onsdag 3. februar 2010

"Alt er galt med skolen...

...i alle fall om man skulle tro alle statistikker, kronikker, utblåsninger og "reality"-programmer som dreier seg om vårt alles kjære offentlige skolevesen nå om dagen. Det er visst riktig galt fatt. Ikke kan elevene lese, for ikke å snakke om regne, - og skrive er det færre og færre som kan. På PISA-,PIRLS,-TALIS,- NP-, DITT- og DATT-testene kommer norske elever sørgelig dårlig ut. Finnene som ikke har hatt reformer i skolevesenet på flere titalls år, og som har 10 % av elevene sine i spesialskoler, gjør det veldig mye bedre enn oss. De uffer seg over norske forhold når de kommer på skolebesøk. - Stakkars norske lærere, sier de. - Så mye uro og leven. Det går jo ikke an å undervise her, langt mindre lære noe.

Ja vel, norske elever kan hverken lese, skrive, regne eller oppføre seg. Det eneste de er gode til, i følge de internasjonale testene, er å "ha troen på seg selv" og å "vite sine rettigheter". Så norske elever er kort og godt noen breiale tomsinger som er riktig så store i levra.

Godt å vite for oss lærere. For det er jo vi som har skylda. Det er vi som ikke er kunnskapsrike nok, som ikke kjenner til de rette læringsstiler, strategier, og didaktiske innfalsvinkler. I IKT så suger vi BIG TIME. Vi tilpasser ikke undervisningen godt nok, og vi er alle modne for mindre ferie og massiv kompetanseheving.

Fair enough. Alle vet jo at det til syvende og sist ikke er heldagsskole, leksehjelp, foreldrekurs, skolefrukt og t-timer som hjelper. Det norske elever trenger for å kunne måle seg med sine naboer i øst (finnene), er gode lærere! Det er ikke mer hokus pokus enn som så. Hatties (09) gigantiske forskning på område viser at det er læreren det står og faller på. Klarer læreren å nå ut til elevene sine, så lærer elevene det de skal. Da er det det samme om det er kong Salomo eller Jørgen Hattemaker som sitter i klasseværelset.(Vel nesten i alle fall).

Og hva kan vi gjøre med det? Skal vi hyre inn "landets beste pedagoger" til å ta over hvert lille grupperom, hver base eller trinn? Skal vi la elevene gi lærerne karakterer, og avskjedige dem som får lavere enn 3? Skal vi skjære ned på lærernes ubundne tid, og la dem svette over dataskjermer og pensumbøker i sommerferien? Skal vi innføre praksisbedrift helt ned på 5.trinn?

Forslagene hagler. Hver dag har en eller annen Hr. Besservisser, eller Fru. Forståsegpåer løsningen på "skolegåten". Og politikerne biter på, de kaster seg på, de former og reformerer. De inndrar og utfyller - med og uten skjema. Men gir det mer læring?

Som lærer har jeg selvsagt ikke alle svarene. Jeg kan bare snakke for meg selv. Her er min appell:

La meg få lov til å gjøre jobben min! La meg få lov til å planlegge undervisningen. Tilpasse gjøremålene til elevene mine. La meg få lov til å lære elevene mine at med rettigheter kommer det plikter. La meg få vise dem at det utgjør en forskjell om de går glipp av min undervisning (les: skulker). La meg få lov til å vise at jeg duger, at JEG utgjør forskjellen. At JEG kan! La meg få lov til å vise elevene mine at det å jobbe mot et mål gir resultater, for dem! La meg lære elevene mine å lære. La meg få vise dem hva den forunderlige verden vi bor i har å by på. La meg få lov til å være LÆRER! Det er alt jeg ber om.

Takk!"


P.s
Dette er et utdrag fra en dokumentarnovelle som jeg selv har skrevet der "Lektor Olsen" holder et innlegg for de frammøtte i byens samfunnssal. Siden teksten ovenfor er å regne som skjønnlitteratur og ikke må forveksles med virkeligheten, tar jeg ikke ansvar for om personer, folkegrupper eller nasjoner føler seg forulempet.
                                       D.s

5 kommentarer:

  1. Veldig bra! Du fremstår som en lærer som virker!

    SvarSlett
  2. Hear Hear!! Jeg jobber som lærer selv, og må si meg hjertens enig. I tillegg formulerer du deg på er herlig måte! :)

    SvarSlett
  3. Anne: Takk for det, jeg håper jeg virker ;)
    Elin: Godt det er flere lærere som ønsker å få lov til å være nettopp det: lærer! Takk for ros.

    SvarSlett