette satt han og mente, og jeg ante ikke brorparten av det!

For meg er dette et signal om å bremse opp, roe ned i hverdagen der det er mulig, og få bedre tid til samtalen - kosestundene. Vi snakker jo sammen i familien, men dagsrutinene gjør at de ikke er mye rom for de lange pratene.

Men i går kveld var det tid for det. Vi påkalte pappaen og så satt vi der alle tre (minsten sov fortsatt) og snakket sammen om dette og hint. Det var en super kveld, og jeg kunne se 5-åringen vokste noen millimeter. Han ble tatt på alvor, og pappa noterte til og med det han skulle si på foreldresamtalen!

Fra nå av er det bestemt. Vi skal ha familiemøter(råd). Det er helt tydelig at veslegutten vår har masse å bidra med.

7 kommentarer:

  1. Dette var utrolig vakker og viktig lesing. Er så avgjørende at vi tar oss tid til å stoppe opp og bare lytte til hverandre. At vi lager rom for de stille samtalene hvor våre små føler de blir hørt og sett!

    Tar dette med meg inn i den nye uken!

    Takk for at du deler! :)

    SvarSlett
  2. Takk for utrolig hyggelig tilbakemelding. Fint den samtalen inspirerer flere enn meg :)

    SvarSlett
  3. Nydelig.
    Så godt at gutten din klarte å uttrykke det han hadde på hjertet så tydelig - og at du tok ham på alvor.
    Vi trenger sånne påminnelser, for av og til kan det ganske riktig gå litt fort i hverdagen.

    SvarSlett
  4. Vet du, dette fikk meg faktisk til å få tårer i øyekroken. Jeg føler vi tenker på dette ganske ofte, at vi tar oss tid og stopper opp - men likevel så er jeg 100% sikker på at vi kunne gjort det enda oftere. Disse barna våre har så utrolig mye å formidle, så mye å lære oss og så mye å lære av oss, at om vi ikke gir rom for samtaler av det gode salget, så er det utrolig mye som går tapt. Takk for at du minnet meg på dette akkurat i dag, nå skal det bli superfokus på Den Gode Samtalen fremover :)

    PS: Et tips på noe som funker helt kanonbra hos oss er å ha en samtale med de eldste barna på sengekanten. Gå igjennom dagen - hva var morsomst? Dumt? Koselig? Det er helt rørende å høre hva de små klarer å lire av seg og vi blir stadig sjokkert over hvor reflekterte og kloke disse små skapningene er.

    SvarSlett
  5. Vel, kanskje ikke samtaler av det gode 'salget', men mer av det gode slaget tenker jeg vi sier.

    SvarSlett
  6. Så godt for sønnen din å bli tatt på alvor! Fortsett med dette! De må få medvirkning i sitt liv! Takk for at du deler!

    SvarSlett
  7. Takk for alle flotte kommentarer.

    Astrid - Det var en god idé, pleier å bruke legging til lesing og synging, men klart man kan putte inn litt kvalitetsprat også :)

    SvarSlett