onsdag 2. februar 2011

Gode barnebøker? Ja, takk!

Jeg er mamma og norsklærer. Det vil si at jeg er programforpliktet å lese for barna mine. Det gjør jeg da også. Med glede! Selvsagt leser jeg bøker som jeg har nostalgisk forhold til fra min egen barndom. Lindgren, Egner, Vestly og nå i senere tid Dahl og Lund Kirkegaard har fått ben å gå på. Disse bøkene tåler tidens tann, stort sett ihvertfall. Likevel, det er jo artig å prøve noe nytt også?















Eldstemann på 6 er blitt helfrelst på Nesbøs "Doktor Proktor"-bøker. Han kan nesten ikke vente på neste utgivelse. Og jeg skjønner hvorfor. Bøkene er hylende morsomme! I tillegg har de et fandenivoldsk element i seg, slik som man gjerne finner hos Roald Dahl. De voksne er ofte stygge, slemme og veldig dumme. Det er noen av barna også. Heltene er kanskje ikke billedskjønne de heller (Illustrasjonene er ved Per Dybvig ;), men de er smarte, morsomme og særdeles originale. Nesbø blander det moderne med historie og fantasi. Det er en knallblanding. Ja, en promponautblanding av beste sort!

Vi leser for yngstemann også selvsagt, mannen og jeg. Han er veldig glad i hverdagsfortellingene til Bringsverd om "Karsten og Petra", men han liker også utfordringer. Personlig synes jeg Gro Dahles "Simon og Kaia" -bøker er helt herlige. Her lugges det, dras i tisser,og sokker kastes i vaniljesauser. Barna kan leke gjemsel i bildene til Eldbjørg Ribe. De er helt strålende. Yngstemann elsker disse bøkene like høyt som jeg gjør.






















Og så må jeg gi plass til Lisa Aisato! Hennes bok "Odd er et egg" er bare helt fantastisk. Den begynner så trist og sårt, men ender håpefullt og fylt med stort mot! Og tegningene er bare helt utrolige.

Lisa Aisato har også illustrert  "Don Fridtjof" - Anna Bache Wiigs "Terje Vigen-parafrase". Diktet handler om en lat og grusom katt som terroriserer hele nabolaget. Det får den svi for.

Eldstemann i huset fulgte mammas dramatisering av diktet med store øyne. Han elsket Aisatos illustrasjoner. De fulgte teksten som hånd i hanske. Nydelig samarbeid!

Anbefales!


Bildene er lånt fra illustratørene egne sider med håp om velsignelse.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for nyttige tips! Jeg er alltid på utkikk etter bøker som kan holde norsken ved like hos barna. Bøker med altfor blomstrende språk, går ikke, det blir for komplisert. Han har ikke samme forståelsen for det norske som det franske språk, så jeg velger gjerne noe som er for litt yngre barn med enkle setninger for jeg vil ikke ta fra ham motet. Det viktigste er å holde ved like. Han liker godt Ludde serien. Jeg tenkte kanskje jeg skulle prøve meg på Gro Dahle i neste omgang?

    SvarSlett
  2. Gro Dahle vil helt sikkert falle i smak! Minsten vår er også veldig glad i "Karsten og Petra-bøkene" + "Lillesøster-bøkene". "Lillesøster-bøkene er jo litt morsomme, mens Karsten og Petra handler om alt det små barn er opptatt av... :)

    SvarSlett