søndag 3. januar 2010

Fortsatt forsetter?

Godt nytt år, alle sammen, og lykke til med alle gode forsetter. Jeg hadde nesten bestemt meg for å kutte alle gode forsetter i år. Det er jo så lett å falle tilbake til gamle synder. Men så tok jeg meg sammen. Jeg er jo ikke 70 heller! Noen forsetter må jeg da for pokker klare å følge opp. Trikset er; "keep it small!" Forsetter skal ikke være visjoner, de skal være overkommelige målsettinger.

Som god pedagog og lærer har jeg lært å sette opp riktige vurderingskriterier og små mål.

Her er mine:

1. Holde vekta - Det vil si, fortsette å røre på meg og ikke spise sjokkis og snæks hver dag.
2. Beholde vettet - kjøpe mindre, kaste mindre, lese og kose mer!
3. Lage ukesmenyer

Uoverkommelig sier du? Njet, sier jeg. Jeg er i gang allerede. Dette er ikke nytt stoff, bare bortglemt til tider. Det er lurt å friske opp av og til. Ellers kan man ende slik:


For å følge opp forsett nummer 3 serverer jeg hermed Ukas julefettfrie og smakfulle meny:

Uke 1

Man - Kyllingwrap med guacamole, salat og kidneybønner
Tir - Fullkornpasta med ørret og kremet spinat
Ons - Hjemmelagd fallafel med ris, chilisaus og salat
Tor - Minestrone m/ rugbrød
Fre - Pepperbiff av ytrefilet m/bakt potet, hvitløkstomat og broccoli
Lør - Risotto m/skinke og erter
Søn - Chilitorsk m/ris og salat

Hva mener du? Er det viktig å lage seg nyttårforsetter?


4 kommentarer:

  1. Nyttårsforsettet ditt blir altså å lage god og ordentelig mat det! Lykke til, skal bruke av menyene dine av og til jeg også! <3

    SvarSlett
  2. Har vært flink til å følge ukesmenyer tidligere, og synes egentlig det er synd det har sklidd ut. Maten blir sunnere, mer variert, mer spennende og billigere! Hyggelig at du blir inspirert, Kari!

    SvarSlett
  3. Jeg har også bestemt meg for å lage ukesmenyer, du har noen gode tips her. Håper du følger opp med flere uker :-)

    SvarSlett
  4. Skal følge opp med mange menyer :)

    SvarSlett