søndag 31. januar 2010

Hasta la pizza!

 
Nok en uke over, og jeg må si mitt "mye mindre kjøtt"-eksperiment gikk over all forventning! Jeg hadde nok aldri forventet at både mann, barn og sivgerfar skulle fullrose en såpass enkel rett som "grønnsakswok med fullkornsnudler" - der tok jeg altså feil. Til og med 2-åringen smattet dette i seg med brokkoli og det hele!

Falaffel er en rett som alltid slår an hjemme hos oss. Denne gangen lagde jeg bollene mindre og brukte libanesisk tynnbrød i stedet for pita. Eldstemann var langt over sin tiende bolle da jeg måtte be ham roe ned tempoet. - Pappa må jo også få da han kommer hjem! Slukøret måtte han avslutte fråtsingen, men ba om å få med falaffeler som bursdagsmat da han skal feire bursdag i barnehagen til våren.

Ørretmiddagen ble erstattet med kyllingkjøttboller i pita, ellers ble menyen fulgt til punkt og prikke. Høydepunktet (bortsett fra pizzaen som ble revet vekk så fort den kom på bordet på 2-årsbursdagen) var nok likevel kveldens Paella m/torsk - hentet fra Godfisk.no. Sjelden har jeg hørt mann og sønn (2-åringen er inne i "kaste all mat fasen", så han hører vi ikke på;) rose et måltid mer. Jeg trodde aldri Mannen skulle uttale "Dette kan vi gjerne ha en gang i uka!"

Så nå er det bare å prøve å følge opp den gode trenden. Her er neste ukes meny:

Meny uke 5
Man - Penne med kremet scaloppine og paprika + grønn salat og parmesan
Tir - Panert rødspette med råkost, yoghurtdressing og fullkornsris
Ons - Glatt grønnsakssuppe og fleskepannekaker
Tor - Luddes linseburgere i brød
Fre - Gratinert burrito med kylling og mais
Lør - Samisk kebab m/ reinskav ( Samefolkets dag!)
Søn - Torsk provencale

Her kan man også variere inntaket av kjøtt. Mandagens pastarett lages med løvtynn kyllingfilet, (jepp slik som i Remareklamen), og da trenger man ikke så mye.Fleskepannekakene skal etter bestemora mi sin oppskrift egentlig lages med lettsalta flesk i skiver. Har du ikke det kan du godt bruke bacon og gjerne magert bacon. Det smaker også godt. Innslaget av kjøtt er ikke stort her heller. 

Jeg er spent på linseburgerne til kompisen min. Han har lovet meg at de er sykt gode, så da satser jeg på det. Resten av uka er det kjøtt og fisk det går i, men med mye grønt som tilbehør.

Velbekomme!

--------------------------
Bildet over er av dagens paella etter at all torsken var oppspist. (Ble veldig mye, så nå har jeg lunsj i morra!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar