tirsdag 2. mars 2010

Grønnsaksspisetrikset.

Jeg spiser ikke vitaminer. Jeg tar ikke tran, og jeg holder meg frisk. Jeg lever i troen på at maten jeg har i meg gjør meg sunn og frisk. Selv er jeg veldig glad i frukt og grønt, og selv om det er bittert å være hyperallergisk mot nøtter og steinfrukt, så klarer jeg å få i meg mengder med fruktige og grønne fristelser - hver dag!

Jeg er ganske fornøyd med å ha innført flere vegetarretter på menyen. Vegetarmat selv eldstemann på snart 6 spiser! Til opplysning har han gått fra å like 10 ulike typer grønnsaker, til å selv påstå at han kun liker 3 ting: Rå gulrøtter, kokt brokkoli og ruccolasalat! Nå er det kanskje ikke så verst at han faktisk sier at han  liker disse grønnsakene, men går det den veien høna har sparket vekk de andre grønnsakene han likte, er det snart kun kjøtt, fisk, pasta og ris igjen på menyen.

Hvordan få i pjokken grønnsaker da?
  • Tvinge i ham?
  • Lokke ham til å smake?
  • Lure ham med kamuflert mat?
Jeg velger de to siste alternativene. Jeg kjenner folk som har blitt tvunget til å spise erter som barn. De avskyr erter den dag i dag. Tvang fører sjelden noe godt med seg, men litt lureri er vel lov? Iallfall er det ikke mindre lureri enn slike vitaminbjørner som utgir seg for å være godteri,mens de i realiteten er et multivitaminprodukt antagelig de aller fleste barn IKKE trenger.

Regelen hos oss er: Smak alltid på nye ting! Du behøver ikke å spise opp om du ikke liker det. Liker du det har du jo fått en premie: Noe nytt som du liker.Kanskje blir dette det beste du vet?

Så er det triks nummer to. Kamuflér grønnsakene. Dette er det aller beste trikset.
  • Supper er geniale. Lag tomatsuppe selv. Bruk ferske og hermetiserte tomater, sellerirot, gulrot og løk. Fersk basilikum og persille gjør seg godt. Ha i litt buljong og krydre med salt og pepper. La det koke mørt. Bruk deretter stavmikser og lag suppa glatt. Putt i noen never fullkornsmakaroni, og vips - en suppe alle barn liker - full av vitaminer og mineraler. Samme triks kan du gjøre med Grønn suppe (brokkoli, løk, potet, selleri) osv.
  • Alt kan puttes i en smoothie. Vel, nesten alt i allefall. Gulrot, tomat, paprika kan blandes (rett nok i små doser) sammen med fukt, bær, jus og yoghurt. Supersunt og supergodt. Mango, appelsin, gulrot, sitron, gojibær og bringebær m/appelsinjus og bringebærbiola er en sikker vinner.
  • Falaffel, linseburgere, og linsecurry er mat med mye smak, som ikke ligner på grønnsaker. Det ligner på kjøttboller og karbonader og smaker veldig godt og krydret. I disse rettene inngår ofte løk, hvitløk, tomat, bønner og linser. Barna våre elsker det, og tenker ikke på at det er grønnsaker engang.
  • En god saus er grønn og sunn! Pesto og Gremolata er veldig godt tilbehør til pasta, fisk og kjøtt. Lager du det selv har du i mengder med basilikum eller persille, hvitløk, pinjekjerner (parmesan) og olivenolje. Smakfullt og veldig godt. Man kan også kamuflere mange grønnsaker i tomatsaus. Paprika, oliven, gulrot og sellerirot trives veldig godt sammen med kjærlighetsfrukten.
  • Tilby alltid de grønnsakene du vet barnet liker til middagen. Så får han/hun alltid i seg litt grønt. Foreslå av og til å smake på nye ting.
Det finnes sikkert enda flere gode tips. Har du noen? Legg de igjen her da vel!

Og husk, det finnes ikke den grønnsak ikke en stavmikser kan skjule!

3 kommentarer:

  1. Hos oss var navnet viktig. Indianermat ble alltid spist. Dessuten var Røgt mye bedre enn Grøt.

    SvarSlett
  2. He he. Det har jeg ikke prøvd. Vel kanskje bortsett fra at grønn suppe lyder bedre enn brokkolisuppe.;)

    SvarSlett
  3. Vi fikk en slager med "grønn rottesuppe", en gjenganger i Kaptein Sabeltann og full av spinat og brokkoli her i huset. Jeg pleier for øvrig også å stavmixe kokte brokkolistilker og blande i pestoen. Det gir lite avvik i smak og lurer vitaminer inn. Dessuten kan mye røde grønnsaker kamufleres som del av ketchup.

    Men når det er sagt, så prøver jeg nå å servere mer og mer synlige grønnsaker. Litt lei av å lure. Satser på at det vil falle i smak etterhvert...

    SvarSlett