torsdag 14. januar 2010

En femåring for sin suppe!


















I dag skjedde det noe jeg aldri hadde trodd ville skje. Nei, jeg snakker ikke om at jeg tok en skitur, selv om det også er rimelig sjeldent. Eldstemann på 5 1/2 valgte vekk pannekaker til fordel for suppe! I kid you not!

Vi snakker her om en dreven pannekakespiser, som lett gafler inn på 4 pannekaker i tillegg til den obligatoriske suppetallerkenen. (Her i huset serveres det alltid suppe til pannekaker. En arv fra familiemiddagene da jeg vokste opp). I dag ble matinntaket snudd på hodet. Poden helte i seg: Hold dere fast - 3 tallerkener suppe, og 1 pannekake!

Ikke nok med det. Suppen ble inntatt med nytende lyter og komplimenter til mamma (meg) om hverandre. "Deilig suppe mamma" - "Ikke sant det var god suppe, pappa?" "mmmmmmmm" " Kan jeg få mer, jeg synes den er så god skjønner du?" og sist men ikke minst " I dag vil jeg ha mer suppe og ikke pannekaker"!

Slå den!

Hvordan er det mulig? Vel suppen var vel god da?
Her er oppskriften. Prøv den gjerne på egne 5-åringer...


DEN BESTE BROKKOLISUPPA ( 5-åringen ga den navn)

1 brokkoli (Ikke den nederste stilken da denne kan være trenet)
2 små poteter
1 liten løk eller 1 stor sjalottløk
ca. 100 gram sellerirot
1 liter vann
2 terninger kyllingbuljong/eller kyllingfond om du er heldig å ha det i kjøleskapet
Salt og pepper

Slik gjør du:

Grovkutt alle grønnsaker
Tilsett buljongen
Kok i 15 minutter
Mos med stavmikser til suppa er helt glatt og tykk
Smak til med salt og pepper
La småputre noen minutter på svak varme

Ben voilà - Den beste brokkolisuppa (Sunn, grønn, billig og med masse smak!)

(Kan serveres med egg for de som liker det. Flott fargekombo)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar