tirsdag 29. november 2011

Alle gode ting er tre - iallfall når det gjelder juleknekk!

Jeg har takket ja til å delta på julemarked i helga. Men skal man selge noe på et marked må man liksom ha noe å selge. Jeg har laget bokmerker og bordbrikker, men har satset mest på søtsaker. Det er bankers. Hittil har det blitt biscotti, riskaker og nå knekk. Sistnevnte er jeg særdeles godt fornøyd med, og vet de vil gjøre seg flott i snøfnugg-cellofanen jeg har kjøpt inn. Jeg har laget to ladninger. Én med peanøtter og én med hasselnøtt/valnøttkombo. Men hvorfor er alle gode ting tre? Jo fordi oppskriften er særdeles enkel å huske, selv for en svimete type som jeg!


Juleknekk

1/3 l fløte
3 dl sirup
3 dl sukker
3 ss smør
300 gram blanda nøtter etter smak
1 plate mørk sjokolade

Mange tretall her...

Så er det bare å blande smør, sukker, sirup sammen og koke dette i en vid tykkbunnet kjele i TRE kvarters tid på svak/medium varme til massen tåler kuletesten. Har du ikke termometer (Som skal vise 120 grader når herligheten er ferdig..litt vanskelig å huske, ingen tretall her...)  kan du prøve deg med å dryppe en teskje av blandingen i et glass vann. Kan du forme massen til en kule er den ferdig.

Trekk kjelen til side. Tilsett 3 ss smør og 300 gram nøtter. Velg blandingen du er glad i selv. Det meste passer. Jeg har laget med peanøtter og én ladning med hasselnøtter/valnøtter. Smør massen utover i en dyp langpanne   med bakepapir.(Pass på underlaget, pannen blir varm!) Legg sjokoladebiter på toppen. Vent til sjokoladen har smeltet og smør denne utover. La massen stå en stund og sett deretter pannen inn i kjøleskapet. Oppbevares kjølig eller i kakeboks med matpapir mellom lagene. Supergodt!

Blogghilsen, Rachel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar