torsdag 21. januar 2010

Du skal vite, ikke tro, tenke sjæl, deretter mene...

Det debatteres, vris og vrenges mye i ulike fora for tiden. Påstander slenges ut med (ukas ord...) anekdotebeviser.

1. Sykelønnsdebatten. Jeg kjenner også folk som har tatt en tredagers, eller som har gått til frisøren for å "bruke opp resten av sykedagene til barna". Men skal man trekke konklusjonen at - Alle nordmenn er late juksemakere og burde straffes ved at det kuttes/endres i en sårt framarbeidet sykelønnsordning?

Nei! kanskje burde man lese mer fakta om emnet? Her er Manifest sin rapport som tar for seg både NHO og SSB's tallmateriale. Og tenk det - 2009 var ikke verre enn andre år, nordmenn er ikke sykere enn europeere flest, og vi er på toppen i sysselsettingsstatistikken. Virrvarr blogger fantastisk stødig om dette!

2. Leksedebatten. Lekser er blitt roten til alt ondt igjen. Ikke noe er mer hemmende for, og skaper mindre læring hos barnet enn lekser. Eller? Man kan jo kaste seg på jippoen. Alle kjenner vi jo barn som sliter med leksene, eller kanskje slet vi selv. Da må jo lekser være et unødvendig onde vi bare kan fjerne, eller?

Nei! Leser man SSBs statistikk så får man ingen klare svar. Dessuten problematiserer ikke studien hvilke typer lekser som gis, og hvilke typer som gir effekt. Andre bloggere har sagt dette bedre enn meg. Digme er en av dem.

3. Miljødebatten. Jeg må innrømme jeg er i den store menigheten som frykter for jordas ve og vel på grunn av menneskers aktivitet. Likevel prøver jeg å ikke være så blind at jeg ikke slipper til informasjon om klimakrisen som trekker fram andre studier enn de vi har sett de siste årene. Ingenting ville gjort meg lykkeligere enn om all den co2 vi slipper ut på denne jorda vår, ikke har noe å si for vår overlevelse her.

Men er det slik? Jeg vet ikke. Jeg kan ikke nok, men jeg vil gjerne vite. Derfor prøver jeg å lese meg opp på forskning og ikke synsing:( Klimarealistene har som mål å komme med objektiv informasjon i klimaspørsmål. Jeg vet nå ikke om de klarer helt det, siden formålet er å være en "originisasjon for de som ikke tror på FN's klimapanel". Høres lite objektivt ut fra mitt ståsted). CICERO har mye bra å sette seg inn i.

Skulle ønske journalistene var mer etterettelige i sin søken etter informasjon, for ikke å snakke om politikerene. Men politikerene har jo en agenda de vil oppfylle, så da passer det dårlig med statistikk som ikke passer inn...

2 kommentarer:

  1. Gode poeng! Har lagt igjen en reward til deg på bloggen min :-)

    SvarSlett