søndag 10. januar 2010

Mer mat for Mons - meny uke 2














Da er uka over og årets første ukesmeny fortært. Jeg må si jeg er fornøyd med menyen denne gangen. Risotto med skinke og parmesan (med erter for de voksne, og uten for de små) var en helt klar vinner, og anbefales til barnefamilier. Sjelden har jeg sett guttene ta så godt for seg!

Falaffel er også veldig populært. Mannen synes retten faktisk er så god at vi "godt kan ha det hver uke". Ukas meny var også forholdsvis rimelig, variert og sunn. I både risottoen og minestronen er det lite kjøtt, falaffeler er jo grisebillig og utrolig sunt (selv om man steker i en del olje). Torsk kan man få rimelig i disse dager, og ørret får man titt og ofte på tilbud. Pepperbiffen er det dyreste og mest usunne fra ukas meny. Men alt i alt synes jeg den ikke er så verst.

Nå er jo jeg den som lager mat mest i familien. Derfor går jeg fort lei om jeg lager det samme hele tiden. Jeg prøver derfor å variere så mye som mulig. I tillegg er det viktig at menyen blir sunn. Jeg fordeler ofte slik (1)2 vegetarretter, 2(3) fiskeretter og 3 kjøttretter.

Tilbehøret er også viktig. Linser, bønner, poteter, fullkornsris, fullkornspasta, fullkornsbulgur/couscous, grovbrød, fullkornstortilla, pizza, bruker jeg jevnlig. Og så må det være rikelig med grønnsaker.

Likevel, det er ikke bare jeg som bestemmer i familien. Jeg er ingen enehersker må vite. Familien har alltid et ord med i laget. Kravet fra de små til neste ukes meny var PANNEKAKER. Så pannekaker it is!

Her er neste ukes meny (uten falaffel denne gangen, men kommer vel igjen neste uke):

UKE 2
man - Linsecurry med nan og raijta
tir - Grillet sei i pita med salat og hvitløksdressing
ons - Pannekaker og hjemmelagd broccolisuppe
tor - Kyllingwok med nudler og sesamsaus
fre - Wienerschnitzel m/poteter, erter, kapers og sitron
lør - Hjemmelagd pizza m/mozerella og parmesan
søn - Baccalao

P.s - Bildet som ledasager denne blogposten har ikke noe med de nevnte rettene å gjøre. Bildet er av eldstemanns favorittsmørbrød, som han har komponert selv:

1 skive grovbrød
smør
1 hardkokt egg
tunfisk i olje
salat
salt og pepper

Skikkelig "Dagobert Sørensen-skive" laget av en liten feinschmecker...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar