lørdag 5. desember 2009

Luke 5












Snøen faller, sportssendingen står på i bakgrunnen og fra kjøkkenet lukter det liflig av sukker og kakao. Er det varm drikk på gang? Nei. Vi får besøk i helgen av bror med familie, og siden det er adventsstid og greier tenkte jeg å by på i allefall ett slag i kakeboksen. For å si det med en gang. Jeg er ingen baker. Jeg er ikke veldig glad i kaker og er ikke spesielt flink til å bake heller. Det er nok søstra mi som har arvet de genene.

En gang jeg skulle bake sjokoladekake i min pure studenttilværelse, klarte jeg å få kaka ekstremt skeiv. Jeg visste ikke at ovnen hellet til høyre. Når jeg bygget etasjekaka fra langpanna som besto av 4 deler ble den veldig skeiv. Jeg hadde det travelt som vanlig og tenkte, pytt pytt, det får gå. Smurte på varm glasur og hadde ikke tid til å vente lenge nok før jeg pyntet med seigmenn. Det ble den aller styggeste kaka noen noensinne hadde sett! Brune seigmenn er ikke spesielt delikat for å si det sånn.

Men her skribler jeg i vei. Jeg skulle jo dele ut dagens kalendergave.

Bestemor på Dokkas kakaotebrød

200 g smør
2 egg
2 kopper sukker
2 tsk bakepulver
2 tsk vaniljesukker
3 kopper hvetemel
2 spsk kakao

Slik gjør du:

Rør smør og sukker hvitt. Bland i eggene.Bland det tørre og elt inn. Del deigen i 6 deler. Rull ut hver del til en pølse
. Legg 3 pølser på hvert bakebrett og trykk dem ut med fingrene til ca. 1/2 cm tykkelse.

Stekes ved 180-200 grade i 10-12 minutter til de stivner og er mørkbrune. Ta de i ut av ovnen. Ta på melis mens kakene er lunkne, del i skråskiver, og server!

P.s . Jeg skulle gjerne lagt ut bilder av det ferdige resultatet, men jeg rotet det sevlsagt til selv. Det er ikke oppskriften det er noe feil med, bare meg som ikke klarer å følge den skikkelig.

2 kommentarer:

  1. Rachel!
    Må få bilde. Jeg er for tett i pappen. Er det en slags biskoti-lookalike? Eller rullekake??
    Hanne

    SvarSlett
  2. Det er som vanlige tebrød egentlig. Her er et bilde av noen andres vellykkete tebrød, men husk at med kakao blir de mørkebrune: http://anka.sprayblogg.no/images/nov06_040_11655988787.jpg

    SvarSlett