onsdag 6. januar 2010

Kildesortering - en følje(kar)tong...
















Oslo har valgt oss ut som en av de heldige husstandene som er med i pilotprosjektet "Sorter all husholdningssøppel". Dette er et prosjekt jeg har ventet lenge på, og er glad for å ta del i. Jeg skulle bare ønske at flere enn husholdningene kunne hjelpe til å holde søppelberget nede.

Selv om kartong, plast,papir,glass og hermetikkbokser nå går i rette containere, hadde det vært enda bedre om det hadde vært mindre emballasje å kaste. Jeg blir rett og slett kvalm av å se på hvor mye plast, papp, metall og glass det er vi kaster hver eneste uke. Spesielt mye er det av papp og plast. Er det virkelig nødvendig med all den emballasjen?

Må 6-packen med øl ha kartong utenpå? Kunne vi ha kjøpt én og én? Eller hva med yoghurtbegrene? Må de også ha kartong utenpå plasten? Hva med tyggegummipakkene? Hva er grunnen til at hver enkelt tyggis er pakket inn i papir, alle ligger i en eske, som så er pakket inn i plast? Jeg bare spør. Ikke er det særlig praktisk å få åpnet heller.

Kjøp 3 betal for 2, ja vel, men må alle enhetene være koblet sammen med en ekstra runde plast eller kartong?

Jeg tråler butikkhyllene etter alternativer. Se der ja, der er et oppvaskmiddel til oppvaskmaskin som har oppløselig film rundt tabletten, og som i tillegg er svanemerket. BINGO! Men finnes det mange av dem?

Jeg har for lengst sluttet å abonnere på lokalavisene. Det er så mange unødvendige innstikk med i avisene at jeg formelig ser papirtårnet bygge seg opp.

Emballasjehøytiden nummer 1 er høytiden vi nettopp har lagt bak oss, jula. Mengder av ikke-gjennvinnbart-papir ble surret rundt esker som inneholdt plastposer med gjenstander inn i. (LEGO f.eks)

Jeg lurer på hvor mye restavfall, kartong og plast vi egentlig produserte? Selv prøvde jeg meg på å pakke presangene inn i gråpapir, men det var ikke så mange av de andre pakkene under treet som var pakket inn på samme måte.

Jeg så et program en gang, om en finne som hadde bestemt seg for å klare seg uten plast og oljeprodukter. Han var en slags moderne Gordon Comstock ( "Keep the aspidistras flying" - Orwell)som gikk til krig mot samfunnsordenen. Det var lettere sagt enn gjort. Bilen ble solgt, og alt av plast kastet. Ekteskapet gikk nesten fløyten også. Til slutt måtte han innrømme at et liv helt uten plast og oljeprodukter så og si var umulig. I allefall som familiefar.

Jeg ser den. Jeg skulle bare ønske at produsentene også kunne hjelpe litt til. Mindre emballasje, ja takk!

2 kommentarer:

  1. Takk for et reflektert innlegg om emballasje og kildesortering. Du tar opp et tema som er mye diskutert i bransjen i dag, og som til og med har fått sitt eget prosjekt! Du kan lese mer om emballasjeoptimering her: http://nyheter.sortere.no//emballasjeoptimering/.

    Jeg anbefaler ellers nettsiden www.sortere.no når du lurer på hvordan noe skal kildesorteres der du bor.

    Mvh Bente i LOOP (Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning)

    SvarSlett
  2. Jeg ser forresten at du har bilde av LOOPs film om emballasje! Vi er i ferd med å utvide serien vår med undervisningsfilmer og du finner nye filmer og undervisningsopplegg på www.gjenvinningsskolen.no!

    SvarSlett