onsdag 23. november 2011

Barnebøker igjen - frem fra "gjemselen"...

I forrige innlegg trakk jeg fram ny god norsk barnelitteratur. Jeg har lovet å komme med flere gode nye norske titler, og det skal jeg, siden. I dag har jeg tenkt å gjøre nettopp det motsatte. Jeg skal trekke fram noen nordiske forfattere som har skrevet fortellinger og bøker som jeg mener har tålt tidens tann. Jeg begynner med de aller minste igjen:

Klassikere for de aller minste: 
Astrid Lindgren leses jo like mye nå som før kanskje. Aller mest leser vi nok Pippi og Emil for barna våre, men vi må ikke glemme Lotta fra Bråkmakergata! Gutta mine kan ikke få nok av henne. Jeg tror jeg har lest historiene om Lotta for dem 3 ganger. Boka faller like godt i smak for yngstemann som for eldstemann. Nå som det snart er jul kan historien om Lotta som finner juletre til familien være midt i blinken. Historien om da Lotta lærte å sykle er også super. Den finner du i "Jovisst kan Lotta nesten allting."

Astrid Lindgren har også skrevet den nydelige historien "Per Pusling" om lille Kjell som er hjemme hele dagen da mamma og pappa er på jobb i fabrikken (Fantes ikke barnehage i den tiden, gitt) og som er lei seg fordi han ikke har noen venner. Men plutselig en dag hører han en stemme under senga...

Jeg husker jeg hørte denne historien som liten, at jeg syntes veldig synd på Kjell, og at jeg syntes den var veldig magisk og spennende. Eldstemann likte denne veldig godt.

En annen svenske som er god å ty til er Sven Nordqvist. Ja da, mannen bak det merkelige universet til "Gubben og katten" og "Mamma Mø". Han blir jo også mye lest i dag. Boka jeg vil trekke fram kan nok ikke regnes som en klassiker siden Nordqvist skrev denne i 2007, men det er en super "lete og finne"-bok  av en garvet barneforfatter som lillebror i huset setter svært høyt. Boka heter "Hvor er søsteren min?" Lillebror prøver å finne søsteren sin. De underfundige detaljerte tegningene vi finner i Nordqvists andre bøker finner vi også her. Men her må vi lete.

Drar vi lenger østover til Finland finner vi mummis mamma "Tove Jansson". Mummi er fortsatt populær, men alle mummifortellinger og innspillinger er ikke ekte "Tove Jansson". Men det er "Hvem skal trøste knøttet?" Her er Janssons originaltegninger og vers. Boka er bare helt utrolig nydelig. Barna elsker den, og det gjør iallfall jeg. Her møter vi Knøttet som ikke har noen venner og som legger ut på leting og som tilslutt finner nurket. Det blir en lang og spennende reise, og Knøttet får riktig ta å føle på ensomheten og frykten. Underveis møter vi mummiuniversets skapninger som hemuler, hufsa og homser. Noe for både små og store med andre ord.
Finnes det ikke noen norske klassikere å dra fram fra glemmboka da? Sikkert en hel haug. Mange av klassikerne til Egner, Vestly og Prøysen lever i beste velgående. Glem heller ikke å lese Egners " Da Per var ku" eller Prøysens "Geitekillingen som kunne telle til ti." De slår veldig godt an hos de aller minste. Prøysens "Sirkus Mikkeliski "er også verdt et gjenhør, og liker du å synge kan du dra alle de gode gamle sangene om dyrene i skogen her.

Klassikere for 6-10 åringen
Danskene har mer enn Hans Christian Andersen.( De som har tøffe barn kan kanskje få høre "Piken med svovelstikkene" eller "den standhaftige tindsoldat nå i jula), men jeg tror de fleste ville sette mer pris på noen morsomme historier. Da holder jeg heller en knapp på Ole Lund Kirkegaards "Gummitarzan" og "Albert og andre ugangskråker".  

Gummitarzan har jeg lest to ganger allerede for storebror. Boka handler om stakkars Ivan Olsen som verken har hodet eller utseendet med seg, som blir mobbet av far og skolekamerater, og som har det generelt ganske kjipt, helt til han møter ei heks som gir han "all makt for en dag". Alle Kirkegaards fortellinger er akkompagnert av hans morsomme illustrasjoner. Så også "Albert og andre ugangskråker".  Den er bare hysterisk morsom. Albert kommer opp i stry, møter banditter og verdens største lommetyv - Rapollo. Gled deg til å få latterkrampe.

Anne Cath. Vestly er vel den norske forfatteren som forer flest norske barn i tidlig skolealder med klassikeropplevelser. Bøkene og "Ole Aleksander" og "Knerten" er blitt filmatiserte og er kjente for dagens barn slik som det var for meg da jeg var liten.

Bøkene til Carsten Strøm har nok ganske gått i glemmeboka, eller er i beste fall godt gjemt i bestemors bokhyller. Der bør de ikke stå. Tørk støvet av historiene om tante Gummigutta, så får du og barna dine en morsom leseropplevelse. Her blir du kjent med hekser, dovendyr, prinsesser, prinser samt Mamma, Eneren og Toeren. Et veldig hyggelig møte.

Og så lurer jeg på. Har dere glemt han Kjell? Ja han Kjell Aukrust. Han som skrev Alvdalstrilogien om Simen, Bonden og bror min. Historiene er spekka med særtrekk og humor, og fantastiske illustrasjoner. Les også fra "Flåklypa tidende" og boka om n' Ludvig.

Det er sikkert andre glemte klassikere jeg burde ha nevnt her. Kom gjerne med forslag til meg. Jeg kan ikke få nok av gode barnebøker!

God bok!

Blogghilsen, Rachel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar