søndag 14. februar 2010

Og der i mellom kommer faste...

Det er fastelavn, valentinsdag og morsdag i dag. Gratulerer til alle som føler seg berørte, og spesielt gratulerer til min kjære mamma som skulle hatt morsdag hver dag.

Kan ikke si annet enn at jeg føler med Mannen nå. Han har vært bortreist i helgen og skulle ha hatt all anledning til å hygge seg og være sosial. Den gang ei. Antagelig har en kyllingrett fra Gardermoen skylden for at hele helgen har dreid seg om magesmerter og dobesøk. 

Jeg hadde planlagt å bestille inn deilig sushi til et sent valentinsmåltid i kveld. Har til og med igjen noen snasene fastelavnsboller som søsteren min bakte i går. Men det går vel an å kose seg med buljongsuppe også? Ikke like romantisk kanskje.














Kanskje kan vi benytte anledningen til å tenke på at vi snart egentlig går inn i en 40 dagers fasteperiode som opprinnelig var tiltenkt en periode med bønn, stillhet, nøysomhet og avkall på kjøtt. Tiden var til minne om Jesu 40 dager i ørkenen, og i følge kristendommen er 40 et tall som tradisonelt er knyttet til displin, hengivelse og forberedelse.

Før var det en plikt å faste. I strenge kristne miljøer skulle man endog avstå helt fra mat på fredager, og spesielt langfredag. I dag er det vel et fåtall som utfører denne fastetiden. Vi har bare festdagene igjen. Søndagen før fasten starter er kalt Fastelavn eller Fleskesøndag, mandagen Blåmandag og tirsdagen Fetetirsdag. Vi er raske til å markere disse, men spesielt nøysomme etter festdagene er vi vel ikke?

Nå er ikke jeg kristen, men jeg synes at alle har godt av å prøve å være nøysomme av og til. Spesielt her i Norge. Vi har det så godt at vi synes å glemme hvordan resten av verden har det.

Meny uke 7 blir en blanding av "fest" og nøysomhet. Vi må jo markere Fetetirsdag eller Pancake -tuseday - som dagen kalles i Storbritannia!

Meny uke 7
Blåmandag - Urtekylling med ris og salat
Fetetirsdag/Pannekaketirsdag - Tomatsuppe og pannekaker
Askeonsdag - Panert torsk på gulrotseng
Torsdag - Dahl - linsecurry m/nanbrød og raijta
Fredag - Vegetarpizza m mozarella og paremsan
Lørdag - Skinke og -broccolipai m/salat
Søndag - Hjemmelaget fiskegrateng m/ poteter og rotgrønnsaker


2 kommentarer:

  1. Min dypeste medfølese med mannen! Jeg har hatt et ublidt møte med en kyllingrett selv - og det glemmer jeg ikke med det første.

    I morgen skal jeg på fetetirsdagmarkering; rømmegrøt hos ho mor ;-)

    SvarSlett
  2. Takk for omtanke. Han kom seg heldigvis fort!

    SvarSlett