tirsdag 26. januar 2010

Tre ting på en gang...billig, bra og bærekraftig.















Jeg fikk et tips på telefonen min i går. Vanligvis er jeg ikke spesielt glad over tips og sms-er fra tredjepartsannonsører. Denne var grei. Jeg abonnerer jo på disse tipsene. Tipset kom fra Grønn hverdag.

"Spis mindre kjøtt", sto det.

"Kjøttproduksjon er mye mer ressurs- og energikrevende enn produksjon av korn, frukt, grønnsaker og fisk. Når vi spiser kjøtt av dyr som fôres med korn, i steden for selv å spise kornet, blir rundt 90 prosent av energien borte på veien. Store arealer går med til å dyrke fôr og til beitemarker. Det betyr store klimagassutslipp fra avskoging, kunstgjødselproduksjon og -bruk og metanutslipp fra dyrenes fordøyelse. Rapporten Livestock's Long Shadow fra FNs mat- og landbruksorganisasjon (FAO), dokumenterte at 18 prosent av de menneskeskapte klimagassutslippene stammer fra produksjon av kjøtt og animalske produkter - mer enn all vare- og persontransport til sammen."

Jeg visste stort sett om dette fra før, og har begynt å tenke mer over hvor mye kjøtt jeg bruker i matlagingen. Vi har rett og slett ikke behov for å spise så mye kjøtt heller. Det går fint an å redusere kjøttmengden i de ulike rettene. Jeg prøver alltid å ha minst 2 fiskeretter og 2 vegetarretter i uka. I går hadde vi tomatsuppe med egg og brød til middag. Jeg ble god og mett, og mannen også. Barna elsker jo tomatsuppe. Trikset er å lage suppa selv og ha i mettende grønnsaker. Så bruker man en stavmikser man har kjøpt til 200 kroner, og vips har man alltid tilgang til næringsrik, smaksrik og billig suppe. Ikke tar det lang tid heller.

Andre tips:

- Tomatsaus med bacon eller skinke til pasta - Her trenger du 150 gram til en hel familie. Lite kjøtt, mye smak, veldig billig og veldig godt. Smak til med noen biter parmesan og en liten salat, så blir det ekstra bra.
- Lapskaus eller kjøttgryter med masse gode grønnsaker. Poteter, kålrøtter, gulrøtter, selleri og løk. Vitamin- og mineralbomber som metter og setter smak.
- Risotto med skinke, kylling o.l. Du trenger kanskje 200 gram til en hel familie. Det blir best med litt hvitvin i. Masse nydelig risottoris, parmesan og buljong, litt erter eller asparges. Og vips har du en veldig mettende og næringsrik rett.
- Linsecurry/Kikertcurry med kylling eller lam. Du trenger mye mindre kjøtt hvis du tilsetter kikerter eller linser i curryen. Du blir like mett og får tilskudd av flere mineraler og proteiner.
- Wok med nudler/ris. Her er jo grønnsakene hovedingrediensen. Kjøtt, fisk eller skalldyr spiller en mindre rolle, men setter god smak til retten.

Alle disse rettene er selvsagt også mulige å kjøre helt vegetar, eller med skalldyr/fisk, og likevel bli mette. Kjøper man økologisk blir maten enda sunnere, men dyrere. Uansett så blir maten bærekraftig og bra, og smaker nydelig!




Bildet over er risotto med skinke, erter og asparges - nam!

1 kommentar:

  1. Kjempefint at du reduserer kjøttforbruket! Det trenger ikke være sånn enten-eller.

    SvarSlett