mandag 1. februar 2010

Issuu - publiser deg selv på nett.

Jeg er bitt av basillen. IKT-basillen. Det er så mange festlige verktøy der ute i Verdensveven.  Mange av disse verktøyene er det veldig kjekt å kjenne til som lærer. Etter vinterferien skal vi i gang med temaet "Nettvett og Fjellvett". Elevene skal lære å lese og publisere på/for nett. Jeg synes selvsagt dette er veldig spennende og tråler nettet for nye og spennende ressurser jeg kan ta i bruk. Mine guruer på dette området er og blir Eva 2.0 og Guttorm Hveem. To blad skolefolk som virkelig kjenner til hvordan man kan bruke IKT i læring.

Foreløpig har jeg tenkt på følgende:

  • Elevene kan publisere i vår skoleblogg (passordbeskyttet)
  • Elevene skal lage en wiki i fellesskap om Fjellvettreglene ved hjelp av Wikidot
  • Elevene skal lage et spreadsheet i Google der de fører statistikk over temperatur og nedbør i februar/mars - grafen skal de til slutt publisere i bloggen (Eller på wikien)
  • Elevene skal lage seg en glog  i Glogster Edu enten om nettvett eller fjellvett
  • Elevene skal kunne lage en publikasjon i fellesskap, konvertere den til pdf, gjerne via Cute.pdf og laste den opp i skolens Issuu, deretter embedde publikasjonen til blog
  • Elevene skal lage en liten animasjon enten med Goanimate eller Xtranormal
Så må jeg få lov til å reklamere for Issuu.com en fantastisk nettressurs for å lese publikasjoner og bøker på nett. Jeg måtte jo prøve meg selv, og har derfor lastet opp deler av en barnebok jeg har laget til barna mine. Den er foreløpig ikke publisert. Jeg skulle så gjerne ha fått med notene til sangene mine, men der kommer jeg litt til kort selv. Hyggelig om det er noen som tar en kikk likevel!







4 kommentarer:

  1. Hei Rachel, ville bare komme med et tips i forhold til graf i Google Spreadsheat - la dem prøve Motion Chart som en variant..Og i forhold til animasjon er også Stop Motion Animator også et morsomt alternativ i tillegg til de to du har nevnt. Og issuu er ganske snedig - jeg liker den godt :-) Lykke til og håper vi ser resultat fra prosjektet på bloggen din.

    SvarSlett
  2. Heisan, Eva. Jeg koser meg for tiden med alle dine anbefalinger. Det er jammen masse flotte verktøy man kan benytte seg av! Skal prøve ut Motion Chart og Stop Motion Animator. Ser veldig spennende ut.

    SvarSlett
  3. Takk for omtale. Eit tips til temp/nedbørsmålingane er å få med seg ein annan klasse, gjerne nokon dei ikkje kjenner frå før. Og så kan ein jo kanskje finna ut om dette stemmer med målingane.. Det går ein kampanje på hausten relatert til dette: http://www.miljolare.no/tema/luftkvalitet/kampanjer/regnsjekken09/

    SvarSlett
  4. Bare hyggelig, Guttorm! Jeg har forøvrig satt en kollega av meg på temperatur- og nedbørsmålingene. Jeg skal videreformidle ideen til ham!

    SvarSlett