tirsdag 16. mars 2010

Blog award - en forgiftet gave?



Jeg har fått en blog award av ElsemorVictoria. En sunshine award.


Aller først! Det er veldig hyggelig å bli satt pris på, at noen gir deg en pris fordi de synes du er spesielt kreativ, flink eller bare fortjener en oppmerksomhet. Her er jeg med. Og jeg er smigret. Det er når jeg ser betingelsene for disse prisene at jeg ikke synes prisen er så gjev lenger. Betingelsene for min award er som følger:


The sunshine Blog Award is awarded to bloggers whose positivity and creativity inspire others in the blogworld.
The rules for accepting the award are:

1. Put the logo on your blog or within your post.
2. Pass the award to 12 bloggers.
3. Link the nominees within your post.
4. Let them know they received this award by commenting their blog
5. Share the love and link to the person from whom you received this award.
Jeg synes dette ligner mistenkelig på kjedebrev. Riktignok blir man ikke truet med død og fordervelse om man skulle velge å ikke gjøre det som står. Men for at man skal få prisen må man gi den videre til 12 andre.

Da jeg gikk på historie grunnfag for en halv mannsalder siden lærte vi om "den forgiftede gaven". Det var første forelesning med historieprofessor J.C Meyer. Han vartet opp med klipp fra "Gudfaren" - I'm gonna give you an offer you can't refuse. - Deretter fortalte han om antikkens romerske politikere som møtte opp hos potensielle velgere med flotte gaver. Det er klart de følte seg forpliktet til å stemme på dem i etterkant.

Slik er det med  denne typen "Blog award" også. Det er en gave med bismak. Forpliktelsen til å gi den videre overskygger gleden av å få den. Misforstå meg ikke. Jeg er ikke i mot å gi gaver og oppmerksomhet. Det er forpliktelsen jeg er i mot.

Så ElsemorVictoria. Takk for utmerkelsen, men jeg sender den ikke videre til 12 stykker. Jeg vil gjerne gi bort bloggegaver jeg. Men da vil jeg gi dem til én enkelt blogger, og de behøver ikke å gjøre noe som helst i gjengjeld. Kanskje jeg skal lage min egen award?

Denne posten er anbefalt av Sonitus magasin helt uten gjengjeldelseskrav ;)

3 kommentarer:

  1. Den egentlige bloggutmerkelsen er hver besøkende som klikker seg inn og leser et innlegg i bloggen din ;-)

    SvarSlett
  2. Det har du evig rett i, Håkon!

    SvarSlett
  3. Helt enig i det du skriver! Ikke at jeg har mottatt noen selv, men jeg synes at en award skal gis uten noen "strings attached."

    SvarSlett