søndag 9. mai 2010

Meny i mai...

Sola varmer sterkere fra dag til dag, og mitt behov for varme gryteretter har avtatt. Jeg kunne fint ha fortært ulike typer salater største delen av sommerhalvåret, men det er noe med varm, krydra mat om sommeren også. Salat og leskende fruktfristelser kan heller nytes som tilbehør, i mengder!


Jeg lagde en mellomting mellom klassisk pesto og gremolata i dag. En slags persillepesto om man vil. Denne smurte jeg i et tykt lag på fem flotte torskeloiner. (Ferske fra fryseren - "Gode hav" sine flotte loinstykker til 50 kroner for 400 gr.) Deretter pakket jeg hver torskeloin i bakepapir og grillet alle i ovnen på 250 grader i 10 minutter. Resultatet? Perfekt!


Her er oppskriften på persillepestoen min:

En god bunt bladpersille, vasket og grovhakket (2 til 3 dl)
2 små fedd hvitløk
4 ss olivenolje
saften av en halv lime
20 gr parmesan grovhakket
2 klyper maldonsalt
5 runder grovkvernet pepper

Kjør alt i matmølla- smør herligheten på fisken. Stek! Spis! Gjerne med dampet asparges og gulrot samt kokte nypoteter. Supergodt. Begge smågutta fortærte denne retten med smil om munnen.

Og så til neste ukes meny:

Meny uke 19

man - Hverdagstapas - Potetomelett, blandet salat, oliven, sylta chili, spekeskinke, rista landbrød
tir -   Thaifiskekaker m/ris, vårløk, crispisalat, og sweet chilisaus
ons - Vårlig linsesuppe m/urter, bacon og grovt landbrød
tor - søn - feriemeny!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar