onsdag 10. mars 2010

Vil du være med Eva 2.0 så gjelder det å henge på!





Eva Bratvold er Eva 2.0: Innehaver av årets skoleblogg 2009. Denne uhøytidelige prisen fikk hun uten å jobbe i skolen selv. Eva er prosjektleder for Digitalt skulesamarbeid i Sogn og Fjordane. Hun arbeider med IKT i skolen, studerer endringsledelse på fritiden og oppdaterer bloggen sin med råd, tips, bruksanvisninger og gode drøftinger daglig. I tillegg tvitrer hun og henter masse inspirasjon herfra. Å ja, hun er jo selvsagt kone og mamma! Om hun sover aner jeg ikke. Tempoet hun holder er så høyt at de færreste av oss ville hatt mulighet til å henge med i svingene.

- Jeg er en helt vanlig person. Det er ikke så mye å si om meg, svarer Eva beskjedent når jeg spør om det er noe hun vil si om seg selv. Jeg vet ikke om jeg er helt enig i beskrivelsen, men jeg lar det fare. Hun er en offentlig ansatt kvinne i 40-åra, bosatt i ei lita bygd i Sogn og Fjordane, opprinnelig fra Oslo (uten at hun angrer et sekund på at hun forlot byen). Men vanlig, ...nei. Bloggen hennes har rundt 300 lesere hver dag, folk hun møter titulerer henne ved Twitternicket hennes @evabra, hun blir gjenkjent på konferanser. Sosiale medier har gjort henne sånn halvkjent - i visse kretser iallfall.

- Det er noen ganger jeg synes det er litt surrealistisk. Her jeg sitter i ei bygd på Vestlandet med laptopen på fanget, deltar på virtuelle foredrag i USA samtidig som jeg tvitrer med hele verden. Sosiale medier har forandret mulighetene våre mye. Jeg synes det er spennende. Blogging, for eksempel, er bare gøy! Twitter er uvurderlig med hensyn til å hente ideer. Folk spør meg om råd, og jeg får tips av andre. Det er inspirerende.

Skypelinja skurrer litt, plutselig er Eva borte. Like etter er vi på nett igjen. Eva er en racer på all sosial programvare. Hun deltar på interaktive konferanser, sanntidsdiskusjoner og videochatter. Hun deler gladelig kunnskapen sin med andre. Jeg er ikke så vant med telefonsamtale over nettet, men det har unektelig sine fordeler. Man kan for eksempel ta opp samtalen når man intervjuer folk. Jeg føler jeg har klart det bra hittil. Stempelet som lærer gjør jo at jeg svetter litt ved nye tekniske utfordringer i møte med andre mennesker. Men når det gjelder bruk av programvare føler jeg meg ganske trygg.

Jeg kom over Eva 2.0 da jeg studerte IKT i læring. Eva skriver mye om dette, og jeg hengte meg på oppdateringene hennes. Men selv om jeg anser meg selv som en habil bruker av IKT generelt og sosialprogramvare spesielt, hadde jeg problemer med å følge tempoet til Eva. Hun humrer når jeg påpeker at det er vanskelig å følge med på oppdateringene hennes. - Hva kan jeg si? Jeg leser og skriver raskt. Og så har jeg jo noen år på baken som bruker av IKT i jobbsammenheng. Det var da jeg deltok på konferanse i Bergen i fjor at jeg fikk ideen til å starte en blogg. Jeg lurte først litt på hva jeg skulle skrive om. Siden jeg holdt på med videreutdanning i endringsledelse tenkte jeg at bloggen kunne være en slags høyttenkning rundt oppgaven. Så jeg startet der. Etterhvert har bloggen handlet mer og mer om IKT i skolen.


Årets skoleblogg 2009
- Du ble kåret til årets skoleblogg i fjor?
- Ja, det var hyggelig. Det er jo så mange gode skoleblogger. Jeg er ikke engang pedagog, så jeg trodde ikke jeg skulle få den prisen. Jeg glemte hele greia. Men plutselig var det noen som gratulerte meg. Da skjønte jeg ingen ting - det var jo ikke noen grunn til å gratulere meg. Men så tikket det inn flere meldinger. Det viste seg at jeg hadde vunnet den uhøytidelige kåringen. Det var moro.

- Hva var grunnen til at du vant?
- Det var nok den serien om "IKT-ferdigheter man burde kjenne til i skolen" som jeg holdt på med som gjorde utslaget. Jeg fikk mye positiv respons på den.

- Hvordan kom du på å lage en slik serie?
- Jeg kom over en liste fra USA - hva slags ferdigheter man burde lære seg. Denne oversatte jeg. Så ble jeg utfordra på å lage bruksanvisninger til denne lista. Jeg er mye ute på skoler, og en kan ikke forvente at lærerene skal kunne alt. Så jeg prøvde meg på et hav av nettbasert programvare selv og lagde bruksanvisninger, tips og forklaringer til dem. Jeg besvarte spørsmålene; hva, hvordan og hvorfor skal jeg bruke dette i skolen? Det fikk jeg gode tilbakemeldinger på.

Jeg nikker gjenkjennende over dataskjermen. Som lærer og student har jeg selv latt meg inspirere av disse bruksanvisningene. På studiet pløyde jeg gjennom ITU-monitors siste blekke om skolenes digitale tilstand. Det var langt mellom høydepunktene. Jeg spør Eva om hva hennes tanker er rundt dette. Det er jo tross alt dette hun jobber med til daglig.

- Pedagogene jeg møter på nett er stort sett faglærere på videregående. Flere av disse bruker IKT som en ressurs utover det å knatte inn notater i word eller sende avgårde mail. Tilstanden i grunnskolen er ikke like god. Jeg skulle ønske tiden var forbi da man måtte gå til en datalab for å få sine tilmålte timer data. Min drøm er at alle elever skal kunne ha hver sin PC, og at den vil bli brukt som et verktøy/oppslagsverk på samme måte som lærebok, papir og blyant.

- Ville det fremme læring, tror du?
- Ikke nødvendigvis. Selv lærte jeg det jeg skulle på skolen, og jeg så knapt en datamaskin. Maskinskriving fikk jeg derimot god bruk for. Det er nettopp dit jeg vil - vi trenger IKT som ferdighet. Samfunnet er så og si digitalisert. Elever i dag må lære seg å bli gode e-borgere. Hvor skal de lære dette om ikke på skolen? Mitt inntrykk er at elever ikke er så gode på IKT. Lærere kvier seg litt for å bruke det i undervisningen, fordi de ikke føler seg kompetente.

- Men det er de jo! Elevene er kanskje teknisk flinke; på spill, på chat og annet sosialt nettverktøy. Det de ikke er gode på, er gode nettsøk, personvern, nettvett og nettikette. De er heller ikke gode nok i basisferdigheter i skrive- og regneverktøy, og på slike felt trenger de opplæring.

- En fersk undersøkelse fra medietilsynet stadfester at stadig yngre barn er på nett. Tror du lærere og foreldre er oppmerksomme på dette?
- Jeg har sett den undersøkelsen. 9-13-åringer er ikke veldig bevisste på nett- eller mobilbruk. De trenger veiledning, og det burde lærerne ta tak i. I stedet for å bannlyse mobilen i undervisningen burde de bruke den for alt den er verdt. Jeg har også tips om hvordan på bloggen min.

Oppfordring
- La oss snakke litt om blogging og sosiale medier igjen. Er det noe du har lyst til å snakke om? En oppfordring kanskje?
- Jeg tror mange er litt engstelige for å prøve ny programvare. De er redd for at de skal ødelegge noe, men sånn er det jo ikke. Man må våge å prøve. Når det gjelder blogging, er det viktigst å finne noe man ønsker å skrive om, og ikke være redd for å eksponere seg. Min egen blogg er veldig faglig orientert, men det er mine meninger som kommer til uttrykk. Jeg har ei datter som går på videregående sjøl. Hun blogger også, og trives med det. Fordelene med sosial programvare er at man skaffer seg et PLN (Personlig LæringsNettverk). Og så kan man treffe folk man møter på nettet i virkeligheten også. Jeg har møtt flere av mine virtuelle bekjente, og har aldri hatt noen uhyggelige opplevelser. De er alle hyggelige folk, så sannsynligvis er jeg veldig heldig!


-----------------------------------------
Eva Bratvold deler åndsverket på bloggen samt noen publikasjoner under CreativeCommons-lisens.

"IKT i skulen- Kven, kva, kvifor" - kan du laste ned her.
Bacheloroppgava: "IKT i skolen, mer enn bare kabler" - kan du laste ned her.

-------------------------------------------
Skrevet av Rachel Olsen for Bloggpuls

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar