mandag 8. februar 2010

Mens vi venter på biometriske løsninger...

kan det være greit å finne måter å sjonglere alle pin-koder og passord vi strør rundt oss med. Jeg skal innrømme det går en kule varmt av og til. Spesielt på pin-kode-fronten. Jeg må innrømme jeg blir litt het rundt ørene hvis jeg kommer til å glemme pin-koden på bankortet etter å ha lesset samlebåndet på REMA så fullt at det renner over. Det mer enn koker i toppen når jeg for tredje og siste gang trekker pusten dypt, lukker øynene, søker bakover i harddisken, krysser fingrene og lar det stå til. YES! Så klarte jeg det denne gangen også.

Det er merkelig. Veldig merkelig hvorfor det ikke er laget et generelt passordsystem som kan brukes i banken, på de offentlige sidene, når du registrerer nye brukerkontoer osv. Jeg ønsker meg virkelig en generell kodegenerator som gjør at mine små grå kan få slappe av en stakket stund.

I stedet går man rundt og husker flere tallkombinasjoner  + syltynne passord bestående av egen fødselsdato og navnet på kjæresten. Ikke rart pc-en ender opp som en del av et botnett eller infisert med trojaner og andre lumske hester.

Hjernen min er heldigvis så visserlig anlagt at den klarer å huske tallkombinasjoner kombinert med huskeregler. F.eks kan koden 1536 være lenket opp mot huskereglen "reformasjonen kommer til Norge" (Historielærer). Koden 2525 kan huskes ved den gamle 70-tallsklassikeren "In the year...2525" osv. Trikset med dette er at du kun skal huske det i hodet, og ikke skrive det ned noe sted. Det blir mange huskeregler og tallkombinasjoner til slutt. Og hvis du ikke bruker koden så ofte (et reservekredittkort f.eks) så kan du ende opp med skamrødmen i ansiktet mens betjenten på Statoil konfiskerer kortet ditt.

Det er visst best man holder hjernen i form og kodene på et edruelig nivå til øyescanning/fingeravtrykk eller andre biometriske løsninger overtar. Jeg håper det ikke tar for lang tid...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar